TCR International

TCR Germany: Niels Langeveld de grote favoriet op Zandvoort a.s. weekend

Voor zijn thuiswedstrijd op Zandvoort is Niels Langeveld met zijn Racing One Audi R3 LMS de grote favoriet. Ook zijn concurrenten bevestigen dit. De Nederlander is voor dit seizoen ook één van de grote titelkandidaten, maar het zal met de zware concurrentie van de Oostenrijker Harald Prozyck (Opel Astra), Mike Halder (Honda) en Luca Engstler zal het geen gemakkelijke klus worden. Na de Nürburgring voert Prozyck het kampioenschap met tien punten voorsprong op Langeveld aan.


2018 Langeveld 2
Niels Langeveld voor Zandvoort de grote favoriet.

Tekst en Foto's Willem J. Staat

Niels Langeveld de grote favoriet op Zandvoort a.s. weekend
Het verschil in punten tussen de eerste vier in het kampioenschap bedraagt slechts 29 punten en een prognose is zo goed als onmogelijk. Vrijwel iedereen is van overtuigd dat de titelstrijd pas tijdens het allerlaatste weekend op Hockenheim beslist gaat worden. Niels Langeveld: "Pas in Hockenheim weten we het" De Nederlander maakt van zijn hart geen moordkuil en graag de derde ADAC TCR Germany kampioen willen worden. Voor Zandvoort is hij duidelijk de grote favoriet weet ook de concurrentie want Niels kent het duinencircuit als zijn broekzak.

2018 HP Chicane Harald Prozyck de Oostenrijkse routinier die onlangs nog in een interview verklaarde dat hij van Jeroen Bleekemolen enkele jaren geleden ontzettend veel geleerd had. Een niet te onderschatten concurrent.

Harald Prozyck: "Langeveld zal dit weekend moeilijk te verslaan zijn." Mike Halder: "Niels kent dit circuit gewoon het beste. Zeker een voordeel omdat dit best wel een veeleisende baan is. Met Audi beschikt hij over een goed pakket. Ik ben er van overtuigd dat hij dit weekend zeer snel en sterk zal zijn. Dit is wel mijn favoriete circuit en als wij het maximum uit ons pakket halen dan zitten we er gewoon vooraan bij. Ik denk dat we competitief zullen zijn."

Harald Prozyck was over zijn resultaten op de Nürburgring absoluut niet tevreden. Harald Prozycyk: " Het was daar zoals verwacht moeilijk en we waren te langzaam. Zandvoort is één van mijn favoriete circuits en qua lay-out de mooiste baan op de kalender. Ik hoop dat we tijdens de wedstrijden in staat zullen zijn om in de Top 3 of Top 5 te kunnen rijden.

2018 Halder
Mike Halder eveneens een grote titelfavoriet.

Op de Red Bull Ring behaalde Langeveld zijn eerste seizoenszege en behaalde dit seizoen in totaal drie podiumklasseringen. Racing One Team eigenaar Martin Kohlhaas die in de VLN vaak zelf met een Ferrari actief is: " Niels is een perfectionist en verdomd snel. En hij blijft bij het team naar verbeteringen zoeken en kritische vragen stellen. Bij het allerlaatste weekend op de Nürburgring was het in R2 slechts een elfde plek. Voor Langevelds ambities veel te weinig." Overigens werd Niels in 2010 en 2012 in twee verschillende klasses kampioen. Voor Niels is het belangrijk dat hij dit seizoen op Zandvoort wederom punten pakt en weer een stapje dichter bij de titel komt. Niels Langeveld: "Het gaat om overwinningen, bekers en kampioenschappen. De ambities die in de autosport het verschil maken.

2018 Hyundai 1
Liqui Moly Team Engstler maakte naast de Volkswagens die ze nog steeds runnen een verrassende overstap.

Van Volkswagen naar Hyundai
De overstap van Team Engstler van Volkswagen naar Hyundai bracht in de paddock een behoorlijke "cultuur schock" teweeg. Zeker omdat Liqui Team Engstler sinds het begin van de TCR altijd aan de V.A.G. Groep (Audi Volkswagen) gelieerd is geweest en dit in het Midden Oosten nog steeds is. Op de Nürburgring maakte Liqui Moly Team Engstler met de Hyundai i30N TCR haar debuut voor de Fransman Coicaud en Luca Engstler. Een achtste en een negende plek konden bemoedigend genoemd worden. Binnen het Engstler Team ontstond wel de nodige frictie doordat de Zwitserse Volkswagen representant Florian Thoma door VW Motorsport uit het team gehaald werd. Hij werd naast Benjamin Leuchter ondergebracht bij het team van Max Kruse Racing, de voetballer van SV Werder Bremen die dit jaar in eerste instantie voor Benjamin Leuchter zijn eigen team opstartte. Op de lange termijn hoopte Kruse zelf ook nog eens een keer in te stappen ofwel van carrière te wisselen.

2018 Renault
Renault is nog steeds niet competitief. Men wacht op volgend jaar als de nieuwe motoren komen.

De openingsraces op Oschersleben eerder dit seizoen leverden een overwinning op voor Harald Prozyck, vervolgens was het op de Red Bull Ring de beurt aan de Fin Antti Buri en de Tsjechische gastrijder Petr Fullin. De beide voorlaatste wedstrijden op de Nürburgring stonden volledig in het teken van Honda. De door de ADAC Stiftung Sport ondersteunde Mike Halder won de eerste wedstrijd terwijl zijn merken collega Dominik Fugel de tweede op zijn naam schreef. Halder's zus Michelle is voor het eigen familie team met een Seat Cupra TCR actief en zorgde in Most voor sensatie door als tweede te eindigen doordat Luca Engstler zich verslikte en te vroeg van het gas ging. We kunnen in ieder geval dit weekend met de vele diversiteit aan merken voldoende spanning verwachten.

2018 Peugeot 308
De Peugeot 308i van de Oostenrijker Lukas Niedertscheider. Inmiddels behoorlijk competitief.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet