IndyCar

Indycar: Scott Dixon hard op weg richting Alltime Indycar Legend te worden

Afgelopen weekend reed de Nieuw Zeelander Scott Dixon zijn 300e Indycar-wedstrijd op Mid Ohio. Daar werd hij teleurgesteld vijfde en leverde behoorlijk wat punten in. Een absolute mijlpaal in de carrière van de man die zelfs eerder dan Kimi Raikkonen "The Iceman" werd genoemd. De 38-jarige Dixon is nu al bij leven en welzijn een ware Indycar legende. In de eeuwig durende statistieken kan hij zelfs Indycar-legendes A.J. Foyt en Mario Andretti naar de kroon steken. Dixon zelf blijft er bescheiden onder en verwacht het zelf eigenlijk niet.


2018 Mid Ohio
300 Indycar-wedstrijden waarvan 17 jaar bij het team van Chip Ganassi. Absolute records voor Scott Dixon.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar

Scott Dixon hard op weg richting Alltime Indycar Legend te worden
Bij het grote publiek in Nederland misschien nauwelijks bekend en recentelijk in een F1 column omschreven als "ene Scott Dixon"...Dit jaar bevindt Dixon zich in zijn 17e Indycar seizoen bij het team van Chip Ganassi. Een absoluut record. Voor de toekomst twijfelt Dixon nog. Er zijn geruchten dat er een superteam met Fernando Alonso bij Andretti Autosport gevormd gaat worden.

Begin millenniumjaren testte Dixon kortstondig bij Sauber BMW maar uiteindelijk bleven die deuren om financiële redenen gesloten. Na 2003 stapte het team van Chip Ganassi vanuit de toenmalige CART-series over naar de Indy Racing League dat zich in tegenstelling tot CART/Champcar alleen maar op de ovals richtte. Dixon gaf toe daar nu niet bepaald een fan van te zijn. Maar is nu één van 's werelds beste ovalspecialisten in de eenzitters.


Dixon 87e Indy 500 Scott Dixon in actie tijdens de 87e editie van de Indy 500 in 2003. Hij werd na een crash nog als 17e geklasseerd.

Maar al in zijn eerste IRL seizoen werd Dixon met drie overwinningen en 11 Top 10 klasseringen kampioen voor het team van Chip Ganassi. In totaal behaalde Dixon in Indycar viermaal het kampioenschap. Er volgden na 2003 nog drie titels in 2008, 2013 en 2015. Een vijfde ligt er voor dit seizoen binnen handbereik. Dixon is nog niet zeker of hij het contract met Chip Ganassi wil vernieuwen. "Het biedt natuurlijk wel zekerheid" aldus Dixon die openstaat voor een nieuwe uitdaging. Ook is zijn naam al eerder in de F1 gevallen. "Het zou een mooie afsluiter zijn" aldus Dixon. Maar die kans lijkt ons echter uitgesloten. In 2008 behaalde Dixon zijn eerste en enige overwinning tijdens de Indy 500.

In Indycar is de kameraadschap duidelijk groter dan in de Formule 1. Na de tragische dood van Dan Wheldon in 2011 ontfermde de familie Dixon zich over diens achtergebleven weduwe Susie en zij probeerden haar met het rouwproces zoveel mogelijk hulp te bieden. Enkele jaren later deden zij bij de familie Wilson hetzelfde. Hoewel Indycar in tegenstelling tot het IRL tijdperk niet meer zoveel op de ovals rijdt blijft het natuurlijke een gevaarlijke uitdaging.


Scott Dixon 2003
Eerste kampioenschap in 2003.

Dixon is daar heel nuchter onder. "Als het je tijd is ga je toch wel. Daar denk ik absoluut niet over na. Zowel Dan als Justin hielden van hun vak. Sinds hun 6e/7e levensjaar hadden ze toch niets anders gedaan? Het is je manier van leven.
Als ze niet geracet hadden, hadden ze veel van hun leven gemist Als je begrijpt wat dit betekent. Denk niet dat ze vanwege het gevaar niet hadden willen racen... We weten allemaal wat het inhoudt om met snelheden van 380 te rijden. We kennen de consequenties. Persoonlijk zou ik niet zonder kunnen....."

Scott Emma Dochtertjes
Scott Dixon met zijn vrouw Emma, dochtertjes Poppy en Tilly. De Nieuw Zeelander ontfermde zich na de fatale crashes van Dan Wheldon(2011) en Justin Wilson(2015) over hun nabestaanden.

In 2017 kwalificeerde Dixon zich voor de Indy 500 met een gemiddelde van 232.164 mph. op de pole. Het was de snelste pole sinds Arie Luyendijks record uit 1996. Een record dat overigens nog steeds stand houdt. In de trainingen reed Arie destijds 239.260 mph destijds. In de wedstrijd crashte Dixon in de 55e ronde zwaar nadat Jay Howard de safer wall had geraakt. Dixon kon hem niet meer ontwijken en het leidde tot een spectaculaire crash waarin iedereen ongedeerd bleef. "Ik hoopte dat Jay bij de impact langs de muur zou glijden maar hij kwam terug de baan op en ik kon hem niet meer ontwijken" verklaarde Scott destijds.


Dixon Texas 2016
Op de Texas Motor Speedway komt Dixon altijd goed uit de voeten.

De in Australië opgegroeide Dixon is de zoon van Nieuw Zeelandse ouders die op 13 jarige leeftijd al in de Formule Vee zijn eerste titel binnenhaalde. Zijn ouders waren betrokken bij stockcarwedstrijden zoals we ze o.a hier in Nederland kennen.

Dixon Oval 2015 Texas
Op weg naar een schitterende overwinning in Texas in 2015.

De doorbraak voor Scott kwam in 1999 met het behalen van de Indy Lights titel voor het team van PacWest Racing. Voor hem betekende het de doorbraak in de Amerikaanse eenzitterwereld. De 38-jarige Dixon is sinds 2008 getrouwd met de voormalige Britse hardloopster(op de 800m) Emma Davis en heeft twee dochtertjes. Hoewel Dixon nu 38 jaar oud is, kan hij misschien de komende jaren nog wat records verbeteren, ook al is die tijd redelijk beperkt zoals hij zelf zegt.

Scott Homestead beginjaren
Scott in zijn beginjaren op Homestead bij Ganassi.

300 races, 44 overwinningen, 26 poles, 150 top 5 klasseringen, 215 top 10 klasseringen en 5239 ronden aan de leiding. Toen Mario Andretti in 1988 op Indianapolis zijn 300e wedstrijd reed was hij al 10 jaar ouder dan Dixon nu en A.J. Foyt was bij de Indy 500 in 1985 al 12 jaar ouder dan de Nieuw Zeelander. Op de eeuwige ranglijst staat hij achter de legendarische A.J. Foyt met 67 overwinningen en Mario Andretti(52 zeges) als derde genoteerd. Het record van Foyt lijkt moeilijk te verslaan. Dat van Andretti biedt nog enig perspectief. Ene Scott Dixon dus..

Long Beach 2016
Gaat het voor Ganassi-coureur Scott Dixon een vijfde kampioenschap in 2018 worden? In 2003, 2007, 2013 en 2015 won hij eveneens de titel. En ook nog eens op weg om een Indycar Alltime Great te worden. Dan ben je een legende.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet