V8 Supercars

V8 Supercars/NASCAR: Samenwerking tussen NASCAR en V8 Supercars verwacht

Op het gloednieuwe Bend Motorsport Park was afgelopen weekend een NASCAR-delegatie te gast. Andretti Autosport en Roger Penske zijn natuurlijk nauw bij de teams van Walkinshaw en Dick Johnson betrokken. Het is duidelijk dat zowel NASCAR als Supercars toenadering tot elkaar zoeken.

2018 Bend Motorsport Park De openingswedstrijd op Bend Motorsport Park werd door een NASCAR delegatie bijgewoond.


Tekst Willem J. Staat
Foto's NASCAR/archief autosport.nl/Red Bull

Samenwerking tussen NASCAR en Supercars verwacht
Afgelopen weekend was er op Bend Motorsport Park een delegatie van NASCAR te gast. Geruchten dat de NASCAR-organisatie zich bij de Archer Group, die de commerciële rechten van de Supercars bezit, zou willen inkopen, worden voorlopig nog met klem ontkend.

2018 Mustang Supercars
De introductie van de Mustang in 2019 bracht de Amerikanen op ideeën.

De Supercars-organisatie legde afgelopen weekend wil de rode loper uit voor NASCAR's executive vice President Steve O'Donnell en John Probst, vice President of innovation and racing development. Daarbij zijn tussen betrokken partijen informele gesprekken gevoerd om nieuwe ideeën voor beide series te ventileren. Daarbij is door de NASCAR mensen gekeken naar het wedstrijdformaat, maar ook naar esports en de groei van de fanbase. In Amerika is NASCAR de vierde sport achter NFL, MBL en NBA. In de autosportwereld beschikt NASCAR na de F1 nog steeds over de grootste fanbase.

Mustang 1
De NASCAR Mustang.

Duidelijk is dat NASCAR naar modules zoekt om de TV ratings te verbeteren en de fans weer terug te halen naar de circuits. De introductie van de Roval, waar bij een oval in een normale circuit-layout geïntegreerd is, is nog maar het begin. Op 30 september vindt op Atlanta de eerste wedstrijd plaats. En de verwachting is dat de NASCAR-organisatie dit in de toekomst verder gaat uitbouwen. Een wedstrijdmodule zoals bij de Supercars waar twee races per weekend en een Top 10 kwalificatie gehouden wordt bijv. vooral de TV ratings weer kunnen verhogen.

Anderzijds bezoekt een Supercars delegatie de twee slotraces op Phoenix en Miami Homestead later dit jaar. Ook om ideeën op te doen.

Ook de deelname van de Ford Mustang aan de Supercars en NASCAR in 2019 triggered nogal wat belangstelling van het NASCAR management. "Beide series hebben nogal wat overeenkomsten van wat er allemaal in geracet wordt en wat de consument allemaal koopt" aldus O'Donnell.

Roval Atlanta
Gaan de Supercars in de toekomst ook op Roval rijden of gaat NASCAR naar een nieuw toekomst concept? Vernieuwing in de autosport kan nooit geen kwaad toch?

Of het ooit werkelijk tot een NASCAR-overname komt, moet worden afgewacht, wel dat er in het wedstrijdformaat van beide series in de toekomst veranderingen verwacht kunnen worden om de TV ratings te verhogen en weer meer toeschouwers naar de circuits te lonken.

Reacties

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 28 augustus 2018 16:53

    Nou, vernieuwing "kan nooit kwaad"? De commercialisering van F1 heeft toch maar een tweedeling in eersterangs en tweederangs teams bewerkstelligd -- of misschien liever: bestendigd, want vroeger had je ook succesvolle en minder succesvolle auto's, maar dat heeft geen enkele F1-vernieuwing verholpen; F2 lukte dat wél, Indycar ook, GT idem.

    • 0
    • 0
     
    Willem J. Staat 28 augustus 2018 22:24

    @anonieme gebruiker. Het gaat hier niet over de Formule 1 waar de beleidsmakers en de topteams vanwege de geldstromen al jaren de weg volledig kwijt zijn. Zonder Ferrari, Red Bull of Mercedes, rijdt de rest kleurloos in de rondte. En de quote van Fernando Alonso "I stopped because I feel the action on track is very poor." doet dit alle recht aan. De beleidsvoerders van Supercars en NASCAR hebben een beter beleid dan de F1 miljairdairs. Bovendien staan in beide klasses alle teams, rijders en de fans centraal. Misschien dat de F1 beleidsvoerders toch maar eens naar het businessmodel van andere competitieve raceklasses moeten kijken. Gaan ze vanwege de arrogantie die daar heerst absoluut niet doen, maar voor een beter fanproduct zou het geen kwaad kunnen.

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 29 augustus 2018 09:40

    NASCAR doet het natuurlijk niet veel beter dan F1. Als de situatie daar zo rooskleurig is zouden ze niet gaan kijken bij Supercars. De kijkcijfers dalen al jaren, allerlei aanpassingen aan het format waar de fans niet op zitten te wachten, enzovoort.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 29 augustus 2018 10:27

    Als Alonso klaagt over de 'poor action' dan is dat natuurlijk waar, maar waarom is hij dan niet eerder gestopt? Vanwege zijn forse salaris? En hoe dominant is Toyota wel niet in het WEC? Daar hoor ik hem niet over. "Wiens brood men eet ......"

    • 0
    • 0
     
    Dirk 29 augustus 2018 14:18

    NASCAR heeft lang kunnen profiteren van de ruzie tussen IndyCar en Champcar. Dat is voorbij, en nu lopen er ook veel populaire coureurs weg. NASCAR moet wel iets proberen.

    • 0
    • 0
     
    Willem J. Staat 29 augustus 2018 15:21

    @Dirk. Er lopen geen populaire coureurs weg. Ze verdienen gewoon teveel. Maar nu worden de Johnsons van deze wereld echt te oud om nog verder te gaan. Het is een normaal proces.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet