Liveblogs

DTM: Liveblog van het DTM-weekeinde op Brands Hatch

18.30 uur: Daarmee sluiten we de berichtgeving voor vandaag af. Morgen om 10.00 uur lokale tijd wordt de actie voortgezet.

17.45 uur: Wie anders dan Kris Heidorn won de Audi R8 LMS Cup-race? De Duitser heeft dit jaar immers nog geen wedstrijd verloren. Ook ditmaal was hij op Brands Hatch een klasse apart, al was het nog wel even spannend met een safety-car-fase in de laatste zes minuten van de race, nadat Paziewski met een lekke linker achterband van de baan was geraakt. Rahel Frey hield de druk bij Heidorn erop, maar als gastrijdster nam ze geen onnodige risico's en liet de eer aan de Duitser. Eerder profiteerde Frey al toen Rogalski en Paziewski met elkaar van de baan raakten na een spannend duel. Beide kemphanen vielen echter uit met lekke linkerachterbanden. Achter winnaar Heydorn en de als tweede geklasseerde Frey eindigde Maximilian Paul als derde.

16.00 uur: Kris Heidorn start vanaf de pole-position voor de eerste Audi R8 LMS Cup-race. Met een tijd van 1:33,030 minuten was hij het snelst van de 13 deelnemers, op 0,462 seconden gevolgd door Maximilian Paul, die op zijn beurt weer 0,328 seconden sneller was dan Rahel Frey. Voorin het veld waren de verschillen redelijk beperkt, maar de nummer 12 had ruim zes seconden achterstand op de pole-sitter, terwijl de als laatste geklasseerde Mathias Kämpf maar liefst twaalf seconden tekort kwam.

180811 Liveblog Junca
Blijdschap bij Dani Juncadella na zijn eerste DTM-zege

14.45 uur: Dani Juncadella heeft zijn eerste DTM-racezege binnen. De Spanjaard startte vanaf de pole-position, maar viel direct bij de start terug achter Auer en Farfus naar de derde plaats. Bij de verplichte pitstops kon Juncadella de leiding weer overnemen. Vervolgens reed hij de overwinning naar huis, waarmee de Mercedes-AMG-rijder na Miguel Molina de tweede Spaanse racewinnaar in de DTM werd. Augusto Farfus eindigde op de tweede plaats, voor Lucas Auer. Titelverdediger René Rast werd als vierde de best geklasseerde Audi-rijder, voor Philipp Eng, die in de slotfase stand wist te houden tegen de hevig aandringende Gary Paffett. Robin Frijns veroverde in de 25e ronde de tiende plaats van Timo Glock in een spectaculaire manoevre met drie auto's naast elkaar bij Pilgrim's Drop. In de slotronde moest Frijns echter zowel Rockenfeller als Green voor zich dulden en eindigde zo op de twaalfde plaats.

180811 Liveblog Mini

12.30 uur: De vrije training van de Mini Challenge werd voortijdig gestaakt na een zware crash van James Mills, die als journalist en gastrijder aan het evenement deelneemt. Hij raakte bij het uitkomen van Paddock Hill Bend op de kerbstones de controle over zijn Mini kwijt, rolde vijf keer over het dak en kwam vervolgens bovenop de bandenstapels en de vangrail totstilstand. De snelste tijd was voor Jordan Collard met 1:37,426 minuten, gevolgd door Rob Smith en Luke Reade.

180811 Liveblog programme

12.00 uur: Groot-Brittannië is in veel opzichten een klassiek autosportland, en dat betekent ondermeer dat er voor het DTM-evenement op Brands Hatch nog een echt papieren programmablad gemaakt wordt, tot grote vreugde van uw redacteur, die als ijverig documentalist gek is op dit soort papier. Bij de meeste andere DTM-races zijn programmabladen helaas al lang verleden tijd. Mooi ook om, typisch Brits, de informatie van de circuitspeakers te horen: "We have the following drivers to add to your programme...", gevolgd door een opsomming, compleet met startnummers en nationaliteiten. En dan ook mogelijkheden om zelf de posities op de startgrid, de uitslagen en de tijden in te vullen.

180811 Liveblog programme-fillout

11.45 uur: Voor de tweede keer dit seizoen start Dani Juncadella vanaf de pole-position voor een DTM-race. In de kwalificatie kwam de Spaanse Mercedes-AMG-rijder tot een tijd van 1:18,069 minuten, 0,092 seconden sneller dan zijn Oostenrijkse merkgenoot Lucas Auer. Daarachter reed René Rast als snelste Audi-rijder in de laatste seconden naar de derde tijd, voor BMW-coureurs Philipp Eng en Augusto Farfus. Gary Paffett raakte halverwege de sessie de controle over zijn Mercedes kwijt en raakte met de linker zijkant van zijn auto de banden bij het uitkomen van Paddock Hill Bend, maar herstelde zich goed en reed de zesde tijd. In de slotminuut raakte Timo Glock met zijn BMW van de baan bij Surtees, waarop de sessie onder geel eindigde. Helaas kon Robin Frijns zijn sterke optreden uit de vrije trainingen niet herhalen: weliswaar was hij met een tijd van 1:18,530 minuten vergelijkbaar snel, maar omdat vele concurrenten sneller waren, start onze landgenoot straks vanaf de elfde plaats.

180811 Liveblog-R8 Cup
De Audi R8 Cup is te gast bij de DTM op Brands Hatch

11.05 uur: Kampioenschapsleider Kris Heidorn eindigde bovenaan in de vrije training van de Audi Sport Seyffarth R8 LMS Cup. Hijreed een tijd van 1:33,413 minuten en was daarmee ruim een seconde sneller dan de Zwitserse RahelFrey, die dit weekeinde op Brands Hatch een gastoptreden in de serie beleeft. De Pool Bartosz Paziewski reed de derde tijd en was daarmee de best geklasseerde rookie, voor Mike Hesse en Maximilian Paul. In totaal zijn er 13 rijders voor dit weekeinde in de klasse ingeschreven.

10.05 uur: BMW-rijder Augusto Farfus sloot de tweede vrije training van de DTM als snelste af. Ook voor de Braziliaanse BMW-rijder is het circuit geen onbekend terrein, want hij won er in 2009 in het FIA WTCC. Ditmaal eindigde hij met een tijd van 1:18,517 minuten bovenaan, op slechts 0,011 seconde gevolgd door Robin Frijns, die opnieuw de best geklasseerde Audi-rijder was en bewees dat zijn snelste tijd uit de eerste sessie geen eenmalige aangelegenheid was. "De baan werd gedurende de sessie steeds beter en de auto is uitstekend voorbereid. Dat is veelbelovend voor de kwalificatie", zei Frijns. Nico Müller (Audi) werd als derde geklasseerd, voor Dani Juncadella als snelste Mercedes-rijder voor zijn merkgenoten Wehrlein, Mortara, Auer en Paffett. René Rast (Audi) en Marco Wittmann (BMW) completeerden de top tien.

180811 Liveblog Frijns FP1

09.35 uur:
Robin Frijns (foto) was het snelst in de eerste vrije training van de DTM. Onze landgenoot is een van de weinige coureurs in het DTM-veld die het Grand Prix-circuit van Brands Hatch kent vanwege eerdere races in de Blancpain GT Series. Met zijn Audi, weer geheel hersteld na de technische problemen tijdens het DTM-weekeinde van vorige maand op Circuit Zandvoort, kwam Frijns als eerste onder een tijd van 1:20 minuten en sloot de sessie uiteindelijk af met 1:19,515 minuten. Daarmee was hij 0,201 seconde sneller dan de Spanjaard Dani Juncadella (Mercedes) op de tweede plaats. Daarachter volgden met Loïc Duval, Mike Rockenfeller en Nico Müller nog eens drie Audi-rijders, beste BMW-coureur was Augusto Farfus op de achtste plaats, voor zijn merkgenoten Wittmann en Glock.

08.45 uur: Het programma voor vandaag is als volgt (alle tijden lokaal, in Nederland één uur later):

09.00-09.25 uur: 1e vrije training DTM
09.35-10.00 uur: 2e vrije training DTM
10.15-11.00 uur: 1e en 2e vrije training Audi R8 LMS Cup
11.20-11.40 uur: kwalificatie DTM
11.44-12.25 uur: vrije training Mini Challenge
13.30-14.30 uur: race 1 DTM
15.15-15.45 uur: kwalificatie Audi R8 LMS Cup
17.15-17.45 uur: race 1 Audi R8 LMS Cup

180811 Liveblog MB


zaterdag, 8.30 uur:
Na een probleemloze en comfortabele reis via Duinkerken en de P&O-ferry naar Dover kwamen we gisteren aan op het circuit van Brands Hatch. Zeven uur deur tot deur, wat een stuk beter is dan diverse collega's die te maken kregen met afgelaste vluchten vanwege slecht weer of stakingen. Wel kregen we gisteren te maken met flink noodweer op en rond het circuit, inclusief ondergelopen wegen.

180811 Liveblog puddle

180811 Liveblog wolken

180811 Liveblog regen

180811-Liveblog-tunnel

180811 Liveblog Rainbow

Reacties

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 11 augustus 2018 14:35

    Ook de Britten lopen niet meer warm voor de DTM. Hoelang is dit concept nog houdbaar ?

    • 2
    • 1
     
    René de Boer 11 augustus 2018 15:03

    Voorverkoop DTM Brands Hatch was beter dan de totale kaartverkoop voor het DTM-evenement aldaar in 2013, de laatste keer dat de DTM er racete. Wat niet helpt, is dat het BTCC dit weekeinde op Rockingham racet, niet zo ver van hier. In de paddock is het behoorlijk druk.

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 11 augustus 2018 17:32

    Ook niet slim om dit in hetzelfde weekend te plannen als het populaire BTCC.

    • 1
    • 0
     
    Willem J. Staat 11 augustus 2018 18:01

    @Racing Fan. De toewijzing van data door de FIA laat soms geen andere keuzes toe. Wat dacht je van volgende week? ADAC GT Masters op Zandvoort en Gamma Racing Days op Assen...........

    • 1
    • 0
     
    René de Boer 11 augustus 2018 19:02

    De kalenderplanning heeft ongetwijfeld mede te maken met het feit dat Brands Hatch (net als Donington, Cadwell Park, Bedford, Snettetton en Oulton Park) eigendom is van de MSV-groep van Jonathan Palmer, en Rockingham niet, dus MSV wilde ongetwijfeld graag een evenement tijdens een Rockingham-weekeinde. En volgende week is inderdaad leuk: ADAC GT Masters op Zandvoort, Gamma Racing Days in Assen, VLN 6h-race op de Nürburgring, ADAC Rallye Deutschland rondom St. Wendel en FIA WEC en FIA EK F3 op Silverstone. En dan nog een DTM-revival-weekeinde van AMC Diepholz.

    • 4
    • 0
     
    SCC 11 augustus 2018 19:29

    Het helpt ook niet mee dat de YouTube streams een geoblock hebben voor Engelsen (voor Nederlands trouwens ook), en dat de zender die DTM live uitzendt in de UK (Freesports) door bijna niemand ontvangen wordt. Op die manier is het simpelweg moeilijk om populariteit onder fans op te bouwen, helemaal met het grote alternatieve aanbod anno 2018, en dan vooral online. Als dan ook je product dan ook nog eens hier een daar een plank misslaat, en last heeft van imago schade (de vele uiterst saaie races uit het verleden), is het niet zo gek dat er op genodigde van de diverse merken en een aantal diehard fans na er amper publiek op deze evenementen afkomt.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet