TCR International

Niels Langeveld grijpt op Zandvoort de macht in TCR Germany

langeveld-zv-p2

Niels Langeveld heeft met groot machtsvertoon op Zandvoort de leiding in de ADAC TCR Germany overgenomen. In beide kwalificaties was de racing one-coureur in zijn Audi RS3 LMS de snelste man op het circuit in de Nederlandse duinen. De eerste race won Langeveld vanaf poleposition met overmacht en in de tweede race reed de Sassenheimer vanaf de tiende startpositie naar het podium. "Wat een weekend, werkelijk fantastisch, alles klopte", straalt de nieuwe leider in het sterke ADAC TCR Germany kampioenschap.

Tekst: Aangeleverd bericht
Fotografie: PR

langeveld-zv-audi


Met een achterstand van nog maar tien punten op kampioenschapleider Harald Proczyk wist Niels Langeveld dat het op Circuit Zandvoort zou moeten gebeuren. Op zijn thuiscircuit presteert de Sassenheimer altijd uitstekend, ook vorig jaar was de racing one-coureur in zijn Audi de snelste rijder en kwam hij in beide races als eerste over de finish. Maar alles moet kloppen besefte Langeveld, die vorig jaar door een tijdstraf de zege in de eerste race verloor. Daarom zorgden hij en zijn team dat alle voorbereidingen optimaal waren, werd er het hele weekend niets aan het toeval overgelaten en werd er uiterst geconcentreerd gewerkt.

langeveld-zv-a1

Bij de eerste kwalificatiesessie op zaterdagochtend deelde Langeveld zijn concurrenten een eerste tik uit. Hij reed de snelste tijd en ging met groot vertrouwen naar de tweede sessie die de startopstellingen voor beide races zouden bepalen. In zijn tweede ronde reed de Sassenheimer een supertijd van 1:45.892 en die bleek voor de concurrentie bij lange na niet te verbeteren. Met de punten voor de poleposition voor de eerste race verkleinde Langeveld zijn achterstand op Proczyk tot slechts acht punten. Het betekende echter ook dat hij de tweede race als tiende en achter zijn titelconcurrent zou moeten starten en dat is in dit sterke veld een zware opgave.

FT7Q3845

Een perfecte start van de eerste race op zaterdagmiddag gaf Niels Langeveld al direct een kleine voorsprong op de nummer twee Antti Buri. Een startcrash in het achterveld bracht de safetycar echter in de baan en dus moest de racing one-rijder het even later opnieuw proberen. Dat lukte uitstekend, want nog voor de Fin het verwachtte ging Langeveld op het gas en bij de eerste doorkomst had hij alweer een voorsprong van ruim een seconde. Ronde na ronde bouwde Langeveld zijn voorsprong uit om na 17 ronden zes seconden voor Antti Buri de race te winnen. Proczyk werd derde, waardoor de stand in het kampioenschap nu precies gelijk was.

langeveld-zv-f

Starten vanaf een tiende positie is erg lastig, omdat je direct in het gedrang komt en een touché al snel kan gebeuren. Voor Niels Langeveld was het dan ook vooral zaak om de in tweede race op zondagmorgen de eerste ronde heelhuids door te komen. Bijna werd hij door een andere rijder de pitmuur ingedrukt, maar Langeveld wist dit ternauwernood te voorkomen. Met een sterke actie wist hij in de Hans Ernstbocht Antti Buri te passeren en al snel pakte hij zelfs de achtste positie. Proczyk reed nu voor hem en Langeveld besefte dat dit een cruciaal moment in de wedstrijd én de titelstrijd was. Met een werkelijk fantastische actie passeerde de racing-one Audi bij het aanremmen van de Mastersbocht de Opel van Proczyk en nu wist Langeveld dat hij daarmee de leiding in het kampioenschap in handen had.

FT7Q9819

Zijn snelheid en zelfvertrouwen waren zo groot dat hij nog enkele concurrenten passeerde en zelfs de derde plaats in handen kreeg. Zijn inhaalrace had echter veel van de banden gevergd en hoewel Langeveld nog wel op de bumper van de nummer twee wist te komen, kon hij niet meer aanvallen. Maar de derde podiumplek was iets waarvoor de nieuwe leider vooraf getekend zou hebben, zeker gezien het feit dat Proczyk als zesde over de finish kwam.

FT7Q1072

"Wat heeft mijn team racing one een fantastische auto neergezet, het ging het hele weekend werkelijk fantastisch. Ik ben mijn coach Herman de Jager en mijn team ontzettend dankbaar en ga er alles aan doen om de titel in de TCR Germany veilig te stellen", is Langeveld terecht euforisch.

langeveld-zv-blij

Met nog twee evenementen te gaan heeft Langeveld nu een voorsprong van negen punten.
De volgende twee races worden gereden op de Sachsenring en gezien de blakende vorm waarin zowel Niels Langeveld als zijn Audi verkeren ziet de nieuwe kampioenschapleider deze races met vertrouwen tegemoet.

langeveld-zv-p1

Uitslag race 1
1. Niels Langeveld; 2. Antti Buri (Fin); 3. Harald Proczyk O); 4. Mike Halder (D);
5. Luca Engstler (D); 6. Simon Reicher (O).

FT7Q4733

Uitslag race 2
1. Luca Engstler (D); 2. Theo Cicaud (F); 3. Niels Langeveld; 4. Luke Wankmüller (D);
5. Mike Halder (D); 6. Harald Proczyk (O).

Tussenstand TCR Germany 2018
1. Niels Langeveld 286
2. Harald Proczyk (O) 277
3. Luca Engstler (D) 264

Kalender ADAC TCR Germany 2018
7-9 september, Sachsenring, Duitsland
21-23 september, Hockenheim, Duitsland

Reacties

    • 0
    • 5
     
    Racing-Fan 20 augustus 2018 18:41

    Mooi resultaat, helaas net als tijdens Jumbo racedagen weer weinig inhaalacties.

    • 8
    • 0
     
    Willem J. Staat 20 augustus 2018 20:23

    @Racing Fan. Niels die in R2 vanaf P10 zijn tegenstanders Prozyck en Halder het snot uit hun ogen rijdt en vervolgens tweede wordt...... Heb je toch iets gemist....

    • 1
    • 4
     
    Racing-Fan 20 augustus 2018 21:55

    Langeveld wel (net als Van Lagen tijdens Jumbo racedagen) maar verder? Ik vond de TCR Europe races in Assen dan toch leuker.

    • 2
    • 0
     
    Willem J. Staat 20 augustus 2018 22:05

    @Anonieme gebruiker. Er werd ook de nodige schade gereden en de nodige neutralisaties. Vooral in R1. Dat helpt ook niet.

    • 7
    • 0
     
    Patrick84 21 augustus 2018 09:21

    Tja..... In Assen hebben ze overal asfalt liggen! Dus niet gek dat daar ietsje meer risico genomen word...... Tracklimits penalties krijgen ze daar toch pas na 3x te wijd! Hier in Zandvoort worden de rijders direct gestraft doordat ze snelheid verliezen..... Maar ik heb wel degelijk inhaalacties gezien in Zandvoort hoor!

    • 2
    • 0
     
    Dirk 21 augustus 2018 12:41

    TCR Europe ergerde ik me aan het telkens overschrijden van track limits (maar dat is Assen). Tweede race van ADAC TCR was geweldig voor de Nederlandse fans!

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet