Liveblogs

Liveblog ADAC GT Masters Zandvoort 2018


2018 Finish

10:20 uur: Race 2 TCR Germany
Door de reversed grid van de top tien van de kwalificatie start winnaar van race 1 Niels Langeveld deze race vanaf de tiende startplek. De pole is voor de jonge Luca Engstler, Langeveld's concurrent Harald Procyk staat precies voor hem op de grid op de achtste startplek.

De start verloopt niet helemaal volgens de regels, vanaf p4 is Loris Prattes veel te vroeg weg. Langeveld wordt door Proczyk bijna de muur in gedrukt, hij moet van het gas en wint geen posities. In de Slotemakerbocht is er een kleine touché van Langeveld met Mike Hesse, die de vangrail raakt. Een safetycar komt de baan in, maar Hesse kan gewoon verder. Ondertussen is het lichtjes gaan regenen.

Na de herstart weet Langeveld in de Hans Ernstbocht Antti Buri te passeren en daarmee ligt de Nederlander nu achtste. Ook Proczyk heeft twee plaatsen gewonnen en rijdt op P6. Op kop heeft Luca Engstler een kleine voorsprong genomen. De regen zet niet door, het blijft bij wat drupjes.

In de Bocht zonder naam passeert Langeveld Simon Reicher en nu ziet hij Proczyk voor zich. Prattis krijgt een drive through penalty door de jumpstart, waarmee Langeveld op de zesde plaats komt.

Bij het aanremmen naar de Mastersbocht passeert Langeveld Proczyk, een hele fraaie en gedurfde actie. De dadendrang van de Sassenheimer is echter nog lang niet voorbij, want op het rechte eind positioneert hij zich naast Mike Halder en bij het insturen van de Tarzanbocht pakt hij de vierde plek. In de Mastersbocht is ook Luke Wankmüller gezien en zo rijdt Langeveld al in de zevende ronde op een podiumpositie.

Theo Coicaud op p2 is echter wel ruim twee seconden los en Engstler ligt zelfs 3,5 seconde voor op Langeveld. In een ronde tijd snoept de racing one-coureur er al 0,8 vanaf en met nog twaalf minuten te gaan lijkt er meer mogelijk.

In ronde elf zit Langeveld op de bumper van Coicaud met 1,5 seconde ervoor Engstler. Het lukt vooralsnog niet om de tweede positie over te nemen. Waarschijnlijk is het beste van de banden wel geweest en uiteraard wil Langeveld geen risico lopen zijn mooie derde plek te verliezen. Met Proczyk nog steeds op p6 weet Langeveld dat hij nu de leiding in het klassement heeft overgenomen. Wankmüller op de vierde plek heeft al een achterstand van bijna zes seconden op Langeveld.

In de resterende ronden verandert de volgorde in de top tien niet. Luca Engstler bezorgt zichzelf de eerste zege van het seizoen en voor Hyundai zelfs de allereerste zege in de TCR Germany. Langeveld wordt derde en gaat nu in het kampioenschap met negen punten voorsprong aan de leiding.

2018 Niels PF

Een fantastisch weekend voor de racing one-coureur.

 

09:30: Kwalificatie 2 – ADAC GT Master
Maximilian Buhk, die gisteren nogal knullig spinde in de Mastersbocht en daardoor een top positie in de eerste race zag verdwijnen, gaat de tijd zetten voor de tweede GT race. Teamgenoot Indy Dontje blijft buiten de Mercedes en zien we weer in actie in het tweede gedeelte van de race vanmiddag.

Philip Ellis rijdt in de beginfase de snelste tijd met zijn Phoenix Racing Audi. Hij wordt halverwege de kwalificatie afgelost door Jamie Green met de roze BWT Mücke Motorsport Audi. De Audi's zijn goed onderweg op Zandvoort en bezetten de eerste vijf plaatsen. Frederic Vervisch pakt de snelste tijd over met de Aust Motorsport Audi. Buhk, gedreven om zijn foutje van gisteren goed te maken, maakt een eind aan de Audi-hegemonie en pakt de snelste tijd met de HTP Motorsport Mercedes. Het duurt niet lang voordat Porsche zich met de strijd om de pole gaat bemoeien.

2018 Jaminet

Mathieu Jaminet voor Herberth Motorsport is het snelste onderweg en verdringt Buhk met een verschil van acht duizendste van een seconde naar de tweede plaats. Op slechts 13 duizendste is het Klaus Bachler die met de KÜS Team75 Bernhard Porsche de derde tijd pakt. Het veld zit heel dicht bij elkaar, de eerste 27 wagens kwalificeren zich binnen één seconde.

We gaan het volgende zien op de zondag:
09:00 - 09:30 Kwalificatie 2 ADAC GT Masters
09:50 - 10:20 Race 2 TCR Germany
11:30 - 12:00 Race 2 Porsche Carrera Cup
13:08 - 14:08 Race 2 ADAC GT Masters
14:50 - 15:20 Race 2 Renault Clio Cup


lege-tribune

08:15 uur: Het is nog rustig op Circuit Zandvoort. Stilte voor de storm. Iets minder vol programma dan zaterdag, waar het weer ouderwets hectisch te keer ging.

Reacties

    • 5
    • 1
     
    Drrrrkkk 18 augustus 2018 10:47

    Als het die brokkelige kerbstones aan de buitenzijde zijn: geen noodreparaties uitgevoerd vannacht?

    • 5
    • 0
     
    Drrrrkkk 18 augustus 2018 15:34

    Fraaie dubbelslag in het Clio-slagveld voor Team Bleekemolen!

    • 6
    • 0
     
    Drrrrkkk 19 augustus 2018 10:40

    Hogeschool toerwagenracen van Langeveld in TCR! Gisteren al onbedreigd naar de zege, vandaag links en rechts inhalend van P10 naar P3. Wie zei er dat je niet kunt inhalen op Zandvoort? :-)

    • 2
    • 0
     
    SCC 19 augustus 2018 22:18

    Het was een mooi weekend met een aantal mooie startvelden! Zo zien we dat graag. De rijstandaard liet soms wat te wensen over, voornamelijk bij de Clio's, maar dat is niet gek gezien de hoeveelheid relatief onervaren rijders. Het enige punt van kritiek was toch wel het circuit-commentaar wat uitermate slecht en subjectief was. Voornamelijk tijdens de Clio Cup race leken zij maar al te graag Karol Urbaniak de schuld in de schoenen te willen schuiven van diens incident met Melvin de Groot. Iets waar eerstgenoemde uiteindelijk geen straf voor heeft gekregen, omdat het uiteindelijk dus niet zijn fout betrof. De heren in de commentaarpositie kunnen het straffen van rijders duidelijk beter overlaten aan de wedstrijdleiding, want dit kwam erg onprofessioneel over. ADAC GT was weer een spektakel zoals altijd. Volgend jaar een mooi veld met GT4's erbij in het programma, kijk er nu alweer naar uit!

    • 4
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 19 augustus 2018 23:01

    Melvin de Groot: respectloze gast richting Marshalls! Het wegwuifgebaar vond ik schaamteloos.. terwijl zij vrijwillig de rommel opruimen

    • 1
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 19 augustus 2018 23:07

    De wedstrijdleiding heeft beslist: crash was Melvins schuld... geef die kerel een driewieler ajb

    • 2
    • 0
     
    Drrrrkkk 19 augustus 2018 23:17

    Volgend jaar graag ook het Duitse F4 kampioenschap meenemen in het pakket. Prachtig race-evenement met weliswaar niet zoveel show, maar oeh wat een geweldige series!

    • 1
    • 0
     
    Drrrrkkk 19 augustus 2018 23:35

    Volgens mij heeft trouwens niet De Groot straf gekregen, maar is juist Urbaniak als schuldige aangewezen. Weet Autosport.nl meer?

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 20 augustus 2018 08:41

    Ook ik heb even naar de beelden gekeken. Ik zou niet weten wat Melvin hier verkeerd doet. Wordt gewoon van de baan gereden.

    • 2
    • 0
     
    Gerrie Hoekstra 20 augustus 2018 10:25

    Na afloop van de race heeft de wedstrijdleiding alsnog besloten om Urbaniak te straffen voor zijn tik op de achterbumper en daaropvolgende crash van Melvin de Groot. De Pool ontving een straf van 30 seconden en viel daarmee (ver) terug naar de 19e positie in de einduitslag. Daarnaast kreeg Urbaniak een voorwaardelijke diskwalificatie van twee wedstrijden aan zijn broek.

    • 0
    • 2
     
    SCC 20 augustus 2018 14:50

    Onafhankelijk daarvan was het schaamteloos rijders beschuldigen van de commentatoren alles behalve netjes. Laat de wedstrijdleiding dat beslissen, ga niet een andere rijder belachelijk maken. Zelf had ik de indruk dat de tik ruim voor de aanremzone werd uitgedeeld. Met andere woorden, dat kan alleen mogelijk geweest zijn als de Groot afgeremd heeft. Logisch ook, want dan had Bleekemolen ook langszij kunnen komen. Mag je die persoon dan aantikken? Nee. Is het vragen om problemen? Ja, natuurlijk. Uiteindelijk heeft de wedstreidleiding dit besluit genomen en daar zullen ze ongetwijfeld een goede reden voor hebben, gezien zij beeldmateriaal en data ter beschikking hebben. Leermoment voor beide partijen lijkt mij, al vermoed ik dat in dit geval enkel de jonge Urbaniak daar een les uit zal trekken.

    • 1
    • 0
     
    Drrrrkkk 20 augustus 2018 17:32

    De trukendoos voorin het veld stond volledig open, want ook De Groot en de Bleekemolen's kennen natuurlijk het klappen van de zweep in deze merkencups. Urbaniak had echter de eerste ronden al meerdere malen wisselende contacten gehad (en dat is in het verleden al vaker geweest, vandaar waarschijnlijk de (voorwaardelijke) diskwalificatie voor het aankomende race-evenement in Most). Je kon ook zien dat er in de openingsfase al diverse onderdelen los bungelden aan zijn Clio; sporen van niet faire strijd. Ik zag het camera-punt vanuit de hijskraan naast de hoofdtribune en vanuit die beelden zie je niet dat De Groot stiekem al iets vertraagd om Urbaniak te sarren (er floepen bijv. geen remlichten aan). Wat je wel ziet is een forse crash met behoorlijke impact, zeker voor iemand die letterlijk pas weer op de been is na letsel. In z'n val neemt De Groot zowat nog teammaat Bleekemolen mee. Ikzelf vond het ongeval dan ook geen race-ongeluk. Daaronder versta ik namelijk een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Ikzelf vond dit veel te wild, onverantwoordelijk rijgedrag. Ik snap heel goed dat er in merkencups met 'brede schouders' wordt gereden, maar dit was teveel van het goede. En in die zin vind ik de straffen dan ook terecht. Let wel: ik weet niet wat Urbaniak na afloop met de wedstrijdleiding heeft besproken en ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar zijn visie. Wie weet komt er vanuit zijn team nog een soort persbericht.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet