Liveblogs

DTM: Liveblog van het DTM-weekeinde op Brands Hatch

180811 DTM Liveblog opening

Na een afwezigheid van vijf jaar is de DTM dit weekeinde terug op het circuit van Brands Hatch in het Britse graafschap Kent. Anders dan in eerdere jaren toen de DTM op Brands Hatch reed, wordt nu het lange Grand Prix-circuit gebruikt. Mede in verband met de daarmee gepaard gaande geluidsbeperkingen is het een evenement van twee dagen, met alle sessies op zaterdag en zondag. Naast de DTM rijden ook de Audi Sport Seyffarth R8 LMS Cup en de Britse Mini Challenge dit weekeinde. Daarnaastzijn er demonstratieronden met Norton-racemotorfietsen, onder anderen met de beroemde wegracer John McGuiness, en historische Formule 1-auto's. AUTOSPORT.NL is ter plaatse en doet als altijd verslag via het liveblog. Vragen en opmerkingen als altijd graag welkom via de commentaarfunctie onder deze bijdrage.

Tekst: René de Boer (vanaf Brands Hatch, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar, PR

17.05 uur: Vanuit de wedstrijdleiding kwam de mededeling dat de uitslag van de DTM-race definitief is. Daarmee sluiten we dan ook de berichtgeving vanuit Brands Hatch af. Het was weer een plezierig weekeinde. Volgende week hopen we opnieuw in Groot-Brittannië te zijn, dan voor FIA WEC en FIA EK Formule 3 op Silverstone. Vanaf Brands Hatch nog een prettige zondagavond en graag tot dan!

17.00 uur: Na zijn succes van eerder vandaag won Anthony Whorton-Eales ook de tweede Mini Challenge-race, voor seriedebutant Alex Morgan en Rob Smith. De eerste drie rijders kwamen binnen 0,8 seconde van elkaar over de eindstreep.

16.15 uur: Kris Heidorn won ook de tweede Audi R8 LMS Cup-wedstrijd op Brands Hatch. Net als gisteren was er in de slotfase nog een safety-car-fase, nadat de Pool Paziewski gestrand was met een lekke linker achterband, maar anders dan gisteren werd de race niet meer vrijgegeven. Zo eindigde de wedstrijd achter de safety-car met Heidorn als winnaar voor Maximilian Paul en Rahel Freij.

180812 DTM Liveblog DIR

14.45 uur: Een dubbel succes voor Britse rijders en voor Mercedes-AMG tijdens de tweede DTM-race van het weekeinde op Brands Hatch. Paul Di Resta (foto) had vanaf de tweede plek op de grid een iets betere start dan pole-sitter Gary Paffett, nam bij Druids de leiding en stelde vervolgens de overwinning veilig. Voor de Schot was het zijn tweede DTM-racewinst van het seizoen. Paffett eindigde in zijn kielzog als tweede en behield daarmee uiteraard zijn comfortabele voorsprong als leider in de tussenstand van het kampioenschap. René Rast kwam als derde over de eindstreep en was daarmee de beste Audi-rijder. Daarachter eindigden de oud-kampioenen Wehrlein (Mercedes-AMG), Wittmann (BMW) en Rockenfeller (Audi) op de plaatsen vier tot en met zes. De Oostenrijkers Philipp Eng (BMW) en Lucas Auer (Mercedes-AMG) werden respectievelijk zevende en achtste, Daniel Juncadella (Mercedes-AMG) en Nico Müller (Audi) completeerden de top tien.

Robin Frijns kende een miserabele race: vanaf de zesde plaats op de grid maakte hij een geweldige start, maar nog in de openingsronde werd hij het voornaamste slachtoffer toen Lucas Auer de controle over zijn Mercedes verloor en de Audi van de Maastrichtenaar meenam. Frijns kwam in de bandenstapels te staan en verloor bijna een ronde. Uiteindelijk werd hij nog als twaalfde geklasseerd, maar er had zonder deze pech vrijwel zeker veel meer ingezeten. Ook Augusto Farfus, gisteren als tweede voor het eerst sinds lange tijd weer eens op het podium, werd bij het incident in de eerste ronde door Auer geraakt en viel met flinke schade aan zijn BMW voortijdig uit.

12.30 uur: Voor de vijfde maal dit seizoen won Anthony Whorton-Eales een race van de Mini Challenge. Na een onderhoudende wedstrijd zegevierde hij voor Nathan Harrison en pole-sitter David Robinson. Jordan Collard greep als vierde net naast het podium.

11.45 uur: Mercedes-AMG blijft dominant in de DTM. In de kwalificatie voor de tweede race van het weekeinde op Brands Hatch reden vier Mercedes-rijders onder de eerste vijf en bezette het merk de eerste drie plaatsen. Kampioenschapsleider Gary Paffett veroverde met een tijd van 1:17,948 minuten de pole-position, terwijl Paul Di Resta er een volledig Britse eerste startrij van maaktemet een achterstand van 0,073 seconen. Pascal Wehrlein eindidge als derde, gevolgd door René Rast als beste Audi-rijder op de vierde plaats. Lucas Auer start als vijfde, voor Robin Frijns, die zich als zesde wist te kwalificeren. Augusto Farfus was de beste BMW-rijder op de zesde plaats, voor Loïc Duval. BMW-coureurs Marco Wittmann en Philipp Eng completeerden de top tien. Nogal teleurstellend de pole-sitter en racewinnaar van gisteren, Daniel Juncadella, die ditmaal in de kwalificatie niet verder kwam dan de 14e plaats.

11.10 uur: Kris Heidorn, dit seizoen nog ongeslagen in de Audi Sport Seyffarth R8 LMS Cup, heeft ook vanmiddag voor de tweede race van het weekeinde op Brands Hatch weer de beste uitgangspositie. In de kwalificatie reed de Duitser een tijd van 1:32,806 minuten en stelde daarmee de pole-position veilig. Maximilian Paul kwalificeerde zich als tweede en beste rookie, voor de Zwitserse Rahel Frey. De sessie moest eenmaal worden onderbroken, nadat Robin Rogalski met zijn auto in de rondte was gegaan en bleef steken in het gravel. Niettemin kwam de Pool daarna nog tot de vijfde tijd.

180812 Liveblog Duval

10.30 uur:
Gisteren viel hij voortijdig uit in de race, waarmee hij tevens de enige uitvaller was, maar vandaag begon Audi-rijder Loïc Duval (foto) goed met de snelste tijd in de vrije training van de DTM. De Fransman reed in totaal twaalf ronden, waarvan hij de snelste aflegde in 1:18,760 minuten. De Schot Paul Di Resta werd met een achterstand van 0,090 seconden als tweede geklasseerd en was daarmee de beste Mercedes-AMG-rijder. Timo Glock reed de derde tijd als snelste BMW-coureur, waarmee er rijders van alle drie de deelnemende merken in de DTM in de top drie vertegenwoordigd waren. Daarachter eindigden drie Audi-rijders op de plaatsen vier tot en met zes: Nico Müller, René Rast en Jamie Green. Dani Juncadella, Edoardo Mortara, Mike Rockenfeller en Robin Frijns completeerden de top tien.

180812 Liveblog south bank
Goede traditie op Brands Hatch: parkeren op South Bank

zondag 10.00 uur: Goedemorgen vanuit Brands Hatch, waar het inmiddels behoorlijk druk is voor de slotdag van het tweedaagse DTM-evenement van dit weekeinde. Het programma voor vandaag is als volgt:

10.00-10.20 uur: vrije training DTM
10.35-11.05 uur: kwalificatie Audi R8 LMS Cup
11.20-11.40 uur: kwalificatie DTM
12.05-12.25 uur: race 1 Mini Challenge
13.30-14.30 uur: race 2 DTM
15.25-15.55 uur: race 2 Audi R8 LMS Cup
16.35-16.55 uur: race 2 Mini Challenge


180812 Liveblog opening zo
Eerst koffie (of thee met melk!), dan actie

Reacties

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 11 augustus 2018 14:35

    Ook de Britten lopen niet meer warm voor de DTM. Hoelang is dit concept nog houdbaar ?

    • 2
    • 1
     
    René de Boer 11 augustus 2018 15:03

    Voorverkoop DTM Brands Hatch was beter dan de totale kaartverkoop voor het DTM-evenement aldaar in 2013, de laatste keer dat de DTM er racete. Wat niet helpt, is dat het BTCC dit weekeinde op Rockingham racet, niet zo ver van hier. In de paddock is het behoorlijk druk.

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 11 augustus 2018 17:32

    Ook niet slim om dit in hetzelfde weekend te plannen als het populaire BTCC.

    • 1
    • 0
     
    Willem J. Staat 11 augustus 2018 18:01

    @Racing Fan. De toewijzing van data door de FIA laat soms geen andere keuzes toe. Wat dacht je van volgende week? ADAC GT Masters op Zandvoort en Gamma Racing Days op Assen...........

    • 1
    • 0
     
    René de Boer 11 augustus 2018 19:02

    De kalenderplanning heeft ongetwijfeld mede te maken met het feit dat Brands Hatch (net als Donington, Cadwell Park, Bedford, Snettetton en Oulton Park) eigendom is van de MSV-groep van Jonathan Palmer, en Rockingham niet, dus MSV wilde ongetwijfeld graag een evenement tijdens een Rockingham-weekeinde. En volgende week is inderdaad leuk: ADAC GT Masters op Zandvoort, Gamma Racing Days in Assen, VLN 6h-race op de Nürburgring, ADAC Rallye Deutschland rondom St. Wendel en FIA WEC en FIA EK F3 op Silverstone. En dan nog een DTM-revival-weekeinde van AMC Diepholz.

    • 4
    • 0
     
    SCC 11 augustus 2018 19:29

    Het helpt ook niet mee dat de YouTube streams een geoblock hebben voor Engelsen (voor Nederlands trouwens ook), en dat de zender die DTM live uitzendt in de UK (Freesports) door bijna niemand ontvangen wordt. Op die manier is het simpelweg moeilijk om populariteit onder fans op te bouwen, helemaal met het grote alternatieve aanbod anno 2018, en dan vooral online. Als dan ook je product dan ook nog eens hier een daar een plank misslaat, en last heeft van imago schade (de vele uiterst saaie races uit het verleden), is het niet zo gek dat er op genodigde van de diverse merken en een aantal diehard fans na er amper publiek op deze evenementen afkomt.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet