Diversen

Div: Nieuwe S5000 klasse moet Australië weer terug in het eenzittercircuit brengen

Vandaag verschenen er in de Australische media foto's van de nieuwe S5000 gebaseerd op het Onroak Ligier JS3 chassis. Oorspronkelijk lag het in de bedoeling om in Australië de oude F5000 weer nieuw leven in te blazen. Daarbij was de auto gebaseerd op een bestand chassis. Nu heeft men met het Frans/Amerikaanse Onroak chassis voor de moderne versie gekozen.


S5000new5
De eerste renders van de Onroak Ligier JS3 S5000

Tekst WIllem J. Staat
Foto's S5000

Nieuwe S5000 klasse moet Australië weer terug in het eenzittercircuit brengen
Sinds het verdwijnen van de Formule Holden in 2006 is de F3 de top eenzitterklasse Down Under. De afgelopen twee jaar zijn er diverse plannen geventileerd om weer een top eenzitterklasse nieuw leven in te blazen. De Australian Racing Group is de nieuwe promotor van deze klasse en zorgt volgend jaar ook voor de introductie van een nationale TCR-series.

S5000new

Gaat de S5000 Australië weer op de eenzitterlandkaart zetten? Volgens de initiatiefnemers misschien de Australische roadcourse version van Indycar. Het land kende in de F5000 in de zeventiger jaren een schitterende autosportgeschiedenis met vele grote namen.


De auto beschikt over een sterke 560 pk 5L Ford Coyote Aluminator motor die in Australië gebouwd wordt. Verder beschikt de Onroak Ligier JS3 over een Holinger versnellingsbak. Super5000 manager Chris Lambden, vroeger hoofdredacteur van het Australische Auto Action, is ervan overtuigd dat deze nieuwe klasse zijn land weer op de autosportlandkaart zet en dat dit wel eens de Australische versie van Indycar kan worden.

De organisatie heeft voor 2019 maar liefst zes of zeven races op de planning. Het project wordt tevens ondersteund door de Australische federatie CAMS. De officiële betiteling van het kampioenschap heet dan ook CAMS Super5000 Australian Championship. Bij de initiatiefnemers zijn de verwachtingen dan ook hooggespannen.

S5000new6
Gaat de S5000 de Supercars in de toekomst qua exposure overtreffen??

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Dirk 23 augustus 2018 09:17

    Hoe groot is de markt voor dit soort eenzitters in Australië? Dat is de grote onbekende, AUSF3 heeft al jaren problemen met het aantrekken van fatsoenlijke grids, en de stap van F.Ford of F4 naar F.5000 lijkt mij erg groot. Misschien putten uit de internationale relaties van Toyota Racing Series? Het verbaast met dat dat F3 chassis van Onroak sterk (en groot) genoeg is voor een 5L V8 motor. F3 Americas gebruikt dat chassis met 2L 4-in-lijn motoren.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 23 augustus 2018 10:08

    Wat een lomp ding.

    • 0
    • 0
     
    Dirk 23 augustus 2018 10:10

    Ik vind het ook niet moeders mooiste, maar ik begrijp de keuze. Als je kijkt naar de oorspronkelijke plannen met een ex-Super Formula chassis of het zelf ontwikkelen van een F5000 stijl auto, is dit véél goedkoper.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 23 augustus 2018 10:32

    Gewoon een heerlijke klasse. Voor diegene die ooit een F5000 veld heeft zien vertrekken weet dat het veel mooier is dan F2, F3 of zelfs F1 met zijn turbo piep. Gelijkwaardige auto's zodat iedere coureur een kans heeft. Zo moet autosport zijn.

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 23 augustus 2018 19:10

    Vergeleken met de plannen uit omstreeks 2016 is dit een teleurstelling.

    • 2
    • 1
     
    ace1 25 augustus 2018 09:27

    @Dirk met een tekenprogramma als CAD kun je rekken en strekken zonder het complete ontwerp te veranderen dit wordt massaal in de scheepsbouw toegepast.

    • 2
    • 1
     
    ace1 25 augustus 2018 09:32

    Positief dat nu niet alleen Dallara niet meer het monopolie heeft in de hogere Formule klassen na het faillissement van Lola Cars.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet