Sportscars

Sportscars: Moddergooien tussen Ginetta en Mecachrome

MTC6559

Nadat eind vorige week bekend werd dat er geen Ginetta's te zien zullen zijn tijdens de FIA WEC race op Silverstone en dat Ginetta gaat testen met een AER motor, kon een reactie vanuit de oorspronkelijke motorenleverancier Mecachrome niet uitblijven. Vandaag kwam die reactie er vanuit Franse hoek en het was er een vol verbazing. Het moddergooien tussen chassisbouwer en motorenleverancier lijkt te zijn begonnen.

Tekst en foto: Marcel ten Caat (Twitter: @marceltencaat)

De Franse motorenbouwer liet weten volkomen verrast te zijn door de uitlatingen van Ginetta. Volgens Ginetta bleek Mecachrome na de 24 Uur van Le Mans niet in staat bleek de gewenste wijzigingen door te voeren, maar bij Mecachrome heeft men een volledig andere visie op hetgeen er is gebeurd. Mecachrome zou een eerste versie bouwen die zou worden gebruikt tijdens de Prologue, de race op Spa en de 24 Uur van Le Mans. Na deze evenementen zou er een evaluatie en een geüpdatete motor komen. Veel getest werd er echter niet, waardoor de ontwikkeling niet vlot verliep.

Volgens Mecachrome baas Bruno Engelric was er op Paul Ricard nog altijd geen getekend contract en konden de auto's enkel rijden vanwege financiële ondersteuning van Ginetta. In Spa besloot Ginetta helemaal niet te rijden. "Uiteindelijk kwam er een gewijzigd contract tussen Ginetta en Mecachrome, waarbij het programma werd ingeperkt tot Le Mans," aldus Engelric. Door het gebrek aan actie voor Le Mans ging de ontwikkeling tijdens de testdag en trainingen op Le Mans door. 

Na Le Mans, waar de problemen volgens Mecachrome zeker niet allemaal te wijten waren aan de motor, wilde Mecachrome eerst meer financiële garanties voor men verder zou investeren in de ontwikkeling. Engelric geeft aan dat Mecachrome alle verplichtingen ten opzichte van Ginetta is nagekomen, maar dat zakelijk en financiële problemen die al voor de start van het seizoen begonnen de relatie onder druk hebben gezet.

Dat Ginetta nu kiest voor AER snapt men bij Mecachrome niet. "We zijn verrast door de keuze van Ginetta en Manor voor een motor die al jaren wordt ontwikkeld, maar die in juni de finish niet haalde op Le Mans," aldus Engelric, die verder nog aangaf dat het feit dat de Mecachrome motor wel de finish haalde de kwaliteit en het potentieel van de motor toont.

De collega's van het Britse Dailysportscar namen naar aanleiding van de uitspraken van Engelric contact op met Ginetta. Technisch directeur Ewan Baldry liet hen weten dat de geleverde motoren niet van het afgesproken niveau waren en dat alle besluiten over het programma van de auto's en de specificaties door de klant worden genomen en niet door Ginetta, dat enkel leverancier is en geen deelnemer.

Uiteindelijk zijn er in dit geval enkel verliezers. Het is maar de vraag of Mecachrome de motor met een andere klant verder kan ontwikkelen, Ginetta heeft drie chassis gebouwd maar geen enkele auto in competitie en de positie van CEFC TRSM Racing (Manor) is onduidelijk gezien de financiële problemen. Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig en het lijkt er door alle opmerkingen op dat het Britse team in ieder geval niet meer met de Ginetta's zal rijden. Of de komst van een AER motor iets gaat oplossen voor Ginetta valt nog te bezien...

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet