Liveblogs

Liveblog ADAC GT Masters Zandvoort 2018



17:20 uur: Race 1 ADAC TCR Germany
Bij de start gaat het al direct mis, in het achterveld klappen drie auto's op elkaar nog voor ze de finishlijn gepasseerd zijn. Niels Langeveld was vanaf pole perfect weg en had al een gaatje op Antti Buri, maar wordt opgevangen door de safetycar. Weer hard werken voor de marshals. In ronde drie komt de safetycar binnen en mag Langeveld weer proberen los te komen.

Dat doet de snelle Audi-coureur prima, bij het uitkomen van de Hans Ernstbocht slingert hij nog even, maar gaat vrijwel direct op het gas en dat had Buri niet verwacht. Op de startlijn is Langeveld al 1,3 sec los.

IMG 6024

Langeveld, de nummer twee in het klassement met een achterstand van acht punten op Harald Proczyk, is duidelijk te sterk voor zijn achtervolgers. Hij loopt ronde na ronde verder weg, in ronde zes is zijn voorsprong al meer dan drie seconden en elke ronde loopt hij een halve seconde weg van Buri. De Fin kan Proczyk echter niet lossen en ook dat is gunstig voor de voorsprong van Langeveld, al zal die liever zien dat Proczyk wat posities verliest. De onderlinge verschillen in de top tien zijn, met uitzondering van de raceleider, erg klein.

In ronde negen valt Maurits Sandberg, de tweede Nederlander in dit sterke veld, uit vanaf P14. In ronde twaalf is de voorsprong van Langveld vijf seconden en ook de nummers twee, drie en vier lijken gesetteld, de onderlinge afstanden zijn te groot voor een aanval. Alleen Luca Engstler achter Mike Halder op P4 lijkt nog iets te kunnen gaan doen.

Met nog drie minuten te gaan zijn er nog 16 van de 22 gestarte auto's in de race. Jasmin Preisig, die al twee ronden achterstand heeft, lijkt Langeveld's feestje nog te kunnen gaan verstoren. Haar grijze Honda staat in het Scheivlak hoog in het grind vast, maar zodanig ver dat de race gelukkig vervolgd mag worden.

IMG 6061

Niels Langeveld wint met grote overmacht met zes seconden voorsprong de eerste TCR Germany race op Zandvoort, Antti Buri wordt tweede en Harald Proczyk derde. Daarmee komt Langeveld precies naast Proczyk aan de leiding in het klassement. Morgen start Langeveld echter als tiende, terwijl Proczyk als achtste mag beginnen. Als Langeveld net zo sterk rijdt als vandaag moet er echter weer een goede klassering inzitten.

16:30 uur: Race 1 Porsche Carrera Cup
Morgen in race 2 mag Jaap van Lagen dankzij zijn snelste ronde in de kwalificatie vanochtend vanaf polepsoition vertrekken. Zijn opéén na snelste ronde was goed voor de derde startplek in de eerste Carrera Cup-race vanmiddag. Thomas Preining start vanaf pole, met naast hem Dylan Pereira. Larry ten Voorde vertrekt deze race vanaf de elfde plek.

 

Jaap

Van Lagen behoudt zijn derde plek en zoekt in de eerste ronden naar een opening bij Pereira, maar die vindt hij niet. In de tweede ronde rijdt hij in de Tarzanbocht buitenom langs de Luxemburger en een door zich even breed te maken neemt hij de tweede positie over. Preining is inmiddels al bijna drie seconden weg. Ten Voorde is al opgeklommen naar P9.

Sören Spreng en Richard Wagner in het achterveld doen elkaars portemonnee behoorlijk pijn. Wagner spint en Spreng boort zijn Porsche in de zijkant. Wagner kan met de nodige schade de pits nog bereiken, Spreng spint even later opnieuw en komt vast te staan in het grind, waardoor de safetycar de baan in komt. Gunstig voor Van Lagen, die daardoor zijn achterstand van ruim drie seconden kan wegwerken.

Bij de herstart zit Van Lagen goed op de bumper van Preining, maar hij komt er niet voorbij. In het achterveld een flinke crash met drie Porsches, waarbij de Belg Glen van Parijs de vangrail aan de buitenzijde raakt en driemaal over de kop slaat. Hij kan de auto gelukkig ongedeerd verlaten, maar de schade op het rechte eind is groot. Ook de Porsches van Jörn Scmidt-Staade en Lukas Ertl zijn zwaar beschadigd. Een code rood is het logische gevolg.

crash-porsche

Na enkele minuten besluit de wedstrijdleiding de race niet meer te hervatten. Zo wint Thomas Preining de eerste Porsche Carrera Cup-race, wordt Jaap van Lagen tweede en Dylan Pereira derde. Larry ten Voorde wordt als negende geklasseerd.


Clio Cup

15:30 uur: Race 1 Renault Clio Cup
Na de vier codes rood in de kwalificatie is de grote vraag of de race ook zo heftig zal verlopen. Polesitter Sandro Soubek heeft een erg slechte start, hij valt terug naar p4. Sebastiaan Bleekemolen heeft daar hinder van, ziet Karol Urbaniak voorbij komen en profiteert dus niet. In de Hans Ernstbocht pakt Bleekemolen toch de tweede plek, terwijl Melvin de Groot in de Mastersbocht even van de baan raakt en enkele plaatsen verliest.

Bleekemolen jaagt op leider Tomas Pekar, maar bewaart zijn geduld en wacht op de juiste gelegenheid. In de derde ronde komt Urbaniak dwars voor de bumper van Soubek het rechte eind op. Het gaat net goed, maar beide rijders verliezen plekken en De Groot profiteert, hij ligt nu ondanks zijn uitstapje al derde.

In de vierder ronde zet Bleekemolen zijn Clio bij uitkomen Tarzanbocht naast de oranje Clio van Pekar en hij neemt de leiding in de race over. Michael Bleekemolen, die dit weekend zijn duizendste race rijdt, rijdt op de zevende plek. Lucas Groeneveld ligt 13e en Dillon Koster 19e. Sebastiaan Bleekemolen bouwt gestaag zijn voorsprong op Pekar uit. De Groot heeft geen druk van achter, maar kan ook niet dichter bij de raceleiders komen.

In ronde 9 passeert Lisa Brunner Urbaniak in de Gerlachbocht, maar een minimale aanraking laat haar hard achteruit de muur van de Hugenholtz ingaan en haar race is voorbij. Ook Rene Kircher is daarvan de dupe. De safetycar komt de baan in en Bleekemolen is zijn opgebouwde voorsprong kwijt. De stewards nemen de crash in beraad. Met nog 7 minuten te gaan en een behoorlijke ravage op de baan is de vraag of de race nog herstart wordt. De marshalls werken echter supersnel en het lukt hen de baan al snel weer vrij te geven.

Met nog twee minuten op de klok wordt de race hervat en Bleekemolen doet dat goed, hij behoudt de leiding. De Groot weet Pekar te passeren en even lijkt Soubek in zijn slipstream ook langs de klassementsleider te gaan, maar hij komt net iets te kort. Zo wint Sebastiaan Bleekemolen nipt voor Melvin de Groot, Michael Bleekemolen wordt zevende, Groeneveld elfde en Koster zestiende.

Mapelli Companc Winnaars

14:20 uur: Race 1 ADAC GT Masters
Een fantastisch GT veld van 34 wagens wordt weggestuurd na een rollende start. Het gaat gelijk mis voor Nicolai Sylvest die zich verremt voor de Tarzanbocht, maar iedereen weet te ontwijken en zijn Mercedes in de grindbak parkeert. Twee bochten verder raken de twee Lamborghini's van de eerste startrij elkaar bij het insturen van de Gerlachbocht. Mirko Bartolotti heeft een neuslengte voorsprong bij het naderen van de Gerlach, stuurt in waar zijn Grasser teamgenoot geen kant meer op kon. De wagens raken elkaar, waarbij Bortolotti de bandenstapels invliegt. Safetycar de baan op.

Na de herstart is er paniek in de Tarzan. De nummer 7 Ferrari spint midden in het veld en wordt links en rechts rakelings gemist door de achtervolgende rijders. Luca Ludwig kan als laatste weer aansluiten. Op kop neemt poleman Ezequiel Perez Companc enigszins voorsprong op de beide Land-Motorsport Audi's van Jake Dennis en Sheldon van der Linde. Indy Dontje is vanaf een elfde startplaats doorgeschoven naar de zevende plek. Het veld begint zich te settelen, overal gevechten maar geen inhaalacties. De top drie pakt een voorsprong op hun achtervolgers.

Vlak voor de helft van de wedstrijd gaat de pitwindow open voor het wisselen van de rijders. Indy Dontje komt als één van de laatste de pits binnen om zijn stuur over te geven aan teamgenoot Maximilian Buhk. Na alle pitstops blijft de Lambo van Marco Mapelli op kop voor de beide Audi's van Kelvin van der Linde en Christopher Mies. Maximilian Buhk heeft met de Team HTP Mercedes één plaats goedgemaakt en staat onder grote druk van HTP teamgenoot Götz. Buhk spint bij een onmogelijke inhaalactie op de Audi van Philip Ellis in de Mastersbocht en het mag een wonder heten dat iedereen de Mercedes weet te ontwijken. Weg ereplaats, de wagen zakt terug naar een 28ste plek.

De leidende Lamborghini van Mapelli is 'under investgation' vanwege een te korte pitstop. Om de vijfde plaats wordt er flink geknokt door zes wagens. Het is duidelijk dat Philip Ellis de aandringende groep ophoudt. Een groep die in de slotfase breekt. Om de vijfde plaats wordt er tussen drie wagens gestreden. Ellis, Götz en Dries Vanthoor, waarbij onze zuiderbuur de zesde plaats cadeau krijgt van de wedstrijdleiding. Daarachter een gat van een paar seconden op een steeds grotere groep van zes wagens.

Winnaars

Alles blijft echter zoals het is. Het is weliswaar onder voorbehoud, maar Perez Companc/Mapelli (Lamborghini) wint de race voor de beide broers Van der Linde (Audi). De derde podiumplaats is voor het duo Mike David Ortman/Markus Winkelhock (Audi). Fraaie autosport door de Zandvoortse duinen.

Van Lagen Pole

12:05 uur: Kwalificatie Porsche Carrera Cup
Door de golf aan codes rood bij de Clio's wordt de 35 minuten durende kwalificatie van de 29 Porsches tien minuten uitgesteld. In het klassement staat Larry ten Voorde derde. Jaap van Lagen staat vierde en dat is bijzonder, want hij reed slechts vier van de acht races tot nu toe dit seizoen. Opvallend dat veel coureurs moeite hebben met de Tarzanbocht, de één na de andere rijder blokkeert en schiet door het beroemde grind. Gelukkig weten ze er allemaal uit te komen en heeft het geen code rood tot gevolg.

In zijn derde ronde gaat Jaap van Lagen er goed voor zitten en met een 1:40.262 staat zijn naam bovenaan de lijst. Larry ten Voorde staat op dat moment zevende. De tijd van Van Lagen houdt geen stand, eerst verbetert Dylan Pereira zijn tijd en even later is Thomas Preining, met kunst en vliegwerk bij opkomen rechte eind half door het gras, de snelste rijder.

Ayhancan Güven, die in de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux aan de leiding gaat, is ook in de Carrera Cup goed bezig. In zijn achtste ronde zet hij de tweede tijd neer. Van Lagen laat het er niet bij zitten, met nog vijf minuten te gaan is hij 0.052 sneller dan Preining en staat zijn naam weer op de mooiste positie.

Met nog een kleine drie minuten te gaan helpt Matthias Weiland Van Lagen een handje door in de Arie Luyendijkbocht te spinnen, met een code rood en geen herstart tot gevolg. Woede bij Preining, die net klaar zat om een ultieme poging te doen. Ten Voorde mag de eerste race als vijfde starten.

crash 5454

crash 5456

 

11:20 uur: Kwalificatie Renault Clio Cup - Code rood festival
28 Clio's beginnen aan hun kwalificatie. Na vijf minuten wordt deze door een code rood stop gezet vanwege een ongeluk in het Scheivlak. Na de hervatting is het wederom over en uit na een crashes in de Hugenholtzbocht. Niklas Mackschin, die op dat moment de beste tijd had geklokt, gleed over de olie van Donar Munding en gaat hard over de kop, met veel schade tot gevolg. Het duurt lang voordat de wagens zijn weg getakeld. 18 van de 28 wagens hebben nog geen tijd gezet. Met nog 18 minuten te gaan begint de tijdtraining eigenlijk weer helemaal opnieuw. Het is niet eenvoudig om snelle tijden te zetten vanwege al het koelvloeistof en poeder in de Hugenholtz. Pawel Wysmyk spint tegen de rail van deze bocht en rijdt een heel stuk tegengesteld door de Gerlach. Weer code rood met nog 10 minuten te gaan.

De slotfase van de kwalificatie wordt belangrijk voor Sebastiaan Bleekemolen en Melvin de Groot, wiens snelle tijden worden afgenomen omdat deze onder gele vlaggen zijn gereden. De Team Bleekemolen-coureurs staan 19de en 20ste. Adam Rzepecki zorgt voor het einde van deze tumultueuze kwalificatie door de muur van de Hugenholtz te raken. Door alle troep is dit stukje baan veranderd in een ijsbaan. Sandro Soubek pakt uiteindelijk de poleposition voor de kampioenschapleider Tomas Pekar. Sebastiaan Bleekemolen weet naar een derde plaats te glijden. Zesde Melvin de Groot voor teambaas Michael Bleekemolen op de negende plaats. 12. Lucas Groeneveld en 21. Dillon Koster


2018 Niels actie

10:20 uur: Tweede kwalificatie TCR Germany
Poleposition voor Niels Langeveld! In zijn tweede ronde zet de racing one-coureur een 1:45.892 op de klok en dat blijkt voor de andere rijders niet te evenaren. Antti Buri is op 0.226 de nummer twee en Harald Proczyk mag vanmiddag als derde starten. Met deze pole verkleint Langeveld zijn achterstand op Proczyk tot slechts vijf punten. In de tweede race morgen start Langeveld dus als tiende, een enorme uitdaging. De Audi-rijder wist al eerder vanaf de tiende startplek een race te winnen en op zijn favoriete thuiscircuit is niets onmogelijk.

Niels Wachten

10:05 uur: Eerste kwalificatie TCR Germany
Een belangrijke dag voor Niels Langeveld, de huidige nummer twee in het sterke ADAC TCR Germany klassement. Kan onze snelle landgenoot op zijn thuiscircuit goede zaken doen? In de eerste kwalificatie ziet het er in elk geval prima uit. Langeveld is de snelste rijder en ruim een tiende sneller dan de nummer twee Simon Reicher. Zijn grootste concurrent Harald Proczyk rijdt de vierde tijd. De top twaalf van de eerste sessie mag door naar de tweede sessie, waarin de startposities voor race 1 worden bepaald. Voor de tweede race wordt de top tien van de tweede sessie omgekeerd, dus de nummer tien mag in race twee vanaf pole starten.

9:30 uur: Kwalificatie ADAC GT Masters
Niet minder dan 33 fraaie GT3's treden aan in de vijfde ronde van de ADAC GT Masters 2018. Indy Dontje vertegenwoordigt Nederland in de Mann-Filter Team HTP Mercedes AMG. Een code rood door een uitstapje in het grind van Patrick Assenheimer legt de kwalificatie halverwege tijdelijk stil. Na de hervatting is het al snel weer raak. Eerst tikt een Mercedes-coureur subtiel één pylon weg bij de beschadigde curbstones, even later raakt een Ferrari-rijder er nog een paar en daardoor besluit de wedstrijdleiding de kwalificatie opnieuw stil te leggen.

poleman-gt

Uiteindelijk is Ezequiel Perez Companc de snelste GT Masters rijder, hij zet de Lamborghini Huracan GT3 op poleposition voor race 1. Naast hem vertrekt vanmiddag ook een Lamborghini met Mirko Bortolotti achter het stuur. Indy Dontje trainde naar de elfde startplek in het veld van 33 auto's.

8:50 uur: Renault Clio Cup
De vrije trainingen gisteren zijn voortijdig afgebroken omdat de curbstones bij opkomen rechte eind waren losgekomen. De Clio's konden daardoor op vrijdagmiddag niet meer in actie komen en de vrije training werd doorgeschoven naar de zaterdagochtend, voor de kwalificatie van de ADAC GT Masters. 25 minuten lang trainden de Clio's, waarbij oranje pylonnen aan de buitenzijde bij uitkomen Arie Luijendijk de beschadigde curbstones aangeven. Sebastiaan Bleekemolen was tweede in deze vrije training achter Niklas Mackschin en voor zijn Team Bleekemolen teamgenoot Melvin de Groot.

Het tijdschema is aangepast door de losgekomen curbstones. We gaan het volgende zien op zaterdag:

08:25 - 08:50 Vrije training Renault Clio Cup
09:00 - 09:30 Kwalificatie 1 ADAC GT Masters
09:40 - 10:05 Kwalificatie 1 TCR Germany
10:10 - 10:20 Kwalificatie 2 TCR Germany
10:30 - 11:00 Kwalificatie  Renault Clio Cup
11:20 - 11:55 Kwalificatie Porsche Carrera Cup
13:15 - 14:15 Race 1 ADAC GT Masters
15:00 - 15:30 Race 1 Renault Clio Cup
16:00 - 16:30 Race 1 Porsche Carrera Cup
16:50 - 17:20 Race 1 ADC TCR Germany

 

bekers

De bekers staan klaar. We kunnen beginnen

hospitality-leeg

De Hospitality tenten wachten op hun gasten

donkere-lucht

8:30 uur: Het schijnt droog te blijven op Zandvoort, ondanks de dreigende wolkenpartijen boven het circuit.

Reacties

    • 5
    • 1
     
    Drrrrkkk 18 augustus 2018 10:47

    Als het die brokkelige kerbstones aan de buitenzijde zijn: geen noodreparaties uitgevoerd vannacht?

    • 5
    • 0
     
    Drrrrkkk 18 augustus 2018 15:34

    Fraaie dubbelslag in het Clio-slagveld voor Team Bleekemolen!

    • 6
    • 0
     
    Drrrrkkk 19 augustus 2018 10:40

    Hogeschool toerwagenracen van Langeveld in TCR! Gisteren al onbedreigd naar de zege, vandaag links en rechts inhalend van P10 naar P3. Wie zei er dat je niet kunt inhalen op Zandvoort? :-)

    • 2
    • 0
     
    SCC 19 augustus 2018 22:18

    Het was een mooi weekend met een aantal mooie startvelden! Zo zien we dat graag. De rijstandaard liet soms wat te wensen over, voornamelijk bij de Clio's, maar dat is niet gek gezien de hoeveelheid relatief onervaren rijders. Het enige punt van kritiek was toch wel het circuit-commentaar wat uitermate slecht en subjectief was. Voornamelijk tijdens de Clio Cup race leken zij maar al te graag Karol Urbaniak de schuld in de schoenen te willen schuiven van diens incident met Melvin de Groot. Iets waar eerstgenoemde uiteindelijk geen straf voor heeft gekregen, omdat het uiteindelijk dus niet zijn fout betrof. De heren in de commentaarpositie kunnen het straffen van rijders duidelijk beter overlaten aan de wedstrijdleiding, want dit kwam erg onprofessioneel over. ADAC GT was weer een spektakel zoals altijd. Volgend jaar een mooi veld met GT4's erbij in het programma, kijk er nu alweer naar uit!

    • 4
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 19 augustus 2018 23:01

    Melvin de Groot: respectloze gast richting Marshalls! Het wegwuifgebaar vond ik schaamteloos.. terwijl zij vrijwillig de rommel opruimen

    • 1
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 19 augustus 2018 23:07

    De wedstrijdleiding heeft beslist: crash was Melvins schuld... geef die kerel een driewieler ajb

    • 2
    • 0
     
    Drrrrkkk 19 augustus 2018 23:17

    Volgend jaar graag ook het Duitse F4 kampioenschap meenemen in het pakket. Prachtig race-evenement met weliswaar niet zoveel show, maar oeh wat een geweldige series!

    • 1
    • 0
     
    Drrrrkkk 19 augustus 2018 23:35

    Volgens mij heeft trouwens niet De Groot straf gekregen, maar is juist Urbaniak als schuldige aangewezen. Weet Autosport.nl meer?

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 20 augustus 2018 08:41

    Ook ik heb even naar de beelden gekeken. Ik zou niet weten wat Melvin hier verkeerd doet. Wordt gewoon van de baan gereden.

    • 2
    • 0
     
    Gerrie Hoekstra 20 augustus 2018 10:25

    Na afloop van de race heeft de wedstrijdleiding alsnog besloten om Urbaniak te straffen voor zijn tik op de achterbumper en daaropvolgende crash van Melvin de Groot. De Pool ontving een straf van 30 seconden en viel daarmee (ver) terug naar de 19e positie in de einduitslag. Daarnaast kreeg Urbaniak een voorwaardelijke diskwalificatie van twee wedstrijden aan zijn broek.

    • 0
    • 2
     
    SCC 20 augustus 2018 14:50

    Onafhankelijk daarvan was het schaamteloos rijders beschuldigen van de commentatoren alles behalve netjes. Laat de wedstrijdleiding dat beslissen, ga niet een andere rijder belachelijk maken. Zelf had ik de indruk dat de tik ruim voor de aanremzone werd uitgedeeld. Met andere woorden, dat kan alleen mogelijk geweest zijn als de Groot afgeremd heeft. Logisch ook, want dan had Bleekemolen ook langszij kunnen komen. Mag je die persoon dan aantikken? Nee. Is het vragen om problemen? Ja, natuurlijk. Uiteindelijk heeft de wedstreidleiding dit besluit genomen en daar zullen ze ongetwijfeld een goede reden voor hebben, gezien zij beeldmateriaal en data ter beschikking hebben. Leermoment voor beide partijen lijkt mij, al vermoed ik dat in dit geval enkel de jonge Urbaniak daar een les uit zal trekken.

    • 1
    • 0
     
    Drrrrkkk 20 augustus 2018 17:32

    De trukendoos voorin het veld stond volledig open, want ook De Groot en de Bleekemolen's kennen natuurlijk het klappen van de zweep in deze merkencups. Urbaniak had echter de eerste ronden al meerdere malen wisselende contacten gehad (en dat is in het verleden al vaker geweest, vandaar waarschijnlijk de (voorwaardelijke) diskwalificatie voor het aankomende race-evenement in Most). Je kon ook zien dat er in de openingsfase al diverse onderdelen los bungelden aan zijn Clio; sporen van niet faire strijd. Ik zag het camera-punt vanuit de hijskraan naast de hoofdtribune en vanuit die beelden zie je niet dat De Groot stiekem al iets vertraagd om Urbaniak te sarren (er floepen bijv. geen remlichten aan). Wat je wel ziet is een forse crash met behoorlijke impact, zeker voor iemand die letterlijk pas weer op de been is na letsel. In z'n val neemt De Groot zowat nog teammaat Bleekemolen mee. Ikzelf vond het ongeval dan ook geen race-ongeluk. Daaronder versta ik namelijk een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Ikzelf vond dit veel te wild, onverantwoordelijk rijgedrag. Ik snap heel goed dat er in merkencups met 'brede schouders' wordt gereden, maar dit was teveel van het goede. En in die zin vind ik de straffen dan ook terecht. Let wel: ik weet niet wat Urbaniak na afloop met de wedstrijdleiding heeft besproken en ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar zijn visie. Wie weet komt er vanuit zijn team nog een soort persbericht.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet