Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Liveblogs

Sportscars: Liveblog 86ième 24 Heures Du Mans

180616 Liveblog Breukers Aston

Beker in Le Mans voor Rik Breukers (r.) en teamgenoot JM Littman in het Aston Martin Racing Festival

14.00 uur: Een officiële uitslag laat nog op zich wachten, maar Rik Breukers, de enige Nederlandse deelnemer aan het Aston Martin Racing Le Mans Festival, kwam samen met zijn teamgeboot JM Littman als tweede in de GT4-klasse over de eindstreep. De algehele overwinning in de chaotische race, waarin we vele ronduit amateuristische acties van rijders zagen, was voor Peter Dumbreck en Chris Harris in één van de drie Vulcans in de invitatieklasse.

13.00 uur: Duncan Tappy en Michael Benham hebben op Le Mans de tweede Road to Le Mans race gewonnen. De Lanan Racing Norma M30-Nissan wist in de slotfase de leiding over te nemen van de United Autosports Ligier JSP3 van Sean Rayhall. De Nederlandse deelnemers eindigden net naast het podium.

Pole-setter Eric Trouillet ging in de Dunlop Chicane van de baan, nadat hij een tik van zijn teamgenoot kreeg. Trouillet nam op zijn beurt Mikkel Jensen, de teamgenoot van Kay van Berlo, mee. Hierdoor kon Laurents Hörr de leiding pakken en een grote voorsprong opbouwen. Een plotselinge slow zone tijdens de inlap van Hörr koste hem veel tijd, waardoor Gabriel Chila de leiding kon overnemen.

Na de stops was het Sean Rayhall die de op dat moment aan de leiding liggende Gabriel Chila al snel passeerde maar achter hem wist Tappy het gat snel dicht te rijden en uiteindelijk met nog maar een paar minuten te gaan de leiding te veroveren. Tappy kwam vervolgens met een voorsprong van 0.699s op Rayhall als winnaar over de streep, gevolgd door de DB Autosport Norma van Nicolas Schatz enJacques Wolff.

Leonard Hoogenboom en teamgenoot Jens Petersen eindigde als vierde en scoorden daarmee belangrijke punten voor het kampioenschap. Kay van Berlo kwam als zesde over de streep, terwijl de Ligier van Job van Uitert uiteindelijk als 19e werd geklasseerd. In de GT3 klasse wist Kessel Racing de winst te pakken.

10.00 uur: De nummer 7-Toyota (Conway/Kobayashi/López) eindigde met een rondetijd van 3:18,687 minuten bovenaan in de warm-up in Le Mans, die zonder noemenswaardige incidenten verliep. Met een acterstand van 0,262 seconden werd de nummer 8-Toyota (Buemi/Nakajima/Alonso) als tweede geklasseerd, de nummer 10-Dragonspeed-BR1 (Hedman/Hanley/Van der Zande) volgde op 4,352 seconden van de eerste plaats als snelste non-hybride-LMP1.

In de LMP2-klasse voerde de nummer 34-Jackie Chan DC Racing-Oreca (Taylor/Ledogar/Heinemeier-Hansson) met 3:29,466 minuten de tijdenlijst aan, gevolgd door de nummer 36-Signatech-Alpine (Lapierre/Negrao/Thiriet) en de nummer 26-G-Drive-Oreca (Rusinov/Pizzitola/Vergne). Na de flinke crash van donderdagavond is ook de nummer 47-Cetilar-Vilorba Corse-Dallara (Lacourte/Sernagiotto/Nasr) weer hersteld, getuige de vierde tijd in de warm-up.

De snelste tijd in de GTE-Pro-klasse werd gereden met de nummer 69-Ford (Briscoe/Westbrook/Dixon), voor drie AF Corse-Ferrari's met de nummer 51 (Pier Guidi/Calado/Serra) voor de 52 (Vilander/Giovinazzi/Derani) en de 71 (Rigon/Bird/Molina). Jeroen Bleekemolen zorgde in de nummer 85-Keating Motorsports-Ferrari (Keating/Bleekemolen/Stolz) in 3:53,216 minuten voor de snelste tijd in de GTE-Am-klasse. Daarachter volgden de Gulf Racing-Porsche (Wainwright/Barker/Davison) en de Spirit of Race-Ferrari (Flohr/Castelacci/Fisichella) op de plaatsen twee en drie.

Zaterdag, 9.00 uur: Goedemorgen vanuit Le Mans, waar de zon uitbundig schijnt op racedag, hoewel er volgens de organisatie tussen 11.30 en 12.00 uur regen van 'niveau 2' verwacht wordt. Van 9.00 tot 9.45 uur staat de warm-up voor de deelnemers aan de 24-uursrace op het programma. Van 10.15 tot 11.00 uur wordt de 'Aston Martin Festival'-race verreden, van 11.30 tot 12.25 uur volgt de tweede 'Road to Le Mans'-race, met de nodige Nederlandse deelnemers in het veld.

180616 Liveblog Jamiroquai

22.30 uur: Geen 24-uursrace zonder concert, en in Le Mans zorgde de organisatie vandaag voor een prominente act in de vorm van Jamiroquai, waarvan Jay Kay bekend staat als een groot autoliefhebber. Voor zaterdagavond staan optredens van Yarol & Black Minou, Texas en DJ Loran op het programma.

180616 BMW

20.00 uur: BMW heeft de 24 Uur van Le Mans aangegrepen voor de onthulling van de productieversie van de nieuwe 8-serie, die in raceuitvoering natuurlijk al sinds januari van dit jaar rijdt in het Amerikaanse IMSA WeatherTech SportsCar Championship en het FIA World Endurance Championship. In Le Mans werd de auto onthuld door (vlnr) Pieter Nota en Klaus Fröhlich, beide leden van de raad van bestuur van BMW AG, sportdirecteur Jens Marquardt en coureur Martin Tomczyk, en de Nederlander Adrian van Hooydonk, hoofd design van de BMW Group.

180615 Liveblog parade

19.30 uur: In de stad was er de traditionele rijdersparade, die voor de 24e keer plaatsvond. In klassieke auto's, zoals deze Citroën C4, werden de deelnemers rondgereden. Daarbij namen ze, zoals gebruikelijk, volop de tijd voor het uitdelen van handtekeningen en het laten maken van 'selfies', waarbij we de indruk krijgen dat die laatste categorie tegenwoordig nog populairder is dan de eerste. Straks volgt een uitgebreide impressie van de parade van onze huisfotograaf in Le Mans, Bob van der Wolf.

180615 Liveblog Aston

17.00 uur: Nadat de voor dit seizoen nieuwe Aston Martin Vantage en de BMW M8 GTE er in de GTE-Pro-klasse tijdens de kwalificatie in Le Mans echt helemaal niet aan te pas kwam, hebben de organiserende Automobile Club de l'Ouest en de FIA nu gereageerd in de vorm van een aanpassing van de 'Balance of Performance' (BoP). De Astons en de BMW's mogen in vergelijking met het gewicht van gisteren in de tijdtraining tien kilogram lichter aan de start van de race verschijnen. De Porsches, die de eerste twee startplaatsen in de klasse bezetten, kregen er tien kilogram bij. De Fords moeten acht kilogram bijladen, terwijl ook de Corvettes lichter mogen worden, en wel vijf kilogram. Alleen het gewicht van de Ferrari's blijft onveranderd, hoewel de Ferrari's wel één liter brandstof meer mogen tanken.

In de GTE-Am-klasse krijgen de Porsches er ook tien kilogram bij, de Aston Martins mogen tien kilogram lichter worden.

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet