Diversen

Duizendste race voor Cor Euser dit weekend

COVER

Dat Cor Euser dit weekeinde op een circuit te vinden is, is niks bijzonders. Dat deed hij vorige week ook op Portimão, en dat doet hij waarschijnlijk volgende week of de week erna weer ergens anders. Maar dit weekeinde, op Circuit Zandvoort, is voor de coureur uit het Brabantse Herpen toch heel speciaal, want hij rijdt in de Supercar Challenge powered by Hankook zijn duizendste race. Naar we hebben kunnen nagaan, komt geen enkele andere Nederlandse coureur op zo'n indrukwekkend aantal. Reden dus voor een uitgebreid gesprek met Euser over zijn loopbaan.

Tekst: René de Boer (vanuit Zandvoort, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Gerrie Hoekstra, Willem J. Staat, archief Autosport.nl en privé archief Cor Euser

Cor, je auto is goud gekleurd voor dit speciale weekeinde, je duizendste race, een uniek feit. Hoe kijk je er zelf tegenaan?

"Nou ja, het is voor mij gewoon weer een race, maar het feit dat Jan den Blanken dat mijn halve leven heeft bijgehouden, is wel uniek. Hij heeft me destijds al geattendeerd op het feit dat ik mijn 500e race reed, en toen hebben we ook een feest gehouden, dus bij duizend moeten we dat natuurlijk niet nalaten. Ik ben, denk ik, ook de eerste Nederlander die dat gehaald heeft."
  197x

Is dat inclusief motocross, speedway en alles?


"Nee, echt alleen autoraces, op het circuit."

Met motocross is het wel allemaal begonnen, is het niet?

"Ja, inderdaad. Vroeger had ik een paard en mijn neefje, Leen Euser, had een crossmotor. Dat zag ik eigenlijk meer zitten, maar het liefst wilde ik een kart. Mijn oom, de broer van mijn vader, die had al een kartcontract met Yamaha voor de 125 cc-klasse in de jaren zeventig. Die werd Europees kampioen. Ik was wel gecharmeerd van karten, maar wij hadden geen geld, we hadden niks. Ik had wel een paard, en dat heb ik uiteindelijk ingeruild voor een crossmotor. Een kart was te hoog gegrepen. Mijn oom had nog wel aangeboden dat hij voor de motor zou zorgen, als mijn vader het chassis kocht, maar ook daarvoor was het geld er gewoon niet."

Was er een kartbaan in de buurt?

"Ik woonde toen in Zevenbergschenhoek, ik zat in Dordrecht op school, dus we konden naar Strijen, dat had dus wel gekund. Ik ben in Rotterdam geboren, ergens zo rond mijn twaalfde zijn we naar Brabant verhuisd en daar ben ik altijd blijven hangen."

De crossmotor was dus je eerste gemotoriseerde voertuig?

"Ja, inderdaad, een AGS-Zündapp. Vroeger crossten we met Pleviertjes en JLO'tjes en dat soort dingen. Mijn vader deed al aan autocross, dus ik ging met mijn crossbrommertje achterin zijn crossauto. Later ging mijn neefje mee met een aanhangwagen. Als mijn vader crosste, dan was ik ook aan het crossen. En tussendoor ook: we woonden aan een dijk, dus het was altijd de dijk op en af, we reden bij de boeren op het land, in de tuin, in de boomgaard, dat was vroeger allemaal.

motorfietsen 75

Toen heb ik nog een jaar motorracen gedaan, op mijn zeventiende, met een Kawasaki 500, maar ik kreeg dat rotding niet aangedouwd, want ik woog maar zestig kilo. Maar als ik er eenmaal op zat, dan ging ik wel hard, dat zag iedereen ook wel. Dat heb ik maar één jaar gedaan, toen ben ik gaan autocrossen.


autocross1

Dat heb ik een aantal jaren gedaan, en toen speedway in Baarlo, eerst met een Citroën DS, een Snoek, waar ik heel veel plezier mee gehad heb. Vervolgens kochten we een formulewagen, een Formule Vee, dat was samen met Matthew van Diessen. Arie Luyendijk liep daar ook rond, die woonde ook in Oss, dus die kende ik wel.


cursus 79
Cor Euser in actie tijdens de formulewagen cursus van 1979

Die zei toen: 'Je moet op Zandvoort voor je behendigheid een keer die cursus gaan doen, daar kun je heel veel leren'. Op Baarlo kon je twee keer vijf rondjes rijden en dan ging je de wedstrijd in, maar dat was ook maar zeven minuten, dus veel kilometers maakte ik nooit. Die cursus won ik toen, en als prijs zat daaraan vast dat ik een jaar voor niks kon rijden."

Reacties

    • 4
    • 0
     
    Racing-Fan 13 juli 2018 21:27

    Mooi overzicht van een mooie carrière. Volgens mij heb ik hem begin jaren '90 leren kennen via de Britse Rover Coupé Cup. Hoogtepunt is toch wel de Marcos LM600, prachtige auto en mooi stukje Nederlandse autosportgeschiedenis.

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 13 juli 2018 21:47

    Mooie verhalen!

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet