Kay van Berlo debuteert in Road To Le Mans | Autosport.nl

Sportscars

Kay van Berlo debuteert in Road To Le Mans

2DX 6925

Kay van Berlo maakt op donderdag 14 juni zijn debuut op The Road To Le Mans. De zeventienjarige Veghelaar rijdt samen met zijn teamgenoot Mikkel Jensen twee sprintraces van 55 minuten in het voorprogramma van de legendarische 24 uur van Le Mans. Dat doet de rijder van Eurointernational in een Ligier JSP3 LMP3-auto.

Tekst: Aangeleverd bericht
Fotografie: PR

Zijn deelname aan het prestigieuze jaarlijkse evenement heeft alles te maken met ervaring opdoen op Circuit de la Sarthe, waar Van Berlo ooit de 24 uur van Le Mans hoopt te rijden. "Ook hoop ik mezelf in de kijker te rijden", zegt hij. "Als dat lukt, is dat goed voor mijn naam als autocoureur."

MK223139

Kay komt dit seizoen met zijn team Eurointernational uit in de European Le Mans Series (ELMS) met zijn teamgenoot Giorgio Mondini. Omdat de Italiaan was verhinderd, heeft de snelle Brabander tijdens de sprintraces op het Franse circuit eenmalig een nieuwe teamgenoot in Mikkel Jensen. De 23-jarige Deen rijdt voor het fabrieksteam van BMW de ADAC GT Masters. Met AT Racing komt hij bovendien ook uit in de ELMS. Verder is hij tijdens de 24 uur van Le Mans reserverijder voor BMW. Kay hoopt veel te leren van Jensen. "Van Mondini leer ik al heel veel, maar wie weet heeft Mikkel weer andere bruikbare tips voor me."

Om zich zo goed mogelijk voor te bereiden heeft Kay de nodige uren in de simulator doorgebracht. Dat is geen overbodige luxe, want het Circuit de la Sarthe is maar liefst dertien kilometer lang. Bovendien is er voor de races in het kader van The Road To Le Mans weinig tijd ingeruimd voor vrije trainingen. "Een ronde op dat circuit duurt vier, vijf minuten. Dan is de training voor je gevoel zo voorbij. In de simulator kan ik de basis leren voor het rijden op dit circuit. In werkelijkheid is het toch anders natuurlijk."

MK229057

Tijdens de twee races in Le Mans (de eerste op donderdag, de tweede op zaterdag, voorafgaand aan de start van de 24 uur van Le Mans) verwacht Kay vooral veel tegenstand van de Norma's. "Die auto's hebben een hogere snelheid op het rechte stuk. Op een circuit als Paul Ricard maakt dat niet zo'n verschil. Maar op Monza, met zijn lange rechte stukken, was het verschil al behoorlijk groot. Op Le Mans zal dat nog groter zijn, aangezien er een recht stuk is van zo'n vijf kilometer. Daar kunnen we zo één tot twee seconden per ronde verliezen." Toch verwacht Kay in zijn Ligier goed partij te kunnen bieden aan de Norma's. "We hebben één van de beste rijderscombinaties. Zo hopen we het verlies aan tijd op het rechte stuk te kunnen compenseren."

De benadering van de twee races zal heel anders zijn dan tijdens zijn races in het ELMS-kampioenschap, die vier uur duren. "Ik zal actiever zijn op de baan. Tijdens een endurance-race kun je meer nadenken over wat je gaat doen. Nu zal ik moeten gaan voor elk gaatje dat ik zie. Een beetje zoals het in het karten was."

1DX 2629

Voorspellingen, daar waagt Kay zich niet aan: "Het is altijd lastig van tevoren in te schatten wat mogelijk is. Het is een nieuw event voor mij, maar we weten dat ons pakket gewoon goed is. Na de eerste sessies zullen we een helderder beeld hebben. Natuurlijk hoop ik op een plek in de top 5."
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet