Retro

Retro: Impressie 31e Kitzbüheler Alpenrallye

IMG 3020
Gezellige drukte op de grote parkeerplaats bij de Hahnenkammbahn.

Nog tot en met morgen vindt vandaag in Kitzbühel en wijde omgeving de 31e editie van de Kitzbüheler Alpenrallye plaats, een van de populairste klassiekerevenementen van Europa. Een prachtige omgeving, een mooie route en een prettige ambiance zijn de belangrijkste ingrediënten voor het al jarenlang aanhoudende succes van het evenement. Dat resulteert in een flink gevuld startveld met zo'n 200 auto's, waaronder een aantal zeer fraaie exemplaren. In tegenstelling tot voorgaande jaren staan er ditmaal geen Nederlandse deelnemers aan de start, maar dat weerhield AUTOSPORT.NL er geenszins van om een kort bezoek te brengen aan Tirol, als onderdeel van een flinke 'road trip' die ook de festiviteiten in het kader van het 70-jarig jubileum van Porsche (vanavond in Stuttgart), de Formule E in Zürich en de 24 Uur van Le Mans omvat. Tijdens de proloog van de Kitzbüheler Alpenrallye trotseerden we de regen en maakten de volgende impressie.

Tekst: René de Boer (vanuit Kitzbühel, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar Automotive Productions

Kitzbuehel Unterberger
De in 2002 overleden 'Hasi' Unterberger nam het initiatief tot de Kitzbüheler Alpenrallye

De historie van de Kitzbüheler Alpenrallye gaat terug tot 1988, toen de lokale topkok en autoliefhebber Josef 'Hasi' Unterberger het initiatief nam tot een rally voor historische auto's. Unterberger gold jarenlang als één van de beste koks in Oostenrijk en had een groot netwerk: hij kookte ondermeer veelvuldig voor Volkswagen-topman Ferdinand Piëch en de familie Porsche, die domicilie heeft in het niet al te ver weg gelegen Zell am See. Unterberger zelf bezat een fraaie 356, een uitvoering met 'Königswellen'-motor. Hij overleed na een kort ziekbed in 2002, maar zijn filosofie en passie leven voort in de rally, die tot de toonaangevende evenementen in Europa behoort.

IMG 3160
Porsches in alle soorten en kleuren

Natuurlijk zijn Porsches goed vertegenwoordigd. 356's en 911's zijn goed vertegenwoordigd. Heel zeldzame exemplaren ontbreken, maar we genieten van de 356 Carrera's met heerlijk geluid, aangevuld met mooie Targa's en een 911 Carrera die als 'RSG' in de inschrijflijst staat. Het is inderdaad een model uit de G-reeks en derhalve een Carrera RS, die wordt bestuurd door de Duitser Fritz Müller, oud-coureur die met deze auto in 1976 de eerste overwinning voor Porsche in de 24-uursrace op de Nürburgring behaalde. Ook in 1977 en 1978 won hij,. "Het is wel grappig, want in 1983 reed ik op Le Mans met Georg Memminger en Heinz Kuhn-Weiss met een Porsche 930, en inmiddels rijden we al een aantal jaren gezamenlijk bij de Kitzbüheler Alpenrallye: ik met mijn Carrera RS, Heinz met zijn 911S uit 1972 in Gulf-kleuren en Georg met een Kever Cabrio. Die doet het tegenwoordig liever wat rustiger aan, haha."

IMG 2973
Bentley Racer 3.8 uit 1929

Het evenement startte, na de inschrijvingen en technische keuring, met een proloog van een kilometer of 50 op donderdagmiddag, die de deelnemers vanuit de startplaats bij de Hahnenkammbahn in Kitzbühel via het Brixental door Kirchberg, Brixen, Westendorf, Hopfgarten en via Windau en Aschau weer terug voerde. Op vrijdag, de hoofddag, wordt er een route van zo'n 320 kilometer gereden via plaatsen als St. Johann, Bischofshofen, Altenmarkt, Bad Hofgastein, Kaprun en Mittersill. Op zaterdag is er dan de slotetappe van nog eens 160 kilometer via Wörgl en Kufstein. Helaas werkte het weer bij de proloog op donderdag niet erg mee: forse regenbuien maakten het er voor de deelnemers niet prettiger op, maar de stemming zat er niettemin goed in. Vanmorgen was het bij de start zonnig en daarmee meteen een stuk vriendelijker.

IMG 2975
Louis-Vuitton-tas, pilotenbril en een digitale tripmaster

IMG 2980
Foto met prominente deelnemers voorafgaand aan de start: links Bentley-topman Robert Engstler (staand) en oud-skiër Hubertus von Hohenlohe, rechts vooraan oud-coureur Jochen Mass en staand de drie oud-Le Mans-rijders Fritz Müller, Heinz Kuhn-Weiss en Georg Memminger (vlnr).

Kitzbuhel Maas
Jochen Mass gaf voorafgaand aan de start de nodige interviews.

IMG 2984
Dit jaar geen Nederlanders aan de start, maar wel iemand die het grootste deel van de tijd in Nederland woont, namlijk op kasteel Middachten bij Arnhem, en vloeiend Nederlands spreekt: Franz Graf zu Ortenburg, die leiding geeft aan de oldtimerafdeling van de eerbiedwaardige Automobilclub von Deutschland en tevens actief is in de historische commissie van de FIA. We kennen Graf Ortenburg eigenlijk meer als circuitracer met het 'Drei-Grafen-Team' met een Healey in historische wedstrijden. "Een van ons, Graf von Wedel, heeft nog een Healey voor rally's. Hij nam hier vorig jaar deel en vroeg of ik dit jaar met hem wilde rijden", vertelde Graf Ortenburg.

IMG 3023
En zo startten de twee graven met hun Healey 3000 Mk I uit 1960.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet