Liveblogs

Sportscars: Liveblog 86ième 24 Heures Du Mans

180613 Liveblog opening
De 60 deelnemende auto's bij de 86e editie van de 24 Uur van Le Mans

Het is week 24, en autosportliefhebbers weten wat dat betekent: de 24 Uur van Le Mans. Dit jaar is er de 86e editie van de klassieke race, die natuurlijk het hoogtepunt vormt van het zelfbenoemde 'super season' van het FIA WEC, dat bij uitzondering twee keer de 24 Uur van Le Mans omvat. Natuurlijk gaat de meeste aandacht van de mondiale media uit naar Fernando Alonso, maar er zijn nog veel meer interessante aspecten aan de race. Vanuit Nederlands perspectief is er dit jaar zelfs sprake van een record, want nog nooit eerder stonden er zoveel van onze landgenoten aan de start van de wedstrijd in West-Frankrijk. Maar liefst acht Nederlanders komen dit weekeinde aan de Sarthe in actie. In de LMP1-klasse is dat Renger van der Zande (#10 Dragonspeed-BR1), in de LMP2 rijden Ate de Jong (#25 Algarve Pro Racing-Ligier JS P217), Frits van Eerd, Giedo van der Garde en Jan Lammers (allen #29 Racing Team Nederland Dallara P217) en Ho Pin Tung (#38 Jackie Chan DC Racing-Oreca 07), in de GTE-Pro-klasse start Nicky Catsburg (#81 BMW Team MTEK-BMW M8 GTE) en in de GTE-Am-klasse rijdt Jeroen Bleekemolen (#85 Keating Motorsports-Ferrari 488 GTE). In het bijprogramma rijden Rik Breukers in het Michelin Aston Martin Le Mans Festival en starten Leonard Hoogenboom (#2 DKR Engineering-Norma M30), Kay van Berlo (#11 Eurointernational-Ligier JS P3) en Job van Uitert (#14 RLR Msport-Ligier JS P3) in de Michelin Le Mans Cup/Road to Le Mans-race. AUTOSPORT.NL is ter plekke en doet verslag, ondermeer via dit liveblog, waarin de meest recente bijdragen telkens met tijdsaanduiding bovenaan verschijnen. Vragen en opmerkingen zijn als altijd welkom via de commentaarfunctie onder deze bijdrage.

Tekst: René de Boer en Marcel ten Caat (vanuit Le Mans, Twitter: @renedeboer, @marceltencaat)
Foto's: ACO, PR, Bob van der Wolf, Rebocar, Marcel ten Caat, Stefan Bomhard
Cartoon: Pierrick Chazeaud

180617 Pierrick Chazeaud cartoon
Zoals Le Mans-cartoonst Pierrick Chazeaud de winnaars zag: Nakajima, Alonso en Buemi

19.00 uur: De uitslag is nog niet definitief, maar naar we begrepen zijn er geen grote verrassingen meer te verwachten. Het uitgebreide verslag, met citaten van alle Nederlanders die nog niet in andere vorm aan bod kwamen, is hier te vinden. En daarmee sluiten we onze berichtgeving van de 24 Uur van Le Mans van dit jaar af. We hebben er spannender races meegemaakt, maar als geheel was het toch weer een geweldig evenement. Nu eerst een nacht fatsoenlijk slapen, en dan kijken we alweer uit naar volgend jaar!


180617 Liveblog Toyota

15.30 uur: Toyota probeerde het voor de twintigste keer, en eindelijk lukte het: de felbegeerde overwinning tijdens de 24 Uur van Le Mans. Kazuki Nakajima stuurde de auto met het startnummer 8, die hij deelde met Fernando Alonso en Sébastien Buemi, na 388 ronden als winnaar over de eindstreep. Met twee ronden achterstand eindigden Kamui Kobayashi, Mike Conway en José María López in de Toyota met startnummer 7 op de tweede plaats. Het Rebellion-team behaalde de derde en vierde plaats, met de nummer 3 van Thomas Laurent, Mathias Beche en Gustavo Menezes als best geklasseerde LMP1-non-hybride-auto.

De winst in de LMP2-klasse was voor G-Drive Racing met Roman Rusinov, Andrea Pizzizola en Jean-Eric Vergne. Na een sterk slotakkoord stelde Ho Pin Tung nog de achtste plaats in de klasse veilig voor de nummer 38-Jackie Chan DC Racing-Oreca, waarmee de rijder uit Velp de best geklasseerde Nederlander werd. De Racing Team Nederland-Dallara met Jan Lammers, Giedo van der Garde en Frits van Eerd eindigde iop de negende plaats in de klasse.

In de GTE-Pro-klasse bezette Porsche, dat dit jaar het 70-jarig jubileum als sportwagenfabrikant viert, de eerste twee plaatsen met de beide 911's in retro-kleurenschema. De klassezege was voor het team met de roze nummer 92, bestaande uit Laurens Vanthoor, Kévin Estre en Michael Christensen, met de nummer 91 in Rothmans-kleuren van Fred Makowiecki, Richard Lietz en Gianmaria Bruni op de tweede plaats. Achter de beide Porsches eindigden twee Fords op de plaatsen drie en vier, met de beste klassering voor de nummer 68 van Joey Hand, Dirk Müller en Sébastien Bourdais. Nicky Catsburg verloor met de enig resterende BMW van het BMW Team MTEK in de slotfase nog tijd vanwege reparatie van een defecte schokdemper en eindigde samen met zijn teamgenoten Martin Tomczyk en Philipp Eng als twaalfde in de klasse.

Ook in GTE-Am won er een Porsche, en wel de 911 van het team Dempsey Proton Racing met het startnummer 77, bestuurd door Matt Campbell, Christian Ried en Julian Andlauer. Jeroen Bleekemolen en zijn beide teamgenoten Ben Keating en Luca Stolz in de Keating Motorsports-Ferrari leken lange tijd op weg naar de tweede plaats, totdat teambaas Ben Keating zo'n tweeënhalf uur voor het einde in de grindbak spinde. Daarop ging de tweede plaats naar de Spirit of Race-Ferrari met Giancarlo Fisichella, Thomas Flohr en Francesco Castellacci. Bleekemolen eindigde met zijn teamgenoten als derde en stond daarmee, tien jaar na zijn prachtige LMP2-klassezege met de Porsche RS Spyder, in ieder geval weer op het podium in Le Mans.

180617 Liveblog publiek

14.30 uur: Hoewel we ons niet aan de indruk kunnen onttrekken dat het her en der op en rond het circuit minder druk was dan vorig jaar, en zeker op de campings, maakte de organisatie zojuist bekend dat er in totaal 256.900 bezoekers aanwezig waren bij de race van dit jaar. Vorig jaar was het officiële aantal 258.500 - dat verschil zou eigenlijk niet zichtbaar moeten zijn.

14.00 uur: Het zal wellicht een aantal mensen ontgaan zijn vanwege de overmatige aandacht voor Fernando Alonso, maar er is nog een Formule 1-wereldkampioen in het startveld van de 24 Uur van Le Mans van dit jaar, te weten Jenson Button. De Brit beleefde echter een weinig gelukkige wedstrijd. Al vroeg in de race stond de SMP Racing-BR1 met het startnummer 11 lange tijd in de pits met motorproblemen, nu parkeerde Button de auto met rook uit het motorcompartiment langs de baan, waarmee de wedstrijd definitief ten einde is.

Datzelfde geldt voor één van de Nederlandse deelneemers, Ate de Jong in de Algarve Pro Racing-Ligier. Een defecte versnellingsbak dwong het team tot opgave.

13.20 uur: Zou het dan toch nog? Paniek slaat toe op het circuit als opeens de Toyota met het startnummer 7, die op de tweede plaats rijdt, zienderogen tempo verliest op het rechte stuk van start en finish. Jeroen Bleekemolen in de GTE-Am-Ferrari rijdt er zonder problemen voorbij. Even later meldt de persafdeling van Toyota dat Kamui Kobayashi op zijn 'in-lap', de ronde op weg naar de pits, per ongeluk de ingang van de pitstraat gemist heeft. Om het risico te mijden dat hij zonder brandstof zou komen te staan, reed Kobayashi de volgende ronde langzaam. De voorsprong op de nummer 3 was immers toch groot genoeg...

ACO Prix de Communication
Inge Moreau-Horsten op het podium temidden van de leden van de jury

11.00 uur: Nederlands succes in Le Mans, en dat nog ruim voor het einde van de race: onze landgenote Inge Moreau-Horsten, die bij de persafdeling van de Automobile Club de l'Ouest de accreditatie van journalisten voor de 24-uursrace verzorgt, is door een vakjury van mediavertegenwoordigers als winnares van de jaarlijkse 'Prix de Communication' uitgeroepen. De prijs wordt in Le Mans al drie decennia lang uitgereikt aan iemand die zich op bijzondere wijze verdienstelijk maakt voor journalisten. "Inge staat altijd klaar voor de media en doet dat met een glimlach, dus deze prijs heeft ze meer dan verdiend", zei Jean-Claude Virfeu als woordvoerder van de jury. Patrick Gruau, vice-president van de ACO, overhandigde de bijbehorende trofee.

10.00 uur: Een overzicht van de stand van zaken na drie kwart van de race is hier te vinden.

07.15 uur: Slecht nieuws voor het Dragonspeed-team met Renger van der Zande: teamgenoot Ben Hanley raakte de controle over de auto kwijt en draaide de grindbak in, waarbij de achtervleugel van de auto verloren ging. De Brit kon uiteindelijk wel weer vertrekken op weg naar de pits voor reparatie. Voor de rest zijn er geen noemenswaardige veranderingen in het klassement, afgezien van dat de nummer 8-Toyota de leiding weer heeft overgenomen.

Le Mans 2018 Race BVDW-36

03.00 uur: Halverwege de race en de beide Toyota's rijden nog altijd vrijwel probleemloos rond. Het onderlinge verschil tussen de aan de leiding liggende auto met nummer 7 en de nummer 8-Toyota is een minuut en 15 seconden. De Rebellion met nummer 3 is momenteel ook nog altijd derde algemeen, maar wel al op vier ronden achterstand. De tweede Rebellion ligt nog eens twee ronden verder achter. Het zijn overigens alleen deze vier LMP1s die nog vooraan meerijden. Vijfde algemeen en eerste in de LMP2-klasse is het de G-Drive Racing Oreca. Een ronde achter de leider zijn de Alpine A470 en de Panis Barthez Competition Ligier slechts zes seconden van elkaar verwijderd in de strijd om plaats twee.

De lange stop voor de nummer 81-BMW heeft de auto van Catsburg ver teruggeworpen. Deze ligt nu 12e in de klasse. De twee in historische kleuren gestoken Porsche 911 RSRs liggen nog altijd op de plaatsen een en twee, maar het is nu de Ford Chip Ganassi Team USA Ford GT met nummer 68 op de derde plaats, voor de nummer 52-Ferrari van AF Corse. De beste Corvette ligt op plaats zeven, de bete BMW op plaats negen en de beste, nieuwe Aston Martin op plek 10. Dempsey-Proton Racing ligt aan de leiding in de GTE-AM klasse, met de Keating Motorsports Ferrari van onder andere Jeroen Bleekemolen op plaats twee.

Uitvallers tot nu toe zijn de nummer 4 ByKolles CLM P1/01, de nummer 6 Ginetta G60-LT-P1, de nummer 17 SMP Racing BR1, de nummer 94 Porsche 911 RSR en de nummer 98 Aston Martin Vantage GTE.

0.45 uur:
Fotograaf Bob van der Wolf leverde een fraaie fotoselectie van de eerste acht uren van de race, die hier te bekijken is. Daarmee onderbreken we de berichtgeving vanuit Le Mans voor een paar uur om ook wat slaap te pakken, morgenochtend zetten we de verslaglegging voort.

zondag 0.30 uur: De nummer 93-Porsche rijdt weer na een reparatie van zo'n 20 minuten, maar is teruggevallen tot de 16e plaats in de klasse. Nu echter staat de nummer 81-BMW van onder anderen Nicky Catsburg in de pits met een probleem aan de linker voorwielophanging. De nummer 8-Toyota heeft een stopstraf van een minuut gekregen vanwege een snelheidsovertreding in een 'slow zone'.

23.45 uur: Inmiddels staat ook de nummer 93-Porsche uit de GTE-Pro-klasse in de pits met een tot dusver onduidelijk technisch probleem.

23.30 uur: Na meerdere pogingen van Isaakyan om de gestrande SMP-BR1 toch nog aan het rijden te krijgen, moest hij nu toch definitief de strijd staken nadat er brand in het motorcompartiment ontstond. Ook één van de vier fabrieks-Porsches in de GTE-Pro-klasse is uit de wedstrijd: bij de 911 met het startnummer 94 van Dumas/Bernhard/Müller, waarbij er na de kwalificatiecrash van Müller al het chassis gewisseld moest worden, raakte de verbinding tussen het chassis en de ophanging beschadigd en kon niet meer worden gerepareerd. "We willen onze rijders niet de baan op sturen met een auto die niet 100 procent veilig is", zei sportdirecteur dr. Frank-Steffen Walliser.

23.00 uur:
Voor het SMP Racing-team is de race tot nu toe niet erg succesvol: nadat de auto met Jenson Button al heel veel tijd verloor vanwege reparatie, is nu de andere SMP-BR1 met het startnummer 17 met Isaakyan achter het stuur gecrasht in de Porsche-bochten. De auto, die achter de beide Toyota's op de derde plaats in de klasse reed, is flink beschadigd en rijdt naar alle waarschijnlijkheid niet meer.

180616 Update 6h Nr8

21.00 uur: Met zes van de 24 uren van Le Mans in de boeken rijden de beide Toyota's zonder problemen op de plaatsen één en twee. In de LMP2-klasse zit de top redelijk dicht bij elkaar. Giedo van der Garde toonde met een zeer sterke openingsstint en snelle rondetijden het potentieel van de Dallara van Racing Team Nederland. Ho Pun Tung en zijn teamgenoten beleven daarentegen een slechte wedstrijd met al twee klapbanden en daarvoor veel tijdverlies. In GTE-Pro bepalen de Porsches het tempo, maar is ook de nummer 81-BMW met Nicky Catsburg verrassend sterk. In GTE-Am rijden ook Porsches op de eerste twee plaatsen, Jeroen Bleekemolen en zijn teamgenoten rijden met de Keating-Ferrari in het middenveld.

het volledige verslag van de stand van zaken na zes uur is hier te vinden.

18.30 uur: De eerste safety car van de race is een feit. Gabriel Aubry's Jackie Chan DC Racing Oreca 07 Gibson krijgt een klapband. De teamgenoot van Ho-Pin Tung komt langzaam terug naar de pits. De beide Toyota TS050-Hybrids liggen nog altijd ruim voor.

17.00 uur: Na twee uur wedstrijd heeft Toyota de touwtjes strak in handen. Op een aanval direct bij de start na is de leidende positie niet in gevaar geweest. Die actie leverde Andre Lotterer een hoop schade op en ook de Dragonspeed BR1 van Renger ging rond na contact met (onderdelen van) de Rebellion. De beide Jackie Chan DC Racing Oreca Gibsons hebben al problemen gehad, Jeroen Bleekemolen had een momentje in de Porsche Curves en Mike Wainwright ging bij Indianapolis rond en raakte de muur. Zijn Porsche is inmiddels terug in de pits, maar het leverde wel een Slow Zone op.

180616 Liveblog Start

15.00 uur: Et c'est parti!

180616 Rolex

14.45 uur: En dit is waar het allemaal om gaat: een wisselbeker en een Rolex. De beker - waarvan hier overigens een kleinere versie, die de coureurs krijgen - is dit jaar nieuw, want nadat het Porsche-LMP1-team in de afgelopen drie jaar op rij de algehele overwinning behaalde, mocht het Duitse merk de beker houden. Die staat nu in het museum in Stuttgart.

180616 Liveblog startgrid

14.15 uur: Enorme drukte in de pitstraat en op de startgrid voorafgaand aan de start van de race. Jacky Ickx zal achter het stuur van de 'Leading Car', een Porsche 911 Turbo, het veld voorgaan tijdens de formatieronde, waarna tennisheld Rafael Nadal, nog geen week na het winnen van Roland Garros, de startvlag zal zwaaien.

Reacties

    • 1
    • 6
     
    Anonieme gebruiker 13 juni 2018 18:22

    Jammer dat Alonso gaat winnen maar goed het kan in principe alle kanten op daar in le mans.

    • 11
    • 1
     
    René de Boer 13 juni 2018 18:37

    Ik zou daar nog maar niet te zeker van zijn. In Le Mans kan alles.

    • 7
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 13 juni 2018 20:19

    Niets is zeker, zo bleek in 2016 toen de leidende Toyota stil viel. Het zou me niet verbazen als de Japanners weer de plank misslaan.

    • 8
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 14 juni 2018 15:37

    De aandacht voor Alonso in de verschillende media neemt buitenproportionele vormen aan. Gelukkig doet autosport.nl daar niet aan mee. Gelukkig. Ga door met jullie uitstekende en nuchtere berichtgeving!

    • 2
    • 6
     
    Anonieme gebruiker 14 juni 2018 16:28

    Speciaal voor Alonso (en Toyota!) werd Fuji een week naar voren werd geschoven om een clash met de US GP te voorkomen. Dat dit grote gevolgen had voor andere series was blijkbaar niet belangrijk. FIA WEC baas Neveu vond het 'geen optie dat Alonso niet op Fuji zou kunnen rijden'. Misschien vind ik het helemaal geen drama als Toyota weer met lege handen terugkeert naar het land van de rijzende zon. Als straf.

    • 6
    • 0
     
    René de Boer 14 juni 2018 20:09

    Anderzijds moet je natuurlijk wel vaststellen dat Alonso voor een enorme hoeveelheid aandacht zorgt, die het FIA WEC en de 24 Uur van Le Mans en Toyota zeer ten goede komen. Ik heb uit nieuwsgierigheid eens de volgers op Facebook, Twitter en Instagram vergeleken. Dan komt Alonso op respectievelijk 1,8 miljoen, 2,575 miljoen en 2 miljoen, bij elkaar 4,375 miljoen (afgerond in duizendtallen). Het FIA WEC heeft 280.000, 226.000 en 157.000 volgers, bij elkaar 663.000. De 24 Uur van Le Mans heeft 1 miljoen, 125.000/258.000 (Engels/Frans) en 121.000/146.000 (Engels/Frans) volgers, bij elkaar 1.650.000. Zelfs als je FIA WEC en de 24 Uur van Le Mans bij elkaar optelt, kom je nog maar op 2,313 miljoen, Alonso heeft dus in zijn eentje bijna twee keer zoveel...

    • 4
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 14 juni 2018 20:30

    Jammer dat de BOP in de GTE niet voor elkaar is. Was altijd de spanneste klasse. 6 seconden verschil is veel teveel.

    • 1
    • 0
     
    Dirk 15 juni 2018 07:57

    Het is geen beste tijd om BMW GT fan te zijn, het draait niet in GT3 en niet in GTE, wanneer komt het lek boven? Gezien beperkte in season ontwikkeling, in 2019?

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 15 juni 2018 08:25

    Dat BoP blijf ik altijd iets kunstmatigs vinden, na elke race geeft dat natuurlijk weer stof tot eindeloze discussies.

    • 2
    • 0
     
    René de Boer 15 juni 2018 08:42

    @Dirk: En wat ik zo hoor, wordt ook Formule E lastig...

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 15 juni 2018 09:30

    Wel apart dat de nieuwe Aston Martins ondanks de BOP bump van afgelopen week nog steeds niet vooruit te branden zijn en dat zelfs enkele Amateur teams sneller zijn. Kan c.q. gaat de ACO de BOP nog tussen nu en de race aanpassen?

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 15 juni 2018 10:07

    Dat geldt natuurlijk ook voor de BMW M8 GTE!

    • 4
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 15 juni 2018 13:06

    Prima prestatie van Racing Team Holland. Die andere Dallara is een fractie sneller maar dat mag geen naam hebben.

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 15 juni 2018 14:00

    De prestatie is vergelijkbaar met die van vorig jaar. Belangrijker is de gemiddelde snelste ronde van het trio. Uit de nuchtere cijfers blijkt dat de andere Dallara-équipes beduidend sneller zijn. In de race zal wel blijken hoe competitief RTN is. Top 10 zou al heel mooi zijn.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 15 juni 2018 18:22

    Volgens mij wint Alonso enkel niet als de nr 8 halflam is en de concurrentie op de hielen zit zodat de nr 7 wel moet doorrijden ... in F1 juist hetzelfde alle presentaties etc. met nr 14 . Kimoa = firma van FA14 overal op de auto in ruil voor minder wedde . Marketinggewijs is het zoveel pub voor Toyota als Alonso wint dat de nr 7 niet mag winnen bijna en om te beginnen niet voor pole mocht gaan .

    • 0
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 6 dagen geleden

    Kan het nauwelijks geloven, maar het schijnt dat de non-hybrids een drive through penalty krijgen als hun pace sneller is dan van de Toyota's die ook nog eens een ronde langer per stint kunnen rijden dan de non-hybrids. Dit alles om de investering in hybrids te belonen, zo luidt de filosofie. Hoe eenvoudig kan je Le Mans winnen? Dat dat niet zo simpel is heeft Toyota vaak moeten ervaren.

    • 3
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 6 dagen geleden

    Die Frits van Eerd loopt toch ook wel behoorlijk naast zijn schoenen. Voor Giedo krijg ik steeds meer respect eigenlijk.

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 6 dagen geleden

    Giedo is niet mijn all time favourite maar hij heeft me positief verrast. Met alle respect voor Jan (die ook niet de jongste is): hij is de enige die dit niveau aan kan. Frits is veel te traag, daar moet je gewoon eerlijk in zijn.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 6 dagen geleden

    Helemaal mee eens

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 6 dagen geleden

    3.29.754 prima hoor wat Giedo doet. Echt prima

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 6 dagen geleden

    Plek 13 7de in de lmp 2 helemaal top giedo

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 6 dagen geleden

    Giedo zit regelmatig in de top 5 qua rondetijden, uitstekende stint!

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 6 dagen geleden

    Ja gaat uitstekend op dit moment. Heerlijk op RTL 7 aan het kijken.

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 6 dagen geleden

    Jan nu achter het stuur. Hopelijk valt de boel niet stil nu.

    • 8
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 6 dagen geleden

    Prachtig commentaar van Frans Verschuur op RTL 7. De vries moet stoppen met formule 2. He he eindelijk iemand die het snapt....

    • 1
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 6 dagen geleden

    Auw Auw Auw. Jan nu door in 3.37.869

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 6 dagen geleden

    Racepace Giedo 3.30.00 Jan 3.38.00 Frits ????????

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 6 dagen geleden

    Frits in de auto nu. Na 4 uurtjes sturen.

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 6 dagen geleden

    Paul Di Resta zit achter Frits aan. Paul is 12 seconden per ronde sneller...

    • 3
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 6 dagen geleden

    Hoppa weer 2 plekken kwijt voor onze JUMBO CEO. Niemand minder dan JP Montoya stuurde om de gele Dallara heen.

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 6 dagen geleden

    Niet alleen de racepace van Frits maar ook die van Jan ligt gemiddeld meer dan een handvol seconden boven die van Guido, zo leerde mij de data.

    • 4
    • 1
     
    Rush 6 dagen geleden

    Frits van Eerd is inderdaad wat langzamer, maar rijdt slechts een aantal jaren, respect daarvoor. En ja, hoppa, daar ging niemand minder dan JP Montoya de banden in :P

    • 4
    • 1
     
    Racing-Fan 6 dagen geleden

    De azijn is zeker in de aanbieding bij de AH.

    • 3
    • 1
     
    Nylz 6 dagen geleden

    Het is een beetje een lastig verhaal. Aan de ene kant is het natuurlijk heel vet dat er een Nederlandse ondernemer zo'n mooi project opzet en financiert. Daar hebben we er meer van nodig in de autosport. Maar het knaagt denk ik bij een hoop mensen die hierboven reageren een beetje dat je met dat budget ook gewoon een Nederlands team kunt hebben dat om de podiumplaatsen kan meedoen. Dat laat Giedo zien door zo hard te gaan in dat ding. Zet je daar Nyck en Jos naast (is die zilver inmiddels?) dan doe je denk ik lekker mee om de prijzen.

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 6 dagen geleden

    Het is hier op deze site al eens eerder gezegd, maar nog maar een keer...de mensen die zeggen dat Racing Team Nederland Frits van Eerd moet vervangen door een snellere rijder hebben geen benul. De enige reden dat die auto rijdt is Frits van Eerd. Zodra Frits er geen zin meer in heeft laat ie zich niet vervangen, maar rijdt die auto niet meer. Een team met twee snelle rijders en een goede gentleman kan ver komen. Alleen heeft dit team een snelle rijder, een redelijk goede gentleman en Jan Lammers...

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 6 dagen geleden

    Dat is alom bekend, het is slechts wishful thinking! 'Redelijk goed' zou mijn kwalificatie niet zijn, maar daar mag je uiteraard van mening over verschillen.

    • 2
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 5 dagen geleden

    Giedo rijdt weer een briljante stint, als iemand het verdient om te mogen finishen is hij het wel! Voor zover ik weet heeft Frits zich (evenals vorig jaar) die eer toebedeelt. Wie betaakt bepaalt!

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 5 dagen geleden

    Zelden zo'n voorspelbare 24H meegemaakt, Toyota met een bizar grote voorsprong op de Rebellions, Alonso in een zeer comfortabele zetell naar de overwinning.Of heeft Le Mans nog een verrassing in petto? Ongemeen spannende strijd in de GTE AM, nog steeds winstkansen voor De Bleek!

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 5 dagen geleden

    Giedo vliegt weer over het circuit... HELD !!!

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 5 dagen geleden

    Schade RA bij de uitlaat van de Dallara van Racing Team Nederland. Aiiiii

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 5 dagen geleden

    Kan me eigenlijk niet voorstellen dat Toyota de zege nog ontglipt. Met 13 ronden voorsprong (!) kunnen ze met de hele ploeg tussendoor nog uitgebreid gaan lunchen. Kan me niet heugen dat een team van meet af aan zo nadrukkelijk op Le Mans domineert. Weliswaar met nul concurrentie, maar dat terzijde. Na al die vruchteloze jaren is hen de zege van harte gegund!

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 5 dagen geleden

    Waarom is er niet voor gekozen om Jan Lammers de laatste stint te laten rijden in misschien wel zijn laatste vingt quatre heures? Als hommage!

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 5 dagen geleden

    Heeft dat misschien iets met het ego van Frits te maken?

    • 1
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 5 dagen geleden

    Het commentaar bij RTL7 met coureurs als sidekick is een ware verademing. Dat is niet te vergelijken met het opgewonden gebrabbel bij Ziggo.

    • 3
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 5 dagen geleden

    Het ego van Frits is behoorlijk groot. De racepace van de man is echter een drama. Commentaar RTL 7 met Kalff in de pits is echt fantastisch. Wat een verademing om naar te luisteren.

    • 2
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 5 dagen geleden

    Ieder team heeft een brons rijder , ga die nu niet vergelijken met een goud rijder , dus kunnen we ophouden met de rondetijden van Frits . Zonder hem was dit hele avontuur er niet !!

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 5 dagen geleden

    Jan is ook brons en nog steeds veeeel sneller.

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 5 dagen geleden

    Frits is weer blij, liet zich wel makkeliijk inpakken door Ho Pin Tung, maar dat deerde hem niet!

    • 3
    • 0
     
    Racing-Fan 5 dagen geleden

    Een aantal Anonieme gebruikers hier zijn ook een drama.

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 5 dagen geleden

    Dan zijn we weer op de hoogte Racing-Fan!

    • 0
    • 0
     
    Dirk 4 dagen geleden

    Fantastisch dat Ginetta gewoon de finish heeft gehaald met hun houtje touwtje voorbereiding! Heerlijk. Eurosport commentaar vond ik trouwens ontelbaar keer beter dan RTL7

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 4 dagen geleden

    Ben ik het niet helemaal mee eens. RTL had een zeer solide uitzending met leuke gasten in de studio.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet