Formula E

Formule E: FIA Formule E voegt voor 2019 extra element toe om de spanning te verhogen

Het FIA Formula E kampioenschap maakte vandaag haar kalender voor het seizoen 2019 bekend. Voor het vijfde seizoen worden de power modes tevens iets veranderd.


2018 Rosberg Gen 2 car

Tekst Willem J. Staat
Foto's FIA Formule E

FIA Formule E voegt voor 2019 extra element toe om de spanning te verhogen
De FIA Formule E kalender werd gepubliceerd nadat FIA World Motor Sport Council in Manilla recentelijk bijeenkwam en bestaat uit 13 races in 12 steden op vier continenten. Het seizoen begint nu in het Midden Oosten op 15 december a.s. in Ad Diriyah en wordt met een double header op 13/14 juli 2019 in New York beëindigd.

Voor het Europese continent staan de wedstrijden in Paris, Rome en Zürich op het programma terwijl men om de twee jaar naar Monaco terugkeert. Op Monaco rijdt men in 2019 voor de derde maal.

Tevens werden er bijzonderheden bekendgemaakt m.b.t het wedstrijdformaat. Met de verhoogde energieopslag is het wisselen van auto's met de Gen 2. Auto in 2019 definitief verleden tijd geworden. Gedurende de wedstrijd zijn de rijders verplicht om met twee verschillende power modes te racen. Een element waardoor het spektakel verhoogd wordt.

In tegenstelling tot de 220 kW waar men tot nu toe de beschikking over had, wordt de krachtbron in de activatie zone naar 225 kW verhoogd. Voor zowel de fans ter plaatse als de TV toeschouwers zullen de activatiezones duidelijk gemarkeerd zijn. De power modes om de op de auto's zullen via innovatieve kleuren zichtbaar gemaakt worden op de Halo.

Drie coureurs krijgen de beschikking over extra Fanboost zodra de auto zich in de hoge power mode bevindt. Zij hebben dan de maximale beschikking over 250 kW.

Superpole
Het startveld bestaat uit 22 auto's waarvan er zes voor de superpole kwalificatie in aanmerking komen. Het aantal wedstrijdronden wordt vervangen door een tijdsduur van 45 minuten. Het systeem van de snelste ronde komt te vervallen. De rijder die binnen de top het zuinigst met de energie omgaat zal extra punten worden toegekend.

Kalender 2018/2019
1 Ad Diriyah* Saudi Arabie December 15, 2018
2 Marrakesh Marokko Januari 12, 2019
3 NNB NNB Januari 26, 2019
4 Mexico City Mexico Februari 16, 2019
5 Hong Kong China Maart 10, 2019
6 TBA China Maart 23, 2019
7 Rome Italie April 13, 2019
8 Paris France April 27, 2019
9 Monaco* Monaco Mei 11, 2019
10 Berlin Duitsland Mei 25, 2019
11 Zurich** Zwitzerland Juni 9, 2019
12 New York City USA Juli 13, 2019
13 New York City USA Juli 14, 2019

Reacties

    • 4
    • 0
     
    Racing-Fan 07 juni 2018 18:34

    Fanboost is echt een belachelijk iets.

    • 4
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 juni 2018 20:07

    Wat een verschrikkelijke kul...Fanboost… Het begint te lijken op die SF film waarbij de toeschouwers de deelnemers aan de dead-race kunnen beïnvloeden c.q. straffen. Heeft niets meer te maken met autosport.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 juni 2018 21:39

    Die abdurde famboost, daar komt de hyperboost (zo heet die nieuwe creatie) nog bovenop. Een circusnummer dat met de autosport weinig te maken heeft.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 juni 2018 21:39

    Typo ... absurde fanboost.

    • 0
    • 0
     
    Nylz 08 juni 2018 16:12

    Het is maar goed dat Dotan niet racet... Die zou altijd de fanboost hebben.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet