Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
DTM

DTM: Robin Frijns zorgt voor eerste Nederlandse DTM-podium in bijna 14 jaar

180826 DTM R1 Frijs podium
Robin Frijns behaalde in zijn 13e DTM-race zijn eerste podiumplaats

Precies 13 jaar en 355 dagen had er geen Nederlander meer op het podium gestaan na afloop van een DTM-race. Christijan Albers was op 5 september 2004 met zijn derde plaats voor eigen publiek op Circuit Zandvoort de laatste. Tot nu toe, want bij de eerste van de twee DTM-avondraces op het Misano World Circuit Marco Simoncelli kwam Robin Frijns na een ijzersterk gereden wedstrijd als tweede over de eindstreep en zorgde daarmee eindelijk weer eens voor Nederlands podiumsucces in de prestigieuze toerwagenserie. Eerst veroverde Frijns met een fraaie inhaalmanoeuvre – drie dik – de derde plaats en vervolgens gaf hij in de laatste ronde de Italiaanse routinier Edoardo Mortara voor eigen publiek het nakijken. Daarmee eindigde de Limburger in zijn 13e DTM-wedstrijd als tweede achter winnaar Paul Di Resta. De Schot verkleinde vandaag met de maximale score van 28 punten – drie voor de pole-position en 25 voor de racezege – zijn achterstand op kampioenschapsleider Gary Paffett tot slechts één punt. Paffett daarentegen haalde na een botsing de eindstreep niet.

Tekst: René de Boer (vanuit Misano, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

180825 Liveblog DTM-quali DIR
Pole-position voor Paul Di Resta

De kwalificatie vond op zaterdag aan het begin van de avond plaats, na opnieuw een zomers hete dag op het circuit van Misano. Een uur eerder was er een enorme hoosbui neergedaald op het circuit, compleet met onweer en al, zodat de DTM-rijders op een opdrogende baan hun kwalificatie moesten afwerken. "Het was lastig om een volledig vrije ronde te vinden, de tijden werden natuurlijk steeds sneller naarmate de baan opdroogde", zei Robin Frijns, die de kwalificatie als twaalfde afsloot, terwijl Paul Di Resta ervoor zorgde dat er voor de negende keer op rij een Mercedes-Benz-coureur vanaf de pole-position vertrok. Daarmee bouwde de Schot het record van het merk verder uit.

Bij de start van de race, zo'n twee uur later, was de baan nog steeds vochtig, waardoor alle Audi-rijders op regenbanden begonnen. "Daar heb ik ook eigenlijk geen moment over getwijfeld", vertelde Robin Frijns na afloop. "Zoiets heb ik hier op Misano in de Blancpain-serie al een keer eerder gehad, volgens mij in 2016, toen we ook op een opdrogende baan reden. Al op weg naar de grid wist ik dat dat de juiste keuze zou zijn, zeker ook omdat we toch een pitstop maken en zo konden wisselen."

180828 DTM R1 Startfase
Startfase met Di Resta aan de leiding

Bij de start nam Mortara even de kop, maar moest die positie vrijwel direct weer afstaan aan Di Resta. Paffett sloot als tweede aan, Mortara volgde op de derde plaats. In de vierde ronde was er licht contact tussen Wittmann en Frijns, wat echter door de sportcommissarissen naderhand als een race-incident werd beoordeeld. In de achtste ronde ging het mis voor Paffett: hij verremde zich, ging wijd en raakte bij het terugkeren op de baan merkgenoot Mortara, waarop de auto van Paffett uiteindelijk met schade strandde. Einde race voor de Brit, die daarmee pas voor de tweede keer dit seizoen na de regenrace van Boedapest geen punten scoorde. Vanwege de gestrande Mercedes kwam de safety-car voor vijf ronden in actie. Kort na de herstart ging het opnieuw mis, zowel tussen Rast en Green, als toen Eriksson zijn rempunt miste, Auer torpedeerde en ook Spengler meenam. De auto's van Spengler en Auer rolden uit, waarop wederom de safety-car werd ingezet. Rast parkeerde zijn auto met schade voortijdig in de pits.

180826 DTM R1 Frijns Actie
Robin Frijns op weg naar de top tien

In de 17e ronde volgde de tweede herstart, waarbij Philipp Eng virtueel de leiding in handen had, omdat Farfus en Juncadella beide nog hun pitstop moesten maken. Robin Frijns reed op dat moment al in de top tien en maakte meer en meer plaatsen goed naarmate de race vorderde. Met een spectaculaire actie passeerde Frijns in de 26e ronde merkgenoten Müller en Duval alsmede de BMW van Eng, die met slechtere banden steeds verder terugviel . Daarmee reed Frijns vierde, wat een ronde later al de derde plaats werd, toen de Mercedes van Juncadella uitrolde. In de voorlaatste ronde reed Frijns met speels gemak het gat naar Mortara dicht en in de slotronde plaatste hij met succes een aanval op de Italiaan, een actie die werd beloond met de tweede plaats aan de finish, achter racewinnaar Di Resta.

180826 DTM R1 DIR actie
Di Resta behaalde zijn derde overwinning van het seizoen

De opluchting was bij Frijns van het gezicht af te lezen. "Eindelijk is het gelukt! De afgelopen races zat de snelheid er vaak wel in, maar bleven de goede resultaten om uiteenlopende redenen uit. Nu had ik eigenlijk vanaf het begin een goed gevoel. Er gebeurde van alles om me heen, maar afgezien van één keer contact met Glock, waardoor ik wat plaatsen verloor, kon ik uit de problemen blijven en de ene na de andere plaats goedmaken. Eindelijk op het podium in de DTM, dat heeft lang genoeg geduurd!"

Ook Audi-sportdirecteur Dieter Gass complimenteerde zijn Nederlandse protégé: "Wat Robin daar aan het einde van de race deed, was echt fantastisch! Een inhaalmanoeuvre in de laatste ronde op Edoardo Mortara, die we allemaal goed kennen en van wie we weten dat het bijna onmogelijk is om hem in te halen! Maar hij heeft het gedaan, een fantastische tweede plaats." Met ook Loïc Duval en Nico Müller, respectievelijk vierde en vijfde, en de als tiende geklasseerde Mike Rockenfeller nog in de punten, behaalde Audi het beste resultaat van het seizoen tot nu toe. Achter Mercedes-rijder Pascal Wehrlein volgden BMW-coureurs Glock, Eng en Wittmann op de plaatsen zeven tot en met negen. Gastrijder Alex Zanardi werd in zijn eerste DTM-race heel keurig als twaalfde geklasseerd.

180825 DTM Misano uitslag race 1

180826 DTM R1 Frijns-2e
Blijdschap bij Frijns na de tweede plaats
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet