Formule 3

F3: Prema-voordeel door test? Conclusies na het FIA EK F3-weekeinde op Zandvoort

DTM-2018-2594-F3
De rood-witte Prema-trein denderde het afgelopen weekeinde door Zandvoort. 

Naast de DTM kwam het afgelopen weekeinde ook het FIA EK Formule 3 aan de start op Circuit Zandvoort. Voor de teams en rijders in de junior-eenzitterklasse was het evenement in Nederland de vierde ronde van het seizoen, waarbij het Italiaanse team Prema Theodore Racing een opmerkelijke dominantie aan de dag legde. Weliswaar geholpen door fouten van anderen, maar toch: in de eerste twee races bezette de Italiaanse renstal het volledige podium en in totaal gingen er zeven van de negen mogelijke podiumplaatsen op Zandvoort naar Prema. Dat roept op z'n minst wat vraagtekens op. Verrassend was ook de winst voor de Rus Troitckii in de derde race, geholpen door een nogal opmerkelijke startopstelling. Voor het Nederlandse team Van Amersfoort Racing was er op geen enkele wijze sprake van enig thuisvoordeel. Integendeel, zouden we haast zeggen: de negende plaats van Artem Petrov in de slotrace als beste resultaat is nou niet bepaald iets om bovenmatig vrolijk van te worden. Tijd voor onze gebruikelijke conclusies na afloop van het vierde seizoensweekeinde van het FIA EK F3.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Willem J. Staat, Thomas Suer/FIA EK F3

Het was het gesprek van de dag, eergisteren in de Formule 3-paddock op Zandvoort, en diverse teambazen staken hun mening niet onder stoelen of banken. Met naam en toenaam geciteerd worden wilden ze liever niet, maar de stemming was allesbehalve goed. Wat was er gebeurd? In de vrije trainingen en de kwalificatie op vrijdag en in de eerste beide races van het weekeinde op Zandvoort bleek al wel dat het Prema-team de zaken bijzonder goed voor elkaar had. De eerste drie plaatsen in de vrije training, de eerste vier plaatsen in de kwalificatie en vier Prema-rijders bij de eerste zes in de tweede kwalificatie. Alleen in de rangorde van de op-één-na-snelste rondetijden, bepalend voor de startopstelling van race drie, lukte het niet zo: vanwege verkeer op de baan kwamen de meesten maar tot één snelle ronde. Op zaterdag had Prema vervolgens een 100-procent-podiumscore in de eerste beide races, een overmacht die zelden wordt vertoond.

180714-Aron-1
Routinier Ralf Aron (7), bezig aan zijn derde seizoen, won tweemaal op Zandvoort

Op zondagochtend vroeg deed voor het eerst het verhaal de ronde dat Prema in juni op Zandvoort zou hebben getest. Niet met de Formule 3-auto en -rijders van het team, want dat mag niet volgens het reglement, maar wel met Sean Gelael, een rijder van het Prema Formule 2-team, en met een Formule 3-auto van het Britse Double R-team, voorzien van Michelinbanden. Vanuit Prema zou in ieder geval teambaas René Rosin bij de test aanwezig geweest zijn. Dat wekt natuurlijk wat vraagtekens. Naar we begrepen heeft de FIA het nodige in het werk gesteld om de gang van zaken te bestuderen en ervoor te zorgen dat de verkregen data geen weg naar het Prema-Formule 3-team zouden vinden, maar dat zo'n test in ieder geval geen nadeel is, mag duidelijk zijn. Het Formule 2-reglement staat zo'n test, met een minder krachtige auto dan een F2 en op een circuit waar geen Formule 2-race gepland staat, overigens gewoon toe. En ook vanuit F3-perspectief is het niet direct te verbieden, al is het natuurlijk op geen enkele manier volgens de geest van het reglement. Vorig jaar was er al een keer zo'n situatie toen rijders van Carlin uit de Euroformula Open met een F3-auto van Double R getest hadden op de Red Bull Ring voordat de EK-races daar verreden werden en toen al uitten diverse teams – waaronder ook Prema – hun ongenoegen over die situatie. Dat zoiets nu weer gebeurt is niet erg gelukkig. Sommige teams schijnen zelfs al civielrechtelijke stappen te overwegen.

Het zal allemaal wel met een sisser aflopen – en mogelijk met een wijziging in het reglement, die dergelijke praktijken in de toekomst moet voorkomen. Dus kijken we nog maar eens naar het sportieve aspect van het Formule 3-raceweekeinde op Zandvoort, en constateren allereerst dat met name de tweede race meer spektakel bood dan we normaliter in de Formule 3 op Zandvoort gewend zijn. Natuurlijk is het er vanwege de karakteristiek van de baan (een recht stuk dat net niet lang genoeg is voor acties vanuit de slipstream, en de downforce-configuratie) traditioneel lastig om in te halen. Daardoor is een goede startpositie cruciaal en weet je dat, onder voorbehoud van fouten, straffen en andere onvoorziene omstandigheden, de startopstelling vaak grotendeels identiek is aan de uitslag van de race.

Dat bleek wel in de eerste wedstrijd, waarin alleen Ralf Aron zijn teamgenoot Guanyu Zhou bij de start verschalkte, daarmee de kop pakte en vervolgens de overwinning naar huis reed. Verder was er nog Jüri Vips, die van de negende naar de zesde plaats reed, maar voor de rest waren positiewisselingen schaars. En dus bezetten de Prema-rijders Aron, Zhou, Schumacher en Armstrong de eerste vier plaatsen, gevolgd door het Motopark-trio Ticktum, Vips en Aberdein.

180714-Crash-4
Evenals onlangs op de Norisring flinke schade voor Vaidyanathan, maar ditmaal kon hij er niks aan doen

In race twee was het Daniel Ticktum, die vanaf de pole startte, maar fatsoenlijk vertrekken blijkt dit jaar voor de Brit net zo'n probleem als vorig jaar voor zijn landgenoot Lando Norris. Vervolgens verloor Ticktum terrein bij de herstart na de safety-car-fase, die het gevolg was van enkele heetgebakerde acties in de openingsronde. Daruvala en Ahmed botsten in de Tarzanbocht, waar eerder Mick Schumacher al in de grindbak gestrand was. Even later duwde Hingeley met een onbegrijpelijke manoeuvre Vaidyanatan de muur van de Hugenholtzbocht in, en zo waren er na een ronde al vier auto's uit de strijd. Alleen Daruvala kon de race aanvankelijk nog voortzetten, maar hield het uiteindelijk ook voor gezien. Vooraan was het opnieuw een Prema-feestje, met winst voor Aron, gevolgd door Armstrong en Zhou. Hitech-rijder Alex Palou werd vierde,voor Carlin-coureur Ferdinand Habsburg. Pole-sitter Ticktum kwam als zesde over de eindstreep.

480-180715-Troitskin-2
Nikita Troitckii won de derde race

De startopstelling voor race drie was interessant, met rijders als Nikita Troitckii (derde) en Fabio Scherer (vijfde) verder naar voren dan ze normaliter staan, omdat zij, in tegenstelling tot vele anderen, in de tijdtraining wel een tweede snelle ronde voor elkaar kregen. De pole was voor Daniel Ticktum, maar die vertrok in de race bij wijze van uitzondering eens te vroeg, kreeg daarvoor een drive-through en besloot vervolgens zijn auto maar in de pits te parkeren teneinde zo banden en kilometers te sparen. Niet erg sportief en ook niet erg netjes ten opzichte van de concurrentie, maar zo zit de Red Bull-junior nu eenmaal in elkaar. Dat maakte de weg vrij voor Nikita Troitckii om als eerste Rus sinds Daniel Kvyat (die destijds niet regulier in het EK was ingeschreven) een FIA-EK-F3-race te winnen. Welk volkslied er op het podium na afloop voor hem gespeeld werd, wist Troitckii zelf ook niet (het Russische was het in ieder geval niet), maar zijn blijdschap over de winst was er niet minder om. Zhou eindigde voor de derde keer dit weekeinde op het podium en benaderde kampioenschapsleider Armstrong daarmee tot op één punt, Daruvala eindigde als derde. Helaas werd er als geheel maar weinig geracet, nadat eerst Ben Hingeley er in de Tarzanbocht af ging en daarna Julian Hanses vanwege een afgebroken wielophanging een hoogterecord bovenin de Kumhobocht vestigde. Beide keren leidde dat tot safety-cars en uiteindelijk werd de race gestaakt en niet meer voortgezet.

180717 Floersch
Debutante Sophia Flörsch deed het voor Van Amersfoort Racing niet onaardig

Voor Van Amersfoort Racing was het thuisweekeinde wederom een lastige aangelegenheid, enige sprake van voordeel voor eigen publiek was er bepaald niet. Alleen Artem Petrov zorgde met de negende plaats in de derde race voor een lichtpuntje, de Rus scoorde daarmee zijn eerste punten van het seizoen. Sophia Flörsch deed het in haar eerste F3-weekeinde niet onaardig, zeker met de 14e plek op de grid voor race drie, maar mist duidelijk nog ervaring om die goede uitgangspositie te kunnen vertalen naar goede raceresultaten. En bij Kevyan Soori Andres leek de podiumplaats op de Norisring een eenmalige uitschieter, want op Zandvoort kwam de Iranese Duitser totaal niet in het spel voor. Over een kleine twee weken wordt de eerste seizoenshelft van het FIA EK F3 afgesloten op het circuit van Spa-Francorchamps, altijd goed voor mooie races.

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 17 juli 2018 13:01

    Hoe kun je teams verbieden om met iets anders te testen? Natuurlijk wordt daar voordeel mee behaald, anders zouden ze dat niet doen. Alleen zijn de voordelen minder evident. VAR zakt door het ijs. In het EK komt het maar niet aan de bak en het seizoen met ene Verstappen gaf een verkeerd beeld. Als de Nederlander met een Prema wagen zou rijden, dan zou er voor hem meer ingezeten hebben vermoed ik en hij verbloemde toen het werkelijke potentieel van het Nederlandse team. Zeer spijtig, want ik gun ze veel meer. Alleen een team die wordt gesteund door Ferrari is het lastig opnemen. Het budget is een stuk groter en ze verzamelen zoveel meer data dan het kleine VAR. Zeer spijtig.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 17 juli 2018 16:47

    Zo’n klein team is VAR toch niet? De seizoenen dat ze met buitencategorie-coureurs reden als Verstappen en Leclerc toonden aan hoe veel verschil de rijder kan maken. Zo iemand hebben ze sindsdien niet meer gehad bij VAR. Met alle respect, maar van een Flörsch weet je dat het nooit een topper zal worden.

    • 0
    • 0
     
    Dirk 18 juli 2018 10:53

    Ik kwam op zolder nog een spotterlist tegen van 2015 FIA F3 op Spa. 29 deelnemers! Niet allemaal even getalenteerd, maar hard geraced werd er. Die dagen mis ik de laatste paar jaar in het F3. Ben benieuwd wat de fusie met GP3 brengt!

    • 2
    • 0
     
    sven2199 18 juli 2018 12:25

    Ik weet niet waar ik deze opmerking moet plaatsen. Maar kan iemand mij uitleggen hoe het komt dat er een deelnemerslijst van de GT&Prototype challenge wordt gepubliceerd in de spotters guide van het DTM, met een naar mijn mening geweldig deelnemersveld. En dat je dan vrijdag in het paddock aankomt en nog geen 10 deelnemers zijn komen opdagen.... Ik probeer niet negatief te doen (hoop namelijk echt dat de klasse een stevig deelnemersveld krijgt) maar dit kan toch niet?

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 18 juli 2018 12:59

    @Sven, dat is geen affiche voor de klasse. Een aantal mensen hebben op het laatste moment afgehaakt. Daarbij is het lastig gebleken dit startveld vol te krijgen. Het is veelal te kostbaar. Op een evenement als DTM werd dat toch wel zeer pijnlijk duidelijk.

    • 0
    • 0
     
    sven2199 18 juli 2018 13:10

    Echt heel zonde. Ook jammer dat teams als Inter Europol Competition en de gebroeders Hauser niet meer meerijden. En persoonlijk vind ik de Praga toch wel de mooiste auto van het veld. ik vond trouwens wel dat de organisatie het prima had opgelost!

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 19 juli 2018 23:54

    @sven. Uiteindelijk hebben ze de GT's van de Supercar Challenge aan het GT&P veld toegevoegd. SuperCars zelf reden dus met Supersport en Sport. Spijtig inderdaad, en voor mij een bevestiging dat ze nooit aan de LMP3's hadden moeten beginnen, de SuperGT's hadden de hoogste klasse moeten blijven. LMP3's zijn veel te duur.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet