Mazda trekt zich terug uit Road to Indy-programma (update) | Autosport.nl

Mazda Road to Indy

Mazda trekt zich terug uit Road to Indy-programma (update)

mrti

Mazda heeft aangekondigd zijn betrokkenheid bij de Amerikaanse autosportladder naar de top, de Mazda Road to Indy, aan het einde van dit seizoen te beëindigen. Als reden geeft Mazda aan de strategie in de autosport te heroriënteren. Een vreemd moment, aangezien vorig seizoen de eerste klasse USF2000 met een geheel nieuw chassis is gestart en de opvolgende klasse, de Pro Mazda waarin onze landgenoot Rinus van Kalmthout momenteel aan de leiding gaat, rijdt zelfs dit seizoen voor het eerst met een nieuwe Mazda-motor. Dat dit voor ontzettend veel problemen en frustratie bij teams en rijders zorgt is volgens insiders minstens zo belangrijk bij deze ontwikkeling. De organisatie reageert daags na de bekendmaking met een verbeterd vijfjaren plan voor teams en rijders met verhoging van het prijzengeld, met name voor de Indy Lights.

Tekst: Marco Antheunisse / PR
Fotografie: PR

Na negen jaar Mazda Road to Indy heeft Mazda Motorsports directeur USA John Doonan eind juli aangekondigd zich te gaan concentreren op andere onderdelen in de motorsport. De afgesproken prijzen en de Mazda Advancement Scholarships voor het seizoen 2019 die de kampioenen in de USF2000, Pro Mazda en Indy Lights waren beloofd zouden wel gewaarborgd zijn. Ook zal de Mazda Road to Indy Global Shootout worden gehouden zoals gepland in december. In deze shootout krijgt karttalent vanuit de hele wereld de kans op een scolarship in de USF2000 ter waarde van $ 200.000.

VeeKay Iowa.002
De USF2000 is de eerste klasse op de MRtI autosportladder.

Doonan verklaarde: "We hebben genoten van onze rol bij de ontwikkeling van jonge racers naar IndyCar-talenten. Sinds de officiële oprichting in 2010 heeft Mazda meer dan $ 12 miljoen besteed om meer dan 250 coureurs via de Mazda Road to Indy-ladder van USF2000 naar de Verizon IndyCar-serie te laten doorgroeien. Motorsport vormt de kern van Mazda's DNA en we zullen ons ook de komende jaren inzetten bij diverse motorsportprogramma's."

rveekay toronto.07
Pro Mazda, de enige klasse die de motorleverancier in zijn naam heeft opgenomen.

INDYCAR heeft een verklaring uitgegeven waarin staat dat de plannen voor voortzetting van de Road to Indy voor racetalent op een later tijdstip zullen worden aangekondigd: "Het Road to Indy-programma heeft in de loop der jaren geweldige races opgeleverd, waarbij teams en coureurs werden voorbereid op de Verizon IndyCar-serie. Mazda heeft als partner een essentiële bijdrage geleverd en daarvoor is IndyCar haar dankbaar."

Zeven coureurs hebben inmiddels het Indy Lights-kampioenschappen en de bijbehorende beurs gewonnen waarmee ze hun Indianapolis 500-debuut hebben gemaakt. Een record van 27 van de 35 coureurs die zich probeerden te kwalificeren voor de Indy 500 van dit jaar waren leerlingen van Indy Lights. In het huidige IndyCar-veld racen Indy Lights-kampioenen Josef Newgarden (2011), Spencer Pigot (2015) en Ed Jones (2016).

indy-lights-start
Een klein veld in de Indy Lights dit seizoen, volgend seizoen worden minimaal 12 deelnemers verwacht.

Andersen Promotions eigenaar en CEO Dan Andersen heeft een verklaring uitgegeven waarin wordt gezegd dat er besprekingen gaande zijn met potentiële partners. "We willen Mazda graag bedanken voor negen geweldige jaren in het ondersteunen en promoten van de Mazda Road to Indy gepresenteerd door Cooper Tyres. Ze zijn een geweldige partner geweest en hun beurzen hebben veel coureurs geholpen hun droom te verwezenlijken om door te stromen naar de Verizon IndyCar-serie.

Verbeterde condities voor Indy Lights
Dat de organisatie bezorgd is over het kleine deelnemersveld in de Indy Lights blijkt uit de verbeterde condities die voor 2019 zullen worden ingezet. Zo krijgt de top drie van elke race een hoger prijzengeld, krijgt de winnaar van de Freedom 500-race $ 50.000 en de kampioen een pakket voor deelname aan drie races in de Verizon IndyCar Series, waaronder de Indy 500, ter waarde van van $ 1,1 miljoen.

Reacties

    • 1
    • 0
     
    Dirk 02 augustus 2018 14:38

    Die Amerikanen snappen hoe het werkt. Mazda trekt zich terug (heel jammer), dag later komt Andersen met nieuws over het nieuwe programma en IndyCar met nieuws over puntensysteem voor indycar licentie. Heel slim.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 03 augustus 2018 11:05

    Als Indy Lights dé opstapklasse naar de Indycar series is dan is het toch opmerkelijk dat er dit jaar maar een handvol auto's op de grid staan. Het huidige prijzengeld is toch ook niet verkeerd? Dit jaar krijgt de kampioen toch een $ 1.000.000 scholarship? De huidige Pro Mazda zit met 12/13 auto's ook op het randje. Ben zeer benieuwd of de nieuwe ontwikkelingen tot meer aanwas leidt! Heb zo mijn twijfels over het huidige niveau van de Mazda Pro, zonder de prima prestaties van Van Kalmthout neer te willen sabelen.

    • 0
    • 0
     
    Dirk 03 augustus 2018 12:28

    Doorstroming IndyLights/IndyCar lijkt op die van F2/F1, minimaal dus. Wellicht kan IndyLights naast IndyCar ook richten op doorstroom naar USC, dat zou wellicht grotere grids opleveren.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet