Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Liveblogs

Sportscars: Liveblog 86ième 24 Heures Du Mans

180613 Liveblog opening
De 60 deelnemende auto's bij de 86e editie van de 24 Uur van Le Mans

Het is week 24, en autosportliefhebbers weten wat dat betekent: de 24 Uur van Le Mans. Dit jaar is er de 86e editie van de klassieke race, die natuurlijk het hoogtepunt vormt van het zelfbenoemde 'super season' van het FIA WEC, dat bij uitzondering twee keer de 24 Uur van Le Mans omvat. Natuurlijk gaat de meeste aandacht van de mondiale media uit naar Fernando Alonso, maar er zijn nog veel meer interessante aspecten aan de race. Vanuit Nederlands perspectief is er dit jaar zelfs sprake van een record, want nog nooit eerder stonden er zoveel van onze landgenoten aan de start van de wedstrijd in West-Frankrijk. Maar liefst acht Nederlanders komen dit weekeinde aan de Sarthe in actie. In de LMP1-klasse is dat Renger van der Zande (#10 Dragonspeed-BR1), in de LMP2 rijden Ate de Jong (#25 Algarve Pro Racing-Ligier JS P217), Frits van Eerd, Giedo van der Garde en Jan Lammers (allen #29 Racing Team Nederland Dallara P217) en Ho Pin Tung (#38 Jackie Chan DC Racing-Oreca 07), in de GTE-Pro-klasse start Nicky Catsburg (#81 BMW Team MTEK-BMW M8 GTE) en in de GTE-Am-klasse rijdt Jeroen Bleekemolen (#85 Keating Motorsports-Ferrari 488 GTE). In het bijprogramma rijden Rik Breukers in het Michelin Aston Martin Le Mans Festival en starten Leonard Hoogenboom (#2 DKR Engineering-Norma M30), Kay van Berlo (#11 Eurointernational-Ligier JS P3) en Job van Uitert (#14 RLR Msport-Ligier JS P3) in de Michelin Le Mans Cup/Road to Le Mans-race. AUTOSPORT.NL is ter plekke en doet verslag, ondermeer via dit liveblog, waarin de meest recente bijdragen telkens met tijdsaanduiding bovenaan verschijnen. Vragen en opmerkingen zijn als altijd welkom via de commentaarfunctie onder deze bijdrage.

Tekst: René de Boer en Marcel ten Caat (vanuit Le Mans, Twitter: @renedeboer, @marceltencaat)
Foto's: ACO, PR, Bob van der Wolf, Rebocar, Marcel ten Caat, Stefan Bomhard
Cartoon: Pierrick Chazeaud

180617 Pierrick Chazeaud cartoon
Zoals Le Mans-cartoonst Pierrick Chazeaud de winnaars zag: Nakajima, Alonso en Buemi

19.00 uur: De uitslag is nog niet definitief, maar naar we begrepen zijn er geen grote verrassingen meer te verwachten. Het uitgebreide verslag, met citaten van alle Nederlanders die nog niet in andere vorm aan bod kwamen, is hier te vinden. En daarmee sluiten we onze berichtgeving van de 24 Uur van Le Mans van dit jaar af. We hebben er spannender races meegemaakt, maar als geheel was het toch weer een geweldig evenement. Nu eerst een nacht fatsoenlijk slapen, en dan kijken we alweer uit naar volgend jaar!


180617 Liveblog Toyota

15.30 uur: Toyota probeerde het voor de twintigste keer, en eindelijk lukte het: de felbegeerde overwinning tijdens de 24 Uur van Le Mans. Kazuki Nakajima stuurde de auto met het startnummer 8, die hij deelde met Fernando Alonso en Sébastien Buemi, na 388 ronden als winnaar over de eindstreep. Met twee ronden achterstand eindigden Kamui Kobayashi, Mike Conway en José María López in de Toyota met startnummer 7 op de tweede plaats. Het Rebellion-team behaalde de derde en vierde plaats, met de nummer 3 van Thomas Laurent, Mathias Beche en Gustavo Menezes als best geklasseerde LMP1-non-hybride-auto.

De winst in de LMP2-klasse was voor G-Drive Racing met Roman Rusinov, Andrea Pizzizola en Jean-Eric Vergne. Na een sterk slotakkoord stelde Ho Pin Tung nog de achtste plaats in de klasse veilig voor de nummer 38-Jackie Chan DC Racing-Oreca, waarmee de rijder uit Velp de best geklasseerde Nederlander werd. De Racing Team Nederland-Dallara met Jan Lammers, Giedo van der Garde en Frits van Eerd eindigde iop de negende plaats in de klasse.

In de GTE-Pro-klasse bezette Porsche, dat dit jaar het 70-jarig jubileum als sportwagenfabrikant viert, de eerste twee plaatsen met de beide 911's in retro-kleurenschema. De klassezege was voor het team met de roze nummer 92, bestaande uit Laurens Vanthoor, Kévin Estre en Michael Christensen, met de nummer 91 in Rothmans-kleuren van Fred Makowiecki, Richard Lietz en Gianmaria Bruni op de tweede plaats. Achter de beide Porsches eindigden twee Fords op de plaatsen drie en vier, met de beste klassering voor de nummer 68 van Joey Hand, Dirk Müller en Sébastien Bourdais. Nicky Catsburg verloor met de enig resterende BMW van het BMW Team MTEK in de slotfase nog tijd vanwege reparatie van een defecte schokdemper en eindigde samen met zijn teamgenoten Martin Tomczyk en Philipp Eng als twaalfde in de klasse.

Ook in GTE-Am won er een Porsche, en wel de 911 van het team Dempsey Proton Racing met het startnummer 77, bestuurd door Matt Campbell, Christian Ried en Julian Andlauer. Jeroen Bleekemolen en zijn beide teamgenoten Ben Keating en Luca Stolz in de Keating Motorsports-Ferrari leken lange tijd op weg naar de tweede plaats, totdat teambaas Ben Keating zo'n tweeënhalf uur voor het einde in de grindbak spinde. Daarop ging de tweede plaats naar de Spirit of Race-Ferrari met Giancarlo Fisichella, Thomas Flohr en Francesco Castellacci. Bleekemolen eindigde met zijn teamgenoten als derde en stond daarmee, tien jaar na zijn prachtige LMP2-klassezege met de Porsche RS Spyder, in ieder geval weer op het podium in Le Mans.

180617 Liveblog publiek

14.30 uur: Hoewel we ons niet aan de indruk kunnen onttrekken dat het her en der op en rond het circuit minder druk was dan vorig jaar, en zeker op de campings, maakte de organisatie zojuist bekend dat er in totaal 256.900 bezoekers aanwezig waren bij de race van dit jaar. Vorig jaar was het officiële aantal 258.500 - dat verschil zou eigenlijk niet zichtbaar moeten zijn.

14.00 uur: Het zal wellicht een aantal mensen ontgaan zijn vanwege de overmatige aandacht voor Fernando Alonso, maar er is nog een Formule 1-wereldkampioen in het startveld van de 24 Uur van Le Mans van dit jaar, te weten Jenson Button. De Brit beleefde echter een weinig gelukkige wedstrijd. Al vroeg in de race stond de SMP Racing-BR1 met het startnummer 11 lange tijd in de pits met motorproblemen, nu parkeerde Button de auto met rook uit het motorcompartiment langs de baan, waarmee de wedstrijd definitief ten einde is.

Datzelfde geldt voor één van de Nederlandse deelneemers, Ate de Jong in de Algarve Pro Racing-Ligier. Een defecte versnellingsbak dwong het team tot opgave.

13.20 uur: Zou het dan toch nog? Paniek slaat toe op het circuit als opeens de Toyota met het startnummer 7, die op de tweede plaats rijdt, zienderogen tempo verliest op het rechte stuk van start en finish. Jeroen Bleekemolen in de GTE-Am-Ferrari rijdt er zonder problemen voorbij. Even later meldt de persafdeling van Toyota dat Kamui Kobayashi op zijn 'in-lap', de ronde op weg naar de pits, per ongeluk de ingang van de pitstraat gemist heeft. Om het risico te mijden dat hij zonder brandstof zou komen te staan, reed Kobayashi de volgende ronde langzaam. De voorsprong op de nummer 3 was immers toch groot genoeg...

ACO Prix de Communication
Inge Moreau-Horsten op het podium temidden van de leden van de jury

11.00 uur: Nederlands succes in Le Mans, en dat nog ruim voor het einde van de race: onze landgenote Inge Moreau-Horsten, die bij de persafdeling van de Automobile Club de l'Ouest de accreditatie van journalisten voor de 24-uursrace verzorgt, is door een vakjury van mediavertegenwoordigers als winnares van de jaarlijkse 'Prix de Communication' uitgeroepen. De prijs wordt in Le Mans al drie decennia lang uitgereikt aan iemand die zich op bijzondere wijze verdienstelijk maakt voor journalisten. "Inge staat altijd klaar voor de media en doet dat met een glimlach, dus deze prijs heeft ze meer dan verdiend", zei Jean-Claude Virfeu als woordvoerder van de jury. Patrick Gruau, vice-president van de ACO, overhandigde de bijbehorende trofee.

10.00 uur: Een overzicht van de stand van zaken na drie kwart van de race is hier te vinden.

07.15 uur: Slecht nieuws voor het Dragonspeed-team met Renger van der Zande: teamgenoot Ben Hanley raakte de controle over de auto kwijt en draaide de grindbak in, waarbij de achtervleugel van de auto verloren ging. De Brit kon uiteindelijk wel weer vertrekken op weg naar de pits voor reparatie. Voor de rest zijn er geen noemenswaardige veranderingen in het klassement, afgezien van dat de nummer 8-Toyota de leiding weer heeft overgenomen.

Le Mans 2018 Race BVDW-36

03.00 uur: Halverwege de race en de beide Toyota's rijden nog altijd vrijwel probleemloos rond. Het onderlinge verschil tussen de aan de leiding liggende auto met nummer 7 en de nummer 8-Toyota is een minuut en 15 seconden. De Rebellion met nummer 3 is momenteel ook nog altijd derde algemeen, maar wel al op vier ronden achterstand. De tweede Rebellion ligt nog eens twee ronden verder achter. Het zijn overigens alleen deze vier LMP1s die nog vooraan meerijden. Vijfde algemeen en eerste in de LMP2-klasse is het de G-Drive Racing Oreca. Een ronde achter de leider zijn de Alpine A470 en de Panis Barthez Competition Ligier slechts zes seconden van elkaar verwijderd in de strijd om plaats twee.

De lange stop voor de nummer 81-BMW heeft de auto van Catsburg ver teruggeworpen. Deze ligt nu 12e in de klasse. De twee in historische kleuren gestoken Porsche 911 RSRs liggen nog altijd op de plaatsen een en twee, maar het is nu de Ford Chip Ganassi Team USA Ford GT met nummer 68 op de derde plaats, voor de nummer 52-Ferrari van AF Corse. De beste Corvette ligt op plaats zeven, de bete BMW op plaats negen en de beste, nieuwe Aston Martin op plek 10. Dempsey-Proton Racing ligt aan de leiding in de GTE-AM klasse, met de Keating Motorsports Ferrari van onder andere Jeroen Bleekemolen op plaats twee.

Uitvallers tot nu toe zijn de nummer 4 ByKolles CLM P1/01, de nummer 6 Ginetta G60-LT-P1, de nummer 17 SMP Racing BR1, de nummer 94 Porsche 911 RSR en de nummer 98 Aston Martin Vantage GTE.

0.45 uur:
Fotograaf Bob van der Wolf leverde een fraaie fotoselectie van de eerste acht uren van de race, die hier te bekijken is. Daarmee onderbreken we de berichtgeving vanuit Le Mans voor een paar uur om ook wat slaap te pakken, morgenochtend zetten we de verslaglegging voort.

zondag 0.30 uur: De nummer 93-Porsche rijdt weer na een reparatie van zo'n 20 minuten, maar is teruggevallen tot de 16e plaats in de klasse. Nu echter staat de nummer 81-BMW van onder anderen Nicky Catsburg in de pits met een probleem aan de linker voorwielophanging. De nummer 8-Toyota heeft een stopstraf van een minuut gekregen vanwege een snelheidsovertreding in een 'slow zone'.

23.45 uur: Inmiddels staat ook de nummer 93-Porsche uit de GTE-Pro-klasse in de pits met een tot dusver onduidelijk technisch probleem.

23.30 uur: Na meerdere pogingen van Isaakyan om de gestrande SMP-BR1 toch nog aan het rijden te krijgen, moest hij nu toch definitief de strijd staken nadat er brand in het motorcompartiment ontstond. Ook één van de vier fabrieks-Porsches in de GTE-Pro-klasse is uit de wedstrijd: bij de 911 met het startnummer 94 van Dumas/Bernhard/Müller, waarbij er na de kwalificatiecrash van Müller al het chassis gewisseld moest worden, raakte de verbinding tussen het chassis en de ophanging beschadigd en kon niet meer worden gerepareerd. "We willen onze rijders niet de baan op sturen met een auto die niet 100 procent veilig is", zei sportdirecteur dr. Frank-Steffen Walliser.

23.00 uur:
Voor het SMP Racing-team is de race tot nu toe niet erg succesvol: nadat de auto met Jenson Button al heel veel tijd verloor vanwege reparatie, is nu de andere SMP-BR1 met het startnummer 17 met Isaakyan achter het stuur gecrasht in de Porsche-bochten. De auto, die achter de beide Toyota's op de derde plaats in de klasse reed, is flink beschadigd en rijdt naar alle waarschijnlijkheid niet meer.

180616 Update 6h Nr8

21.00 uur: Met zes van de 24 uren van Le Mans in de boeken rijden de beide Toyota's zonder problemen op de plaatsen één en twee. In de LMP2-klasse zit de top redelijk dicht bij elkaar. Giedo van der Garde toonde met een zeer sterke openingsstint en snelle rondetijden het potentieel van de Dallara van Racing Team Nederland. Ho Pun Tung en zijn teamgenoten beleven daarentegen een slechte wedstrijd met al twee klapbanden en daarvoor veel tijdverlies. In GTE-Pro bepalen de Porsches het tempo, maar is ook de nummer 81-BMW met Nicky Catsburg verrassend sterk. In GTE-Am rijden ook Porsches op de eerste twee plaatsen, Jeroen Bleekemolen en zijn teamgenoten rijden met de Keating-Ferrari in het middenveld.

het volledige verslag van de stand van zaken na zes uur is hier te vinden.

18.30 uur: De eerste safety car van de race is een feit. Gabriel Aubry's Jackie Chan DC Racing Oreca 07 Gibson krijgt een klapband. De teamgenoot van Ho-Pin Tung komt langzaam terug naar de pits. De beide Toyota TS050-Hybrids liggen nog altijd ruim voor.

17.00 uur: Na twee uur wedstrijd heeft Toyota de touwtjes strak in handen. Op een aanval direct bij de start na is de leidende positie niet in gevaar geweest. Die actie leverde Andre Lotterer een hoop schade op en ook de Dragonspeed BR1 van Renger ging rond na contact met (onderdelen van) de Rebellion. De beide Jackie Chan DC Racing Oreca Gibsons hebben al problemen gehad, Jeroen Bleekemolen had een momentje in de Porsche Curves en Mike Wainwright ging bij Indianapolis rond en raakte de muur. Zijn Porsche is inmiddels terug in de pits, maar het leverde wel een Slow Zone op.

180616 Liveblog Start

15.00 uur: Et c'est parti!

180616 Rolex

14.45 uur: En dit is waar het allemaal om gaat: een wisselbeker en een Rolex. De beker - waarvan hier overigens een kleinere versie, die de coureurs krijgen - is dit jaar nieuw, want nadat het Porsche-LMP1-team in de afgelopen drie jaar op rij de algehele overwinning behaalde, mocht het Duitse merk de beker houden. Die staat nu in het museum in Stuttgart.

180616 Liveblog startgrid

14.15 uur: Enorme drukte in de pitstraat en op de startgrid voorafgaand aan de start van de race. Jacky Ickx zal achter het stuur van de 'Leading Car', een Porsche 911 Turbo, het veld voorgaan tijdens de formatieronde, waarna tennisheld Rafael Nadal, nog geen week na het winnen van Roland Garros, de startvlag zal zwaaien.

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet