IndyCar

F1/Indycar: Legendarische Indycar engineer/F1 teambaas Morris Nunn overleden

Vanmiddag kwam vanuit het Amerika het bericht dat de Brit Morris Nunn op 79 jarige leeftijd zijn gevecht tegen een hardnekkige longontsteking en de ziekte van Parkinson had verloren. De Brit kwam via het ouderlijke familiebedrijf eind zestiger jaren per toeval in de autosport terecht toen hij op 24-jarige leeftijd een Cooper Climax kocht. Daarvoor had Nunn eigenlijk nooit interesse in de sport getoond.

2018 Iclx Nunn
Jacky Ickx en Morris Nunn in 1976.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Gerrie Hoekstra/Willem J. Staat/Indycar

1978 Lees Jones GP Engeland
In de F1 lukte het niet altijd. De Brit Geoff Lees probeert zich voor de Britse GP in 1978 te kwalificeren.

Legendarische Indycar engineer/F1 teambaas Morris Nunn overleden
Het overlijdensbericht van Morris Nunn kwam voor insiders niet echt onverwacht. De 79-jarige Brit was al enige tijd ziek. Vanmiddag overleed hij in Amerika. Met Ensign vestigde hij in de zeventiger jaren een naam als Formule 1 constructeur, maar kwam in de koningsklasse van de autosport door gebrek aan financiële middelen nimmer tot zijn recht.

Nunn racete begin zeventiger jaren kortstondig in de Formule 3 met een Lotus 41 totdat zijn Ensign F3 coureur Rikky von Opel voor het seizoen 1973 met de nodige financiële middelen op de proppen kwam om een F1 auto te financieren. Von Opel verdween al snel richting Brabham voordat hij in 1974 definitief een punt achter de autosport zette. Dankzij financiële injecties van HB Bewaking hield het team een aantal jaren stand. Gijs van Lennep bezorgde de Brit in 1975 zelfs de eerste WK Punten op de Nürburgring. In 1977 eindigde het team van Nunn zelfs als tiende in het WK. Grote namen zoals Jacky Ickx, Clay Regazzoni, Derek Daly en Chris Amon kwamen voor het team van Nunn uit. Na een fusie met Teddy Yip's Theodore Racing in 1983 stierf Ensign in de F1 een zachte dood. Het Ensign Team van Morris Nunn nam in totaal aan 102 F1 races deel.

1978 Harald Ertl Harald Ertl tijdens een testsessie op Zandvoort in de fout.

In 1982 verbrandde Nunn het F1 schip achter zich en vertrok naar Amerika waar hij werk bij het team van George Bignotti vond. In 1989 was hij bij Pat Patrick Racing de grote man achter het succes van Emerson Fittipaldi tijdens de Indy 500.

Maar zijn grote doorbraak als engineer kwam midden negentiger jaren bij het team van Chip Ganassi. Nunn was één van de grondleggers van wat het team nu is. In 1997 and 1998 begeleidde Morris ofwel Mo Alex Zanardi naar zijn allergrootste Champcar successen.

Mike Hull, de huidige rechterhand van Chip Ganassi in Indycar: " Mo was een echte racer, hij leefde ervoor, ademde en consumeerde de sport. Voor mij was hij een mentor aan wie ik veel te danken heb. De cultuur die nu bij het team van Chip Ganassi heerst hebben wij zeker aan hem te danken. Vanuit rijdersoogpunt wist hij precies hoe hij een coureur nog beter kon maken en hoe dat je een rondje moest afleggen. Ze waren het vaak niet met hem eens maar besteedde enorm veel tijd aan het feit wat exact het punt was en dat hij voor hun werkte en niet voor hemzelf.

1979 Gaillard
De Ensign N179 met Patrick Gaillard in 1979 op Hockenheim in actie.

Voor conventionele dingen daar was je gewoon niet klaar voor. Mo ging altijd de andere richting uit. In de pitlane gaf hij bijv. orders om de ophanging te veranderen en teamleden keken dan of hij van Mars of zoiets kwam. Maar het werkte want hij wist precies wat de coureurs wilden hebben. Ik heb veel van hem geleerd." Na het vertrek van Zanardi naar Williams in 1999 wist Nunn Chip Ganassi te overtuigen om Juan Pablo Montoya als opvolger aan te stellen. De Colombiaan won de Indy 500 en de toenmalige Champcartitel.

2018 Tiff Needell
Links op de grid met Tiff Needell in de cockpit.

Eind 1999 richtte Mo Nunn zijn eigen CART Team op dat veel podiums maar geen overwinningen behaalde. In 2001 kwam Alex Zanardi met steun van Honda voor het team van Mo Nunn uit, maar tot aan het Lausitzring drama bleven echte successen uit.

In 2002 deserteerde Mo Nunn naar de toenmalige rivaliserende Indy Racing League en behaalde met de Braziliaan Felipe Giaffone één overwinning. Het daaropvolgende jaar won Alex Barron nog een wedstrijd maar in 2004 werden de deuren definitief gesloten." Wel bleef Mo als adviseur verbonden aan het team van Chip Ganassi.

2018 Jan Lammers
Jan Lammers met de Unipart Ensgin N180 op Hockenheim. Nunn kreeg een zware klap te verwerken toen zijn rijder Clay Regazzoni dat jaar eerder op Long Beach crashte en verlamd raakte.

Na jarenlang F1 kommer en kwel vond Mo Nunn in Amerika de erkenning die hij zo verdiende. Door gebrek aan middelen een middelmatige constructeur maar een superengineer die het voorrecht had om velen naar de top van de Amerikaanse eenzitterracerij te begeleiden. En dit maakte hem als engineer onsterfelijk.

Tora Takagi
Met de Japanner Tora Takagi kwamen begin millenniumjaren de laatste successen van Mo Nunn Racing.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet