Liveblogs

Liveblog ADAC GT Masters Zandvoort 2018

crash 5450

Alweer voor de zesde keer is het ADAC GT Masters met het mooie aanverwante programma op Circuit Zandvoort neergestreken. Met in alle raceklassen Nederlandse inbreng een prachtig evenement. AUTOSPORT.NL is het hele weekeinde aanwezig en zal verslag doen van de wedstrijden in de ADAC GT Masters, ADAC TCR Germany, Porsche Carrera Cup en Renault Clio Cup Central Europe. Updates verschijnen, met tijdsaanduiding, telkens bovenaan.


Tekst: Gerrie Hoekstra en Marco Antheunisse
Fotografie: Willem J. Staat
Foto's crash Clio: Justin van Densen

15:30 uur: Met het spelen van het Nederlandse volkslied en de champagne op het podium komt er al vroegtijdig een einde aan het ADAC GT Masters weekend op Circuit Zandvoort.

15:20 uur: Race 2 Clio Cup Central Europe
Melvin de Groot start vanaf pole, met naast hem Karol Urbaniak. Sebastiaan Bleekemolen start als derde en zijn vader Michael begint zijn 1000e race vanaf de achtste positie.

2018 Openingsronde

De Groot is niet goed weg en Urbaniak pakt de leiding, De Groot op p2 en Bleekemolen als derde voor klassementsleider Tomas Pekar. In de tweede ronde zet De Groot zijn Clio bij uitkomen Tarzanbocht naast die van Urbaniak en met succes, hij pakt de leiding terug. Bleekemolen kan net niet profiteren, hij blijft derde. Michael Bleekemolen heeft een positie gewonnen en is zevende.

2018 Melvin

In de derde ronde geeft Urbaniak De Groot op het rechte eind op volle snelheid een flinke tik van achteren. De Groot gaat haaks rechtsaf de vangrail in met een ongelofelijke schade tot gevolg. Legutko kan de Clio van De Groot niet ontwijken en raakt hem nogmaals.

In alle commotie heeft Michael Bleekemolen de derde positie overgenomen. In elke volgende ronde is de Tarzanbocht opnieuw de plek waar het gebeurt. Sandro Soubek verremt zich en elemineert een andere deelnemer en weer een ronde later gaan er twee Clio's het grind in. De safetycar komt de baan in om de rotzooi op te ruimen en wellicht ook de gemoederen wat tot rust te brengen.

In ronde zeven komt de safetycar binnen en gaat het veld weer los met Urbaniak voor Sebastiaan en Michael Bleekemolen. In ronde negen passeert Sebastiaan Urbaniak aan de binnenzijde voor ingaan Tarzanbocht. Zo zit Urbaniak in de Bleekemolen sandwich en een ronde later wil ook Michael erlangs. Hij raakt Urbaniak echter zijwaarts, loopt daarbij een lekke band op rechtsvoor en dat betekent helaas het einde van zijn 1000e race.

2018 Sebastian Happy

Sebastiaan Bleekemolen maakt geen fout en wint zijn tweede Clio-race dit weekend, Tomas Pekar wordt tweede en Karol Urbaniak wordt niet bestraft voor de actie op Melvin de Groot en mag dus ook naar het podium. Dillon Koster heeft een flinke opmars gemaakt, gestart als 25e en laatste komt hij als tiende over de finish. Lucas Groeneveld wordt achtste.

2018 Winnaars R2

14:15 uur: Race 2 ADAC GT Masters
Een flauw zonnetje breekt door vlak voor de start van de tweede race. De eerste rollende start wordt afgeblazen omdat Frederic Vervisch te vroeg op het gas ging. Een extra formatieronde is nodig om het brullende startveld opnieuw van start te laten gaan. Ook deze start gaat niet helemaal lekker en staat 'under investigation'. Mathieu Jaminet heeft de beste start, maar dat kan niet van Vervisch gezegd worden die helemaal terugvalt en na één ronde moet opgeven. Ook Maximilian Buhk verliest een plaats na een lichte touché met de Porsche van Klaus Bachler, die zich voor de Tarzanbocht verremt. De Grasser Lamborghini van Christian Engelhart moet de pits opzoeken met een lekke band na contact met de Audi van Christopher Haase. Ook de Porsche van Marc Lieb moet binnen komen. Twee Porsches op kop, gevolgd door de twee gele HTP Motorsport Mercedessen. Jaminet op kop maakt een sterke indruk en vergroot zijn voorsprong op Bachler. Daarachter gevechten door het gehele veld, maar tot echte inhaalacties komt het nog niet. De winnaar van gisteren Marco Mapelli komt in de Tarzanbocht zijwaarts in contact met de Mercedes van Sebastian Asch ,waardoor het wiel beschadigt en de Lamborghini aan de kant wordt gezet.


De pit window gaat open. Indy Dontje neemt het stuur over van Buhk, maar verliest één plaats aan de andere HTP Mercedes van Markus Pommer die hoger in het kampioenschap staat. Koploper Jaminet ruilt met Robert Renauer. Na alle rijders wissel schermutselingen blijft Renauer op kop voor de andere Porsche met nu Adrien de Leener aan het stuur.

2018 Buhk

De twee Mercedessen van Pommer en Dontje moeten de Mercedes van Patrick Assenheimer voor zich dulden en liggen nu respectievelijk op plaats vier en vijf.

Safetycar de baan op om de eerder gestrande Lamborghini van Mapelli naar een veiligere plek te duwen. Het startveld komt weer bij elkaar voor de laatste 19 minuten. De gisteren gecrashte en weer opgebouwde Grasser Lamborghini van Mirko Bortolotti krijgt een drive through straf vanwege een te korte pitstop.

De Porsche met de Belg De Leener aan het stuur kan de tweede plaats niet behouden op de aandringende Mercedes van Patrick Assenheimer en moet nu uitkijken voor de aanvallende wagens van Pommer en Dontje. Het ziet er allemaal spectaculair uit. De wagens rijden in colonne achter elkaar, maar echte spannende inhaalacties zijn er amper.

Indy Dontje moet zijn vijfde plaats verdedigen tegen de roze BWT Mücke Motorsport Audi van Ricardo Feller. Het is niet het succes geworden waar de Nederlander op gehoopt had. De overwinningsklompen blijven in de kast.

DSCN2917

2018 Winnaars 2

In de slotfase gebeurt er verder niets meer. Renauer en Jaminet winnen met overmacht voor de Mercedes van Assenheimer/Marciello. De derde podiumplaats blijft voor de Porsche van De Leener/Bachler. De vierde plaats is er voor het duo Pommer/Götz. Indy Dontje weet zijn vijfde plaats met moeite te verdedigen en wordt samen met Buhk vijfde.

2018-Jaap-Koploper


12:00 uur: Race 2 Porsche Carrera Cup

Jaap van Lagen heeft vanaf pole een prima start, hij bereikt de Tarzanbocht als eerste en neemt de leiding in de race. Ook Larry ten Voorde heeft vanaf p5 een goede start, hij passeert Anhyancan Güven en pakte de vierde plek. Nog in dezelfde ronde herstelt de Turk echter de rangorde.

In de tweede ronde zet Ten Voorde zijn Porsche naast die van Güven in Bocht 10 en daarbij raken de auto's elkaar. Güven spint, houdt de auto wel zeer knap uit de vangrail, maar verliest 14 plekken. Ten Voorde is nu vierde en hoewel het erop leek dat hij Güven een tikje gaf grijpt de wedstrijdleiding niet in. Het veld blijft dicht bij elkaar, Van Lagen komt niet los van Preining.

De wat minder getalenteerde rijders krijgen last van de natte condities op de baan. Sören Spreng, die ook gisteren crashte, verliest zijn auto en gaat hard de vangrail in. De safetycar komt de baan in. Voor Van Lagen geen verlies, want hij had Preining sowieso op zijn bumper.

Na drie ronden achter de safetycar wordt de race herstart. Van Lagen komt niet goed weg bij Preining, die goed oplet en op zijn bumper blijft zitten. Ten Voorde passeert Dylan Pereira in Bocht 9 en pakt de derde plek over. Preining is op dat moment de snelste man op de baan, maar hij kan Van Lagen niet voorbij. De top vier is bijna vijf seconden los, maar de posities wisselen niet. Van Lagen controleert, Preining is machteloos en Ten Voorde kan ook niet aanvallen.

Igor Walilko wordt in de Tarzanbocht omgeduwd door Jean-Baptiste Simmenauer. Hij gaat dwars voor de bumper van Simmenauer door de bocht, houdt het gas erop en kan zijn plek voor Simmenauer vasthouden. Michael Ammermüller profiteert wel, hij pakt twee plekken.

Jaap-Vreugdedans

Jaap van Lagen wint deze tweede Porsche Carrera Cup-race voor Thomas Preining, Larry ten Voorde maakt het podium compleet.

Reacties

    • 5
    • 1
     
    Drrrrkkk 18 augustus 2018 10:47

    Als het die brokkelige kerbstones aan de buitenzijde zijn: geen noodreparaties uitgevoerd vannacht?

    • 5
    • 0
     
    Drrrrkkk 18 augustus 2018 15:34

    Fraaie dubbelslag in het Clio-slagveld voor Team Bleekemolen!

    • 6
    • 0
     
    Drrrrkkk 19 augustus 2018 10:40

    Hogeschool toerwagenracen van Langeveld in TCR! Gisteren al onbedreigd naar de zege, vandaag links en rechts inhalend van P10 naar P3. Wie zei er dat je niet kunt inhalen op Zandvoort? :-)

    • 2
    • 0
     
    SCC 19 augustus 2018 22:18

    Het was een mooi weekend met een aantal mooie startvelden! Zo zien we dat graag. De rijstandaard liet soms wat te wensen over, voornamelijk bij de Clio's, maar dat is niet gek gezien de hoeveelheid relatief onervaren rijders. Het enige punt van kritiek was toch wel het circuit-commentaar wat uitermate slecht en subjectief was. Voornamelijk tijdens de Clio Cup race leken zij maar al te graag Karol Urbaniak de schuld in de schoenen te willen schuiven van diens incident met Melvin de Groot. Iets waar eerstgenoemde uiteindelijk geen straf voor heeft gekregen, omdat het uiteindelijk dus niet zijn fout betrof. De heren in de commentaarpositie kunnen het straffen van rijders duidelijk beter overlaten aan de wedstrijdleiding, want dit kwam erg onprofessioneel over. ADAC GT was weer een spektakel zoals altijd. Volgend jaar een mooi veld met GT4's erbij in het programma, kijk er nu alweer naar uit!

    • 4
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 19 augustus 2018 23:01

    Melvin de Groot: respectloze gast richting Marshalls! Het wegwuifgebaar vond ik schaamteloos.. terwijl zij vrijwillig de rommel opruimen

    • 1
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 19 augustus 2018 23:07

    De wedstrijdleiding heeft beslist: crash was Melvins schuld... geef die kerel een driewieler ajb

    • 2
    • 0
     
    Drrrrkkk 19 augustus 2018 23:17

    Volgend jaar graag ook het Duitse F4 kampioenschap meenemen in het pakket. Prachtig race-evenement met weliswaar niet zoveel show, maar oeh wat een geweldige series!

    • 1
    • 0
     
    Drrrrkkk 19 augustus 2018 23:35

    Volgens mij heeft trouwens niet De Groot straf gekregen, maar is juist Urbaniak als schuldige aangewezen. Weet Autosport.nl meer?

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 20 augustus 2018 08:41

    Ook ik heb even naar de beelden gekeken. Ik zou niet weten wat Melvin hier verkeerd doet. Wordt gewoon van de baan gereden.

    • 2
    • 0
     
    Gerrie Hoekstra 20 augustus 2018 10:25

    Na afloop van de race heeft de wedstrijdleiding alsnog besloten om Urbaniak te straffen voor zijn tik op de achterbumper en daaropvolgende crash van Melvin de Groot. De Pool ontving een straf van 30 seconden en viel daarmee (ver) terug naar de 19e positie in de einduitslag. Daarnaast kreeg Urbaniak een voorwaardelijke diskwalificatie van twee wedstrijden aan zijn broek.

    • 0
    • 2
     
    SCC 20 augustus 2018 14:50

    Onafhankelijk daarvan was het schaamteloos rijders beschuldigen van de commentatoren alles behalve netjes. Laat de wedstrijdleiding dat beslissen, ga niet een andere rijder belachelijk maken. Zelf had ik de indruk dat de tik ruim voor de aanremzone werd uitgedeeld. Met andere woorden, dat kan alleen mogelijk geweest zijn als de Groot afgeremd heeft. Logisch ook, want dan had Bleekemolen ook langszij kunnen komen. Mag je die persoon dan aantikken? Nee. Is het vragen om problemen? Ja, natuurlijk. Uiteindelijk heeft de wedstreidleiding dit besluit genomen en daar zullen ze ongetwijfeld een goede reden voor hebben, gezien zij beeldmateriaal en data ter beschikking hebben. Leermoment voor beide partijen lijkt mij, al vermoed ik dat in dit geval enkel de jonge Urbaniak daar een les uit zal trekken.

    • 1
    • 0
     
    Drrrrkkk 20 augustus 2018 17:32

    De trukendoos voorin het veld stond volledig open, want ook De Groot en de Bleekemolen's kennen natuurlijk het klappen van de zweep in deze merkencups. Urbaniak had echter de eerste ronden al meerdere malen wisselende contacten gehad (en dat is in het verleden al vaker geweest, vandaar waarschijnlijk de (voorwaardelijke) diskwalificatie voor het aankomende race-evenement in Most). Je kon ook zien dat er in de openingsfase al diverse onderdelen los bungelden aan zijn Clio; sporen van niet faire strijd. Ik zag het camera-punt vanuit de hijskraan naast de hoofdtribune en vanuit die beelden zie je niet dat De Groot stiekem al iets vertraagd om Urbaniak te sarren (er floepen bijv. geen remlichten aan). Wat je wel ziet is een forse crash met behoorlijke impact, zeker voor iemand die letterlijk pas weer op de been is na letsel. In z'n val neemt De Groot zowat nog teammaat Bleekemolen mee. Ikzelf vond het ongeval dan ook geen race-ongeluk. Daaronder versta ik namelijk een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Ikzelf vond dit veel te wild, onverantwoordelijk rijgedrag. Ik snap heel goed dat er in merkencups met 'brede schouders' wordt gereden, maar dit was teveel van het goede. En in die zin vind ik de straffen dan ook terecht. Let wel: ik weet niet wat Urbaniak na afloop met de wedstrijdleiding heeft besproken en ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar zijn visie. Wie weet komt er vanuit zijn team nog een soort persbericht.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet