DTM

DTM: Voortbestaan DTM veiliggesteld: Audi kondigt deelname in 2019 aan

180829 Audi DTM
Formule E en DTM zijn in 2019 van fabriekszijde de sportactiviteiten van Audi

Wat achter de schermen al sinds enkele weken vast stond, werd vandaag officieel bevestigd: Audi is ook komend jaar fabrieksmatig actief in de DTM. Daarmee is het voortbestaan van de serie, dat velen na het aangekondigde vertrek van Mercedes aan het eind van het lopende seizoen in twijfel trokken, nu gegarandeerd. Eerder al maakte BMW immers bekend, ook volgend jaar in de DTM actief te zijn, als het moet slechts met Audi als enige tegenstander. Voor een engagement na 2019 stelt Audi als voorwaarde dat er vanaf 2020 weer minimaal drie merken in de DTM vertegenwoordigd moeten zijn.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: PR

De oplettende lezer merkt in de verklaring van Audi op dat er gesproken wordt over 'merken', en niet over 'fabrikanten'. Dat is een wezenlijk verschil, en biedt ook draagvlak voor een mogelijke deelname van bijvoorbeeld Aston Martin via een privéteam, waarover al een tijdlang gesproken wordt. Tot de andere kandidaten met wie wordt gesproken, behoren Lexus en Maserati. Audi-sportdirecteur Dieter Gass neemt in het zojuist uitgegeven persbericht daarentegen wel weer het woord 'Hersteller', oftewel 'fabrikant' in de mond: "In de DTM zien we dankzij toekomstgerichte technologieën nog steeds veel potentieel. Met betrekking tot de daarvoor nodige derde fabrikant heb ik er veel vertrouwen in, dat DTM-baas Gerhard Berger die uiterlijk in 2020 aan de start brengt."

Naast de deelname aan de DTM zet Audi ook de betrokkenheid bij de Formule E voort. In het seizoen 2017/2018 was Audi de eerste Duitse fabrikant die een eigen fabrieksteam in de serie inzette. Het team Audi Sport Abt Schaeffler behaalde met vier overwinningen en in totaal elf podiumplaatsen het afgelopen seizoen de kampioenstitel bij de teams.

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Dirk 29 augustus 2018 14:19

    Bijzonder verhaal René, worden het dezelfde chassis met een ander jasje? Ik ben benieuwd. En ook hoe de samenwerking met Super GT dan nog blijft bestaan...

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 29 augustus 2018 14:24

    Op de Norisring in juni presenteerden de DTM-organisatie en de organisatie van het Japans Super GT-kampioenschap het gezamenlijk ontwikkelde 'Class One'-reglement, dat vanaf volgend jaar in beide series geldt. Voor de DTM betekent dit dat er wordt overgestapt van de huidige atmosferische vierliter V8-motoren naar tweeliter viercilinder turbomotoren, zoals die nu ook al in de GT500-klasse van het Japans Super GT-kampioenschap gebruikt worden. De chassis blijven grotendeels hetzelfde, het is de bedoeling om in de DTM de aerodynamische hulpmiddelen nog een beetje te verminderen.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 29 augustus 2018 14:38

    @rene de boer: Zijn die 2 liter motoren dan ook van 1 fabrikant of gewoon van auto en bmw. Dit gezien de oude V8 voor alle drie de merken Mercedes motoren waren met een fake cover.

    • 3
    • 0
     
    René de Boer 29 augustus 2018 14:53

    Quod non. De huidige V8-motoren zijn ook door de fabrikanten zelf ontwikkeld, bij Mercedes door HWA, bij BMW (de P66-motor) door BMW Motorsport en bij Audi door de motorenafdeling in Neckarsulm. (Grappig detail: ooit was de Audi-motor die gebruikt werd in de Abt-Audi TT-R in de basis een BMW-blok, gebouwd door Heini Mader in Zwitserland. Opel gebruikte destijds de Cadillac Northstar-motor als basis). De tweelitermotoren zullen ook gewoon door de diverse fabrikanten worden gebouwd en ontwikkeld. Eigenlijk was de invoering al voor 2017 gepland, maar na aandringen van Mercedes, dat de ontwikkeling van nieuwe motoren op korte termijn te duur vond, werd dit in het najaar van 2015 (bijeenkomst tijdens de IAA in Frankfurt) verschoven naar 2019. Waarna Mercedes anderhalf jaar later bekendmaakte, uit de DTM te stappen.

    • 0
    • 0
     
    Dirk 29 augustus 2018 18:00

    Aah, helder. Dan ziet dit er goed uit!

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet