Sportscars

Sportscars: Indy Dontje behaalt eerste Amerikaanse podiumplaats op Lime Rock

180722 CTSC Dontje podium
Blijdschap bij Indy Dontje (l.) en Bryce Ward na hun podiumplaats op Lime Rock

Indy Dontje heeft zijn eerste podiumplaats in de Amerikaanse IMSA Continental Tire SportsCar Challenge te pakken. De rijder uit Schoorl eindigde met de Mercedes-AMG GT4 van het team Winward/HTP Motorsport samen met Bryce Ward op het circuit van Lime Rock als tweede. De podiumplaats was te danken aan een sterke slotstint van onze landgenoot, die op 1,8 seconde van winnaar Hugh Plumb over de eindstreep kwam. Plumb en teamgenoot Owen Trinkler zorgden voor de eerste overwinning van de Mercedes-AMG GT4 in de Continental Tire SportsCar Challenge en tevens de eerste zege van het TGM-team van Ted Giovanis. Ze streden vrijwel de hele race met de Porsche Cayman van Dillon Machavarn en Spencer Pumpelly, die uiteindelijk tegen Dontje het nakijken hadden en als derde eindidgen.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: MBUSA/Brian Clearey

Dontje en Ward reden dit weekeinde op het korte baantje van Lime Rock met de reserveauto van het team, omdat hun eigen auto na de crash van Ward onlangs op Watkins Glen nog steeds niet inzetbaar is. "Het was een roller-coaster van een weekeinde", meldde Dontje vanuit Connecticut. "De auto was nog niet klaar, enkele onderdelen waren nog niet beschikbaar, zodat de jongens hier een nacht hebben moeten doorwerken om de auto gereed te krijgen voor de vrije training. Daar hadden we bes wel wat moeite, omdat het een andere auto is dan we normaal hebben, dus het was even zoeken. Ook kwamen we erachter dat de auto niet helemaal recht meer was, maar goed, we moesten het ermee doen Het was al goed dat we konden rijden."

180722 CTSC Actie
Dontje en Ward met de niet helemaal rechte reserveauto in actie

Uiteindelijk behaalde het team met Bryce Ward achter het stuur de 17e startplek voor de race. "De klassering was misschien een beetje teleurstellend, maar ik was wel tevreden omdat Bryce goede tijden reed", zei Dontje. "In de race nam Bryce dus ook de start voor zijn rekening en het was vooral belangrijk dat hij in de 'lead lap' zou blijven, zodat we niet teveel achterstand zouden oplopen. Dat lukte keurig en uiteindelijk hadden we een safety-car-fase op een voor ons gunstig tijdstip. Toen kwamen we binnen, het team heeft een superjob gedaan bij de pitstop: we kwamen als 13e binnen en kwamen als zevende er weer uit, dus dat was top! Daarna was de beurt aan mij. We hadden eigenlijk nog een 'splash and dash' moeten doen, maar gelukkig kregen we nog een safety-car, waardoor dat niet meer nodig was. Ik heb heel hard gepusht, heel veel mooie gevechten gehad. Lime Rock is een baan met rondetijden van 55 seconden, er zijn wel wat mogelijkheden om in te halen, maar het is wel lastig. Ik heb bijna alles buitenom gedaan in bocht één en twee, laat remmen en dan buitenom passeren, echt fantastisch! Bij de tweede safety-car lagen we vijfde en na de herstart ben ik binnen een kwartier opgeklommen naar plaats twee."

180722 CTSC team
Loon na hard werken voor het voltallige team

De prestatie voelde voor Dontje als een overwinning, zo vertelde hij: "Toen ik over de finish kwam, was het bijna alsof we de race gewonnen hadden. Het team was zó blij, na al dat harde werken, een nacht doorwerken, compleet moe zijn, dan is dit gewoon een super-achievement. Ik ben ook heel trots op Bryce, die heeft het geweldig gedaan. Ik had me geen beter weekeinde kunnen wensen." Voorlopig was dit voor Dontje zijn laatste optreden in de VS: "Helaas ben ik er de komende weekeinden in Amerika niet bij, omdat ik ook in de ADAC GT Masters rijd met de MANN-FILTER-Mercedes-AMG GT3, dus daar ben ik over twee weken op de Nürburgring weer actief. Christian Hohenadel neemt mijn plek in Amerika in, daar rijd ik dan de laatste race weer, half oktober op Road Atlanta."

180721 CTSC Lime Rock uitslag race

180722 CTSC Start
Startfase met rechts de uiteindelijk winnende TGM-Mercedes en rechts de Porsche die derde werd

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet