Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: ACO presenteert FIA WEC-kalender 2019-2020 met uiteenlopende racelengtes en diverse 'clashes'

180817 WEC Kalender
Ook voor het seizoen 2019-2020 staat Francorchamps weer op de kalender

Op Silverstone, waar dit weekeinde de derde wedstrijd van het zelfbenoemde 'Super Season' 2018/2019 van het FIA WEC plaatsvindt, maakte promotor ACO de voorlopige kalender voor het WEC-seizoen 2019/2020 bekend. Vanaf dat seizoen wordt er begonnen na de 24 Uur van Le Mans, terwijl de etmaalrace in West-Frankrijk dan de finale van het seizoen vormt. Met de wedstrijden van Bahrain en Sao Paulo keren ertwee races op de kalender terug die dit seizoen ontbreken, terwijl er tevens wordt afgestapt van de vaste duur van zes uur voor de WEC-wedstrijden buiten Le Mans – zoals dat in maart aanstaande al het geval is met de 1000-mijlsrace op Sebring. Met het aanbrengen van meer variatie in de vorm van races met een duur van vier of acht uur reageert de ACO op wensen van fans, zoals die vorig jaar duidelijk werden uit een uitgebreide enquête onder WEC-fans. Het bekendmaken van de kalender in een vroegtijdig stadium is op zich een lofwaardige actie, maar des te onbegrijpelijker is het dat er nu al heel wat 'clashes' te voorzien zijn, waardoor we ons niet aan de indruk kunnen onttrekken dat daar vanuit de ACO een bepaalde opzet achter zit.

Tekst: René de Boer (vanuit Silverstone, Twitter: @renedeboer)
Foto: PR

Het seizoen 2019/2020 begint op 1 september volgend jaar met een vier-uursrace op het circuit van Silverstone, waarmee de pauze na de 24 Uur van Le Mans nog twee weken langer wordt dan dit jaar het geval is, terwijl velen juist pleitten voor een kortere pauze na Le Mans. Op 13 oktober volgt dan de zes-uursrace van Fuji, met een maand later, op 17 november, een vier-uursrace in Sjanghai en op 14 december een acht-uursrace op het circuit van Bahrein. Na de jaarwisseling wordt het seizoen dan voortgezet met de zes-uursrace van Sao Paulo in Brazilië op 1 februari 2020, terwijl er voor de acht-uursrace onder de titel '1000 Miles de Sebring' op het circuit van Sebring in Florida in maart 2020 nog geen exacte datum is ingevuld. Op 3 mei 2020 is er dan de Zes Uur van Spa-Francorchamps, terwijl de 24 Uur van Le Mans in 2020 op 13 en 14 juni worden verreden.

Daarmee komt het ook volgend jaar weer tot een 'clash' tussen de tien-uursrace Petit Le Mans als finale van het Amerikaanse IMSA WeaterTech SportsCar Championship en de geplande FIA-WEC-race in Fuji, wat ook dit jaar het geval is na de verschuiving van de race op Fuji om de deelname van Fernando Alonso mogelijk te maken. Dat kwam de organisatie op flink wat kritiek te staan, want een heel aantal rijders zijn zowel in het FIA WEC als in de IMSA-serie actief, waarmee hen de mogelijkheid van deelname aan in ieder geval één belangrijke race wordt ontnomen.

Dan valt de race in Sjanghai op 17 november met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid weer samen met de Macau Grand Prix, waar de FIA GT World Cup al een aantal jaren onderdeel van het programma is. Dat betekent dat een groot aantal fabrieks-GTE-rijders uit het FIA WEC opnieuw niet aan de GT World Cup kunnen deelnemen, wat ook al een aantal jaren een bron van ergernis is. Maar ja, dat SRO als mede-organisator van de FIA GT World Cup en de ACO geen vrienden zijn, is niets nieuws.

Ook lijkt er een 'clash' te komen tussen de 12 Uur van Bathurst, de openingsronde van de Intercontinental GT Series, en de geplande FIA WEC-ronde in de vorm van de zes-uursrace van Sao Paulo op 1 februari 2020. Bathurst wordt als GT-race steeds belangrijker, maar ja, de oplettende lezer had het vast al geraden: de Intercontinental GT Challenge is een product van SRO...

En dan zijn er ook nog minder prominente 'clashes', zoals het samenvallen van de 12 Uur van Abu Dhabi met de 8 Uur van Bahrein, die als evenement weliswaar geen directe concurrenten van elkaar zijn, maar je kunt je wel afvragen of het handig is om op dezelfde dag twee internationale lange-afstandswedstrijden in het Midden-Oosten te plannen.

De World Council van de FIA moet zich nog uitspreken over de voorgestelde kalender, maar dat is in de regel niet meer dan een formaliteit, dus de hoop dat er nog verandering in deze onverkwikkelijke situatie komt, is klein. Meer en meer lijkt het erop dat de ACO zoveel mogelijk mensen tegen zich in het harnas wil jagen...
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet