Groeten uit ...

Retro: Groeten vanaf Le Mans Classic 2018

IMG 5149

We waren er al bijna drie weken niet geweest, dus er was alle reden om de rit naar West-Frankrijk maar weer eens te maken. Het afgelopen weekeinde vond in Le Mans de negende editie van 'Le Mans Classic' plaats, een initiatief van de Franse organisatie Peter Auto en uitgegroeid tot een van de grootste klassiekerevenementen ter wereld. Ruimte is er natuurlijk genoeg op en rondom het circuit, dus het is een evenement van superlatieven. Met 135.000 bezoekers werd het bestaande record opnieuw overtroffen. Ook de temperaturen stegen tot recordhoogte (nou ja, in ieder geval een flink eind in de richting). Hetzelfde gold voor de prijzen van consumpties, iets wat we tijdens de moderne 24-uursrace al constateerden. Vier Euro voor een flesje water met bubbels (0,5 liter), acht Euro voor een biertje, 35 Euro voor een steak-frites. Je moet maar durven... Maar goed, dat was dan ook eigenlijk de enige wanklank tijdens een voor de rest ronduit geweldig evenement. We genoten er ruim drie dagen volop en kwamen terug met talloze indrukken. Het sportieve aspect van het evenement belichten we elders op deze site, hier onze gebruikelijke impressie van wat we verder allemaal nog zagen.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar Automotive Productions

IMG 5112

Audi is na Porsche het op één na succesvolste merk in de historie van Le Mans - en realiseerde die 13 overwinningen ook nog eens binnen 16 jaar, een aanmerkelijk kortere periode dan de concerngenoten uit Stuttgart. Audi Nederland voorzag ons voor de trip naar Le Mans van vlot en comfortabel transport in de vorm van een SQ 5, die we op donderdagmiddag, nog voordat het circuit zou worden afgesloten voor de trainingen en de races, nog even konden fotograferen op het rechte stuk van Hunaudières, met de aldaar gevestigde Audi-dealer op de achtergrond.

IMG 5121

Een rondje over het circuit voordat de actie begint is altijd leuk. Waren het drie weken geleden nog de reclameborden van Rolex die overal te vinden waren, ditmaal was horlogefabrikant Richard Mille ruimschoots vertegenwoordigd.

IMG 5126

En dan, na zo'n acht uur in de auto, is het tijd voor de lunch: een half stokbroodje met de lokale specialiteit rillettes en een goed gekoeld glas rosé.

IMG 5128

En waar kun je dat beter doen dan in de bar 'Aux Portes du Circuit', die eigenaresse Jeanine Belnou al twee jaar lang wil verkopen, maar waar ze toch iedere keer weer allerhartelijkst trouwe bezoekers ontvangt. Vaak vind je er ook heel leuke auto's op de parkeerplaats, zoals deze DB.

IMG 5162

Een mens is in zekere mate een gewoontedier, dus koos uw redacteur ook ditmaal weer voor werkplek nummer 2.127 in het perscentrum, tijdens de 24-uursrace ook al sinds jaren de vaste stek. Een bevriende Belgische collega had er voor wat sluikreclame gezorgd...

IMG 5164

In de perszaal troffen we de Portugees Edoardo Freitas (links), normaliter wedstrijdleider van het FIA WEC en daarmee ook van de 24 Uur van Le Mans, samen met zijn landgenoot Rui Marques, plaatsvervangend wedstrijdleider van het FIA WTCR. In Le Mans deden ze beide dit weekeinde dienst als baancommissaris, om ook het contact met de basis niet te verliezen. "Zo ben ik ooit begonnen, in Estoril", zei Freitas. "En ik ben blij dat ik dat hier weer eens kan doen, om te zien tegen welke situaties baanposten in de praktijk aanlopen."

IMG 5138

Eerst maar eens een rondje door de paddock, waar de diverse trailers nog uitgeladen werden.

IMG 5151

De vooroorlogse BMW's 328 stonden al keurig opgesteld.

IMG 5157

Niet te snel, niet teveel toeren...

IMG 5158

En ook wel handig als je weet waar de versnellingen zich bevinden.

Audi Toren

De spiegelende Audi-toren, een markant punt in de paddock van Le Mans.

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 12 juli 2018 20:09

    @ René: "voor de verkoopstand van de historische afdeling van het PSA-concern." Wat moet ik me hierbij voorstellen? Verkopen van officiële onderdelen van oude PSA modellen?

    • 1
    • 0
     
    René de Boer 12 juli 2018 23:41

    Ja, daar zijn ze heel voorzichtig onlangs mee gestart, in samenwerking met de gespecialiseerde Franse onderneming Néo Rétro. Daar werd dus de nodige reclame voor gemaakt, alsmede voor de viering van het eeuwfeest van Citroën medio juli volgend jaar in La Ferté-Vidame. En voor de rest werden er vooral overtollige miniaturen van Peugeot 908 Le Mans-auto's in talloze uitvoeringen verkocht, originele Sparks, allemaal voor tien Euro.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 13 juli 2018 12:40

    Waanzinnig mooi evenement, never a dull moment! Hulde voor de geweldige organisatie, ruime parkeergelegenheid. Horeca op het circuit? Die hebben aan mij geen cent verdiend. Traditioneel neem ik zelf eten en drinken (uit de kraan) mee. Dat het bier 8 euro kost is al absurd, je moet er ook nog een glas van een euro bijkopen.

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 13 juli 2018 13:57

    Die ene Euro voor een Ecocup had je theoretisch terug kunnen krijgen, bij wijze van statiegeld. Maar de meesten namen die bekers (drie verschillende, met een Porsche 917, een BMW 328 en een Renault, spaar ze allemaal!) natuurlijk mee naar huis.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet