Liveblogs

DTM/F3: Liveblog vanaf Circuit Zandvoort

180713 DTM Liveblog opening

Dit weekeinde staat Circuit Zandvoort geheel in het teken van de vijfde ronde van de DTM en het vierde seizoensevenement van het FIA EK Formule 3. De toonaangevende toerwagenserie en de sterkste junior-formulewagencompetitie komen in actie op het duinencircuit, met de Supercar Challenge en de GT & Prototype Challenge, beide powered by Hankook, in het voorprogramma. Als enige Nederlandse medium is AUTOSPORT.NL bij alle DTM- en FIA EK Formule 3-races aanwezig, dus geldt dat zeker op Circuit Zandvoort! Via dit liveblog doen we verslag van alle activiteiten op en rond de baan, waarbij als altijd de meest recente bijdragen bovenaan verschijnen, met tijdsaanduiding. Vragen en opmerkingen zijn als altijd graag welkom via de commentaarfunctie onderaan dit artikel.

Tekst: Marco Antheunisse, René de Boer, Gerrie Hoekstra (vanuit Zandvoort)
Foto's: Rebocar, Willem J. Staat, Co van der Gragt, FIA EK F3/Thomas Suer

steenmetz-r2


17.45 uur - Race 2 Supercar Challenge - Supersport en Sport divisie

De start verloopt voor polesitter René Steenmetz niet optimaal, hij valt terug naar de vierde stek en ziet Ruud Olij de leiding nemen in de race. De kleine Lotus Exige van Jan van der Kooi zit in de BMW sandwich, achter hem bestuurd door de gebroeders Van den Berg. Op de vijfde plek achter Steenmetz is het de oranje BMW van Schreurs/Van de Maat en de vanaf P9 gestarte winnaar van gisteren, de SEAT van De Borst/Van Oord komt als zesde door.

De Van den Berg BMW staat onder grote druk, Steenmetz zit op de bumper en ook De Borst/Van Oord, inmiddels langs de oranje BS Racing BMW, loert op een kans om de derde positie over te nemen. In ronde zes gaan zowel Steenmetz als De Borst Van Oord langs Van den Berg.

Steenmetz rijdt met zijn teamgenoot samen naar de Van der Kooi Lotus toe. In ronde negen neemt Steenmetz de tweede positie over en meteen dringt De Borst/Van Oord aan bij de Lotus. Van de Maat/Schreurs passeert Van den Berg en gebruikt de strijd voor hem om dichterbij te komen.

In ronde elf staat de BMW van Patrick de Vreede stil bij het ingaan van de Hans Ernstbocht. Een safetycar komt de baan in en na als na enkele ronden de pitwindow opengaat wordt het dringen in de pitstraat. Vervelend voor de rijders met veel successeconden, want die zijn hun voorsprong kwijt en vallen ver terug omdat ze langer stil moeten blijven staan tijdens de pitstop.

Eenmaal terug op de baan is het veld dan ook enigszins gehusseld. Van den Berg gaat op kop, voor Olij en Steenmetz. De Borst/Van Oord is teruggevallen naar P10, Van de Maat naar P12 en Van der Kooi naar P13. In ronde 16 raken twee BMW's elkaar in de Gerlachbocht en de safetycar komt opnieuw de baan op.

Bij de herstart, met nog 19 minuten op de klok, pakt Steenmetz de leiding over van Olij. In ronde 20 komt Olij de pits in. Steenmetz loopt makkelijk weg van Veels/Van der Ende, daarachter is er strijd tussen Fred Cavanagh, Ted van Vliet de De Borst/Van Oord, die alweer op P5 zijn aangekomen.

De FEBO Seat is echter nog niet klaar, want ook Cavanagh en Veels moeten er aan geloven en zo rijden de Ferry Monster auto's opnieuw aan de leiding. De achterstand van De Borst/Van Oord is echter zo'n zeven seconden en met nog acht minuten te gaan lijkt Steenmetz de troef in handen te hebben. Van de Maat/Schreurs pakken de derde plaats en daarmee is het podium van deze tweede Supercar Challenge race compleet.

In ronde 28 spint de BMW van Van den Berg, maar hij raakt niets en kan zijn race vervolgen, inmiddels op een negende positie. Als Steenmetz de Arie Luyendijkbocht uitkomt om op de finish af te rijden ziet hij de BMW van Van den Berg stil staan op de baan. Hij gaat van zijn gas, denkt waarschijnlijk even dat de race kennelijk al is afgevlagd. Hij ziet achter hem zijn teamgenoot rap naderen, gaat weer op het gas staan en komt nog net 0,2 sec. eerder over de finish. Zo wordt het toch nog een nipte zege voor Steenmetz, met op P2 De Borst/Van Oord en op P3 Van de Maat/Schreurs.

DTM-2018--2-3


16.20 uur:
Na de start van de GT&Prototype Challenge race is het al gelijk weer over. Safetycar de baan op nadat de Speedlover Porsche van Willem Meulders de rail raakt aan de binnenkant van de Hunzerug. Na de herstart mag de Ginetta Nissan van Jean-Pierre Lequeux weer als eerste vertrekken, gevolgd door Mattijs Bakker met de BE Motorsport Ligier LMP3, die even later wordt gepasseerd door de VR Motorsport Praga R1T van Tim Gray. Beide wagens wisselen wederom van positie, waarbij Bakker koploper Lequeux flink gaat stalken. Michael Verhagen duelleert om plek vier met de andere BMW Silhouette van Ward Sluys. Ook Kelvin Snoeks gaat zich in deze strijd mengen met de Praga R1 van V-Max Racing. Verhagen verliest twee plaatsen op Sluys en Snoeks en zakt terug naar de zesde plaats.

Jubilaris Cor Euser, die vandaag zijn 1.000ste race rijdt, ligt met zijn gouden Marcos Mantis, op plaats elf met zicht op de Porsches van John de Wilde, Bob Herber en Daan Meijer. De Porsches racen driedik door de Hans Ernst bocht en dat gaat natuurlijk niet. Daan Meijer spint en moet Euser laten passeren. Snoeks gaat naar de vierde plaats maar heeft al een grote achterstand op de drie koplopers. Op de zevende plaats rijdt Rob Kamphues een beetje een eenzame race met de Bas Koeten Racing Wolf.

Aan de kop is het superspannend. Bakker stuurt zijn Ligier voorbij de Ginetta van Lequeux en neemt de kop over.

Halverwege is het tijd voor de pitstops. De Praga van Kelvin Snoeks komt al eerste binnen. Nadien volgt de rest. Even een angstig momentje voor Euser, die zijn gouden bolide bevuilt met het zand van het Scheivlak. Gelukkig kan de ervaren rijder door. Het zal je toch niet gebeuren om in deze 1.000ste race in de grindbak vast te komen staan.

Na alle pitstops ontbrandt de strijd om de tweede plaats. Alain Berg heeft het stuur van Tim Gray overgenomen en stuurt zijn kleine Praga langs de enorme Ginetta Nissan en pakt de tweede plaats. Maar zijn dadendrang is nog niet over. Javier Ibran Pardo, teamgenoot van Bakker kan zijn koppositie niet behouden op Berg, hij zakt één plaats terug en moet nu in de spiegels kijken naar de oprukkende Jean Marc Ueberecken met de Ginetta. Daarachter op de vierde plaats ligt Kelvin Snoeks, die alleen rijdt, op grote afstand gevolgd door Bas Schouten en Willem Meijer met de BMW M4 Silhouettes. Rob Kamphues rijdt nog steeds op een veilige zevende plaats, gevolgd door Cor Euser.

De Ginetta van Ueberecken pakt de tweede plaats terug op de Ligier LMP3 van Pardo bij het aanremmen voor de Tarzanbocht.

Cenk Ceyisakar zorgt met nog vijf minuten te gaan voor een nieuwe safetycarperiode. De Porsche 991 GT3 Cup ramt bovenaan het scheivlak tegen de rail aan de binnenkant, met veel schade aan zijn Porsche en veel troep op de baan tot gevolg. Over en uit voor de Porsche, maar ook voor de race die wordt gestopt met de rode vlag. Gray/Berg winnen voor Jean-Pierre Lequeux/Jean-Marc Ueberecken en op de derde plaats algemeen Bakker/Pardo. Cor Euser wordt als achtste geklasseerd en mag als derde in zijn GT Division naar het podium.


180715 Winnaar Rast

14.30 uur – DTM race zondag

Na de Mercedes walk-over van gisteren gaat de tiende DTM-race van 2018 nu van start met alle drie de Duitse merken in de top drie. Gary Paffett (Mercedes) op pole is als een raket weg, Philipp Eng (BMW) behoudt de tweede plek en René Rast (Audi) moet weliswaar verdedigen, maar weet voor Pascal Wehrlein (Mercedes) de Tarzanbocht in te gaan.

Paffett is ontketend, hij komt na de eerste ronde al met een voorsprong van 1,6 sec. door. Rast, die gisteren pas in de allerlaatste ronde zijn pitstop maakte, kiest nu voor de omgekeerde tactiek en komt direct de pits in. Dat doet ook Nico Müller. De Audi van Robin Frijns lijkt nu weer in orde, de snelheid is goed en hij pakt in de beginfase twee posities.

De vroege pitstopstrategie van gisteren is ook nu van toepassing, na vier ronden hebben al acht rijders hun stop gemaakt. Vooraan loopt Paffett per ronde een seconde weg bij Eng, die zelf wel onder druk staat van Wehrlein. De nog niet gestopte rijders, waarvan Frijns op P10 de laatste is, rijden allemaal met ongeveer een halve seconde achter hun voorganger. Uiteraard op Paffett die los is na.


180715 Frijns Hekkesluiter

 

In ronde negen maakt Eng zijn stop, hij valt terug naar P10 en dus achter Rast. Een ronde later komt Paffett binnen, hij komt ook achter Rast de baan weer op en moet dus aan de bak om de leiding te heroveren. Voor Frijns is de race over, hij valt stil, waarschijnlijk met dezelfde elektronische problemen.

Wehrlein op kop is nog niet gestopt en heeft een voorsprong van 24 seconden op Rast, niet voldoende voor een stop om de leiding te behouden. Slechts vier rijders hebben met nog 35 minuten te gaan hun stop niet gemaakt.

Paffett leek de snelste man op de baan voor de stops, maar het lukt de winnaar van gisteren niet om bij Rast aan te sluiten. Het gat loopt zelfs iets op naar twee seconden. Wehrlein op kop weet inmiddels dat zijn voorsprong op de al gestopte rijders nog maar 20 seconden is. In ronde 19 komt Wehrlein de pits in, om als zevende de baan weer op te komen. Op nog niet voldoende opgewarmde banden komt hij meteen in de mangel tussen Farfus en Müller, waardoor hij nog twee posities verliest.

In ronde 20 hebben alle rijders hun stop gemaakt en op dat moment krijgt Spengler bij het insturen van de Tarzanbocht een flinke tik van Green. Spengler glijdt achterwaarts het grind in en dat leidt tot een safetycarsituatie.

Het hele veld is weer in elkaar geschoven, met Rast voor Paffett, Di Resta en Eng. Bij de herstart behoudt Rast de leiding. Behoorlijk gedrang voor de Gerlachtbocht, waar rijders naast de baan worden gedwongen en flink zand opstuift, maar zonder echte problemen. Er gebeurt een hoop tegelijk. Wittmann beschadigt zijn wielophanging en valt ver terug. Wehrlein passeert Rockenfeller en Green krijgt een drive through penalty voor de touche met Spengler in de Tarzanbocht.

180715 Rast Winnaar

De vraag is of Rast op zijn tien ronden oudere banden Paffett achter zich kan houden. Met nog zes minuten te gaan zit Paffett 0,6 sec. achter Rast, die weinig last van zijn wat oudere banden lijkt te hebben. De top zes rijdt met 0,6 sec. achterstand op hun voorganger, maar buiten Paffett lijkt niemand echt op oorlogspad. Echt tot een aanval komt Paffett echter niet en zo komt René Rast na 35 ronden Zandvoort als winnaar over de finish, voor Paffett, Di Resta, Eng, Farfus en Wehrlein.

In het DTM-klassement gaat Paffett fier aan de leiding met 148 punten, voor Paul Di Resta met 121 punten.

Rast is met deze zege sinds 2001 de 15e racewinnaar op Zandvoort. Het is voor Audi de elfde zege op de Nederlandse piste en daarmee is het merk met de vier verbonden ringen recordhouder.


180715 R2 Top 3

Reacties

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 14 juli 2018 11:11

    Dat de F3 race niet zo opwindend was is natuurlijk geen verrassing. Dat zal bij de DTM niet veel anders zijn. Voorspelbare optochten. Heeft alles te maken met de 'dirty air' en het korte rechte eind.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 14 juli 2018 12:54

    Twee vragen. Waarom is er een middagpauze van bijna twee uur? Is het paddockdak zondag a.s. vrij toegankelijk voor publiek?

    • 0
    • 0
     
    Gerrie Hoekstra 14 juli 2018 13:25

    1) Het duurt allemaal wel een beetje te lang inderdaad. Alles heeft te maken met de rechtstreekse uitzending van de Duitse zender Sat1, en de daarbij behorende interviews. 2) Het paddock dak is nu op zaterdag voor het grootste gedeelte vrij toegankelijk. Of dat morgen ook zo is weet ik niet.

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 14 juli 2018 13:27

    Twee antwoorden: De middagpauze van bijna twee uur is nodig voor de pitwalk (waarbij je natuurlijk geen race gelijktijdig kunt hebben) van 40 minuten, de informatieronden voor de DTM-coureurs, de rijderspresentatie van 15 minuten, en dan de gridprocedure van in totaal een half uur. En het dak van het pitgebouw ('Fan Terrace' - het gedeelte van het dak dat zich dichtbij de wedstrijdtoren bevindt), is morgen toegankelijk voor publiek met een toegangskaart voor de paddock.

    • 3
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 14 juli 2018 13:45

    Je zit de hele dag naar een lege baan te kijken. Dat is ieder jaar hetzelfde.

    • 3
    • 4
     
    Anonieme gebruiker 14 juli 2018 16:52

    Zandvoort is nagenoeg ongeschikt voor DTM en Formule 3. Inhalen is bijna onmogelijk door de high downforce configuratie. Jammer maar het is niets anders. Alleen Ticktum in de F3 verloor wat plaatsen doordat hij schade opliep bij zijn contact met Schumacher in Race 2.

    • 1
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 14 juli 2018 17:38

    Dat is exact de reden waarom ik dergelijke races niet (meer) bezoek.

    • 5
    • 0
     
    Patrick84 14 juli 2018 23:29

    Lege baan?? Ik zou dan zeker NOOIT naar een F1 race gaan als ik jou was ;) En zodra het programma op scherp staat door een krap tijdschema en er gebeurd wat, loopt het ook uit.... Nu is er naast de LIVE tv ook nog een mogelijkheid om verloren tijd in te halen na incidenten

    • 4
    • 4
     
    Anonieme gebruiker 15 juli 2018 10:58

    Wat een schande een race rood vlaggen omdat je een gecrashte wagen niet kan verwijderen. OTM was het al tenenkrommend met een (kraan)vrachtwagen die de baan op moest. Komt heel amateuristisch over.

    • 3
    • 1
     
    Drrrrkkk 15 juli 2018 15:02

    Ligt niet aan Circuit Zandvoort, maar aan de auto's he ;-) Haal die vliegtuigvleugels eraf en het zal echt een stuk beter gaan qua inhalen. Overigens, in race 1 was Robin Frijns bezig met fraaie klassieke Tarzanbocht-inhaalacties, zowel binnendoor als buitenom. In race 2 werd er ook flink wat van positie gewisseld.

    • 2
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 15 juli 2018 20:51

    Natuurlijk ligt het wel aan het circuit want het is al jaren zo, en op andere circuits word met de F3 en DTM wel ingehaald. op dit circuit moet je geen F1 willen rijden, dan kan je net zo goed na de kwalifikatie de bekers al uitreiken

    • 0
    • 0
     
    Willem J. Staat 15 juli 2018 23:03

    Drrrkk. In dit geval ligt het toch een beetje aan de configuratie van het circuit net zoals als je op Monza het slipstreamen hebt. De DTM heeft dit jaar nogal wat maatregelen aangebracht juist om het inhalen te verbeteren. Dit was duidelijk tijdens eerdere wedstrijden op Hockenheim, Norisring en de Lausitzring te zien. Is niet altijd te vermijden wat partijen ook doen om het inhalen te verbeteren.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet