Formule 1

Formule 1: De reden en gevolgen van Ricciardo's vertrek bij Red Bull

Daniel Ricciardo

Daniel Ricciardo veroorzaakte vandaag een schokgolf door de Formule 1 met zijn onverwachte overstap van Red Bull naar Renault. Wat kan de beweegreden zijn van de Australiër en wat zijn de gevolgen voor de stoeltjes van 2019?

Tekst: Daan Jeuken. Foto: Red Bull

Perspectief Renault?
Het is een opmerkelijke keuze van Ricciardo om deze, op het eerste oog, stap terug te doen. De Australiër is inmiddels 29, dus de tijd begint te dringen om het ultieme doel, de wereldtitel, binnen te halen. Blijkbaar gaf Red Bull hem niet het vertrouwen die droom te kunnen verwezenlijken. Het zou kunnen dat dat door het pakket komt – het is nog maar afwachten hoe de samenwerking met Honda volgend jaar gaat uitwerken. Daarom hoopte Ricciardo op een stap naar Mercedes of Ferrari, maar die deuren zijn alweer gesloten.

De kans dat Renault de komende jaren het gat met Mercedes en Ferrari dicht, is ook vrij klein. Het lijkt er dus op dat Renault óf een extreem goede pitch heeft gedaan bij de Australiër, óf dat het team hem heeft overtuigd dat het helemaal klaar is om met het nieuwe motorreglement van 2021 de strijd wel aan te gaan om de titel. Ricciardo wordt dat seizoen 32, dus het zou nog net kunnen.

Uit de schaduw van Max
Er zou echter ook heel goed een totaal andere reden kunnen zijn: Ricciardo heeft niet de overtuiging bij Red Bull ooit wereldkampioen te kunnen (of mogen) worden, vanwege Max Verstappen. Red Bull maakt er geen geheim van als ultieme doel te hebben om van Verstappen de jongste wereldkampioen ooit te maken. Dat is lekker om te horen als teamgenoot. Die onderlinge doelstelling werd vorig jaar onderstreept met de meerjarendeal met de Nederlander, die daarbij ook in salaris ruimschoots Ricciardo voorbij streefde.

Ricciardo voelt zich tweede rijder, en heeft het idee dat als puntje bij paaltje komt, het team voor Verstappen zal kiezen. De jonge Nederlander wordt beter en beter, zet het team steeds meer naar zijn hand en is sterk teruggekomen van zijn dip in het begin van dit seizoen. En ook tijdens die dip was Red Bull mild voor de jonge ster – veel milder dan bij bijvoorbeeld Kvyat. Zelfs bij de aanrijding in Baku, waarbij Ricciardo 100% overtuigd was dat Max schuldig was vanwege het dichtgooien van de deur, sprak Red Bull zich niet uit tegen Verstappen. Het zou dus zomaar kunnen dat Ricciardo niet primair is overgestapt vanwege de potentie van Renault, maar wel overtuigd is dat áls Renault om de titel kan meedoen, hij naast Hülkenberg meer kans heeft en krijgt dan naast Verstappen.

De gevolgen
De keuze van Ricciardo heeft flink impact op de rijderscarroussel voor 2019. Allereerst is er natuurlijk een vacant stoeltje bij Red Bull. De eerste gegadigde is Carlos Sainz; hij staat nog steeds onder contract bij Red Bull, dat hem aan Renault verhuurde omdat het geen goed stoeltje beschikbaar had, maar het talent ook nog niet wilde loslaten. Nu is dat stoeltje er wel, dus zou 1+1 gemakkelijk 2 kunnen zijn.

Verstappen Sainz

Er lijkt echter twijfel, omdat de combinatie Verstappen - Sainz bij Toro Rosso niet bijster boterde. Als er in het middenveld al heibel was, dan zal dat niet minder worden als het echt om de prijzen gaat. Vraag dat maar aan Mercedes. Een veel veiligere keuze zou Pierre Gasly zijn, die bij Toro Rosso goede dingen doet in zijn debuutjaar en gemakkelijker in de omgang is. Het risico is echt dat hij ondersneeuwt als hij te vroeg overstapt en naast een topper instapt. Vraag dat maar aan Daniil Kvyat of Stoffel Vandoorne.

Sainz naar McLaren?
Carlos Sainz lijkt bovendien nog een ander heet ijzer in het vuur te hebben: McLaren. Het Britse team zou, om sterrijder Alonso nog een jaar binnenboord te houden, overwegen diens goed bevriende landgenoot te contracteren – misschien ook hopend om wat grote Spaanse sponsoren te strikken. Het zou Sainz bevrijden van Red Bull en Alonso nog een jaar voor de Formule 1 kunnen behouden.

En Ocon?
Esteban Ocon lijkt de grootste pechvogel van Ricciardo's move. De Mercedes-protégé leek door Toto Wolff ondergebracht te worden bij Renault, maar die weg is nu dus versperd. Mercedes heeft inmiddels al beide stoeltjes voor volgend jaar bezet. Een langer verblijf bij Force India lijkt daarmee het best haalbare voor Ocon, maar dat team heeft financiële problemen. De familie Stroll wordt mogelijk grootinvesteerder, maar dan moet er voor Lance dus een stoeltje zijn. Wordt Perez dan het kind van de rekening?

Reacties

    • 3
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 04 augustus 2018 11:36

    Reden 1 Een salaris van 18 miljoen i.p.v. 9 Reden 2 Misschien valt die Honda motor wel ontzettend tegen Reden 3 Sainz slaat geen deuk in een pakje boter Reden 4 Zeer agressief rijdende Max Verstappen met absoluut dieptepunt de GP van Baku...

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 04 augustus 2018 12:43

    Gevolg 1 Max krijgt een zwak teamgenootje waar hij weinig aan heeft. Gevolg 2 Sainz zit op de wip. ( vind ik niet heel erg overigens. ) Gevolg 3 Renault heeft een zeer sterke line up voor 2019 Gevolg 4 Neemt Max ook de benen ???

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet