Formula E

Formule E: Formule E schrijft geschiedenis met eerste autorace in Zwitserland in 64 jaar

180606 FE Opening
Nee, op de Klausenpas wordt er niet geracet, maar een mooi Zwitsers plaatje is het wel

Aanstaande zondag racet de Formule E in Zürich. Daarmee wordt historie geschreven, want sinds 1955 zijn circuitraces in Zwitserland verboden. Voor de Formule E wordt echter een uitzondering gemaakt, wat niet door alle Zwitserse autosportliefhebbers met evenveel enthousiasme wordt begroet. AUTOSPORT.NL is aanstaand weekeinde in Zürich ter plaatse en blikt met diverse al dan niet Zwitserse coureurs en andere betrokkenen vooruit op het evenement.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

"Publieke circuitraces met motorvoertuigen zijn verboden. De Bondsraad kan individuele uitzonderingen toestaan of het verbod uitbreiden naar andere soorten van races met motorvoertuigen. Bij de beslissing wordt vooral rekening gehouden met de verkeersveiligheid en de verkeerseducatie", stelt artikel 52 van de Zwitserse Wegenverkeerswet. De reden voor het verbod was het dodelijke ongeval tijdens de 24 Uur van Le Mans in 1955, toen de Fransman Pierre Bouillin, die onder het pseudoniem Pierre Levegh reed, na een misverstand met een andere deelnemer op het rechte stuk van start en finish met zijn auto het publiek in reed. Naast de rijder kwamen daarbij 83 toeschouwers om het leven. Naast Zwitserland verboden ook andere landen circuitraces, maar dat bleken maatregelen van tijdelijke aard. In Zwitserland hield men echter aan het verbod vast, terwijl rally's en bergklims – waarbij het risico in verhouding groter is – wel gewoon doorgang mochten en mogen vinden.

In juni 2009 diende parlementslid en transportondernemer Ulrich Giezendanner een wetsvoorstel in om het verbod op circuitraces in Zwitserland op te heffen, maar de Schweizer Ständerat, vergelijkbaar met onze Eerste Kamer, gaf geen toestemming. In december 2015 kwam er echter toch een opening, zij het een beperkte: de Schweizer Bundesrat gaf toestemming om voor de Formule E onder bepaalde voorwaarden een uitzondering op het verbod te maken. Aan die voorwaarden werd voldaan en zo staat aanstaande zondag de eerste circuitrace in Zwitserland sinds de Bremgarten-Grand-Prix op 22 augustus 1954 niets meer in de weg.

180606 FE Trackmap
Er wordt ondermeer langs de Zürichsee gereden

Tweede thuisrace voor Daniel Abt
Daarmee is er opnieuw sprake van een première voor de Formule E, die vorig jaar al de aandacht trok met de eerste race in New York. In Zürich voert het bijna 2,5 kilometer lange parcours over de promenade langs de Zürichsee, door het bankencentrum en het stadshart. "Dat wordt absoluut een highlight. Voor mij is het ook een thuisrace, want Zürich is voor mij een stuk dichter bij huis dan Berlijn." Audi-fabriekscoureur Daniel Abt uit het Zuid-Duitse Kempten verheugt zich op de komende race. Recentelijk behaalde hij in Berlijn als eerste rijder in de historie van de Formule E de maximale score met pole-position, overwinning en snelste raceronde. Onlangs was hij al in Zürich voor een persevenement en bekeek daar het circuit. "De stad op zich is al mooi, maar direct langs het meer racen is iets bijzonders", zegt Abt "Toen ik er was, kon ik niet echt geloven dat daar een circuit zou worden aangelegd, maar nu is de opbouw al in volle gang."

180606 FE Buemi
Voor Sébasten Buemi is Zürich een thuiswedstrijd

Voor Sébastien Buemi, rijdend voor het Renault-e-dams-team, is Zürich een echte thuisrace. De Zwitser, met twaalf overwinningen de succesvolste rijder in de Formule E, kijkt ernaar uit: "Als ik één race zo mogen uitzoeken die ik beslist wil winnen, dan natuurlijk Zürich", zegt hij. "Ik bereid me op deze race voor als op elke andere race, maar het is ongelooflijk, eindelijk een keer in Zwitserland te kunnen racen. Het wordt beslist een geweldig evenement."

Fässler: "Het wonder van Zürich"
Drievoudig Le Mans-winnaar Marcel Fässler is dit weekeinde niet zelf in Zürich actief, maar kijkt ook uit naar het evenement: "Een circuitrace in Zwitserland, dat is het wonder van Zürich! Het is een nieuwe start voor de circuitsport in ons land, met volledig elektrisch aangedreven raceauto's. Ik ben heel benieuwd naar de Zürich E-Prix. Alle toeschouwersplaatsen zijn uitverkocht. Dat laat zien, hoe positief deze sport wordt ontvangen. Natuurlijk betekent dat niet, dat het verbod op circuitraces nu is opgeheven. Ik ben van mening dat het verbod niet meer van deze tijd is. Sinds het in 1955 na het zware ongeval in Le Mans werd ingevoerd, zijn de omstandigheden principieel veranderd. Vandaag de dag is onze sport extreem veilig, zowel voor de rijders als voor de toeschouwers en officials. Omdat wij als Zwitsers in ons land geen circuitraces mogen rijden en er bij ons ook geen autoindustrie is, is elke coureur gedwongen om buiten Zwitserland te racen. Het zou geweldig zijn, in Zwitserland een permanent circuit te hebben. Ik zou dolgraag voor eigen publiek willen rijden. Maar het gaat me niet alleen om het racen. We zouden op een permanent circuit ook rijvaardigheidstrainingen kunnen geven. Als coureurs kunnen we een actieve bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid. Zo werk ik nauw samen met de Touring Club Schweiz, die rijvaardigheidstrainingen aanbiedt. Ik leid de sporttraining op het circuit van Lignières, waarbij een mede-instructeur me assisteert."

180606 FE Fassler Muller
De beide Zwitserse coureurs Marcel Fässler (l.) en Nico Müller

De Zwitser Nico Müller, die afgelopen weekeinde op de Hungaroring zijn eerste podiumplaats van het seizoen in de DTM behaalde, begeleidt het Audi-Formule E-team in Zürich in een officiële functie: sinds kort is hij ontwikkelingsrijder van het team. "Ik verheug me zeer op het weekeinde, de Formule E-hype in Zwitserland is enorm", zegt hij. De euforie is echter niet algemeen, zo vernemen we van onze collega Peter Wyss, journalist van het Zwitserse AutosprintCH en een groot kenner van de Zwitserse autosportwereld: "Sommige Zwitserse rijders vinden dat ze benadeeld worden, omdat het verbod destijds vanwege de veiligheid en niet uit ecologische overwegingen werd uitgevaardigd. Dat er nu voor de Formule E een uitzondering wordt gemaakt, vindt niet iedereen goed. Ikzelf beschouw het echter als een uitstekende kans. De tribuneplaatsen waren binnen een uur uitverkocht, de nieuwsgierigheid is groot." Vanwege de tennisfinale bij de heren op Roland Garros start de race op zondag om 18.00 uur, Eurosport 2 zendt de wedstrijd live uit.

Reacties

    • 7
    • 8
     
    Anonieme gebruiker 06 juni 2018 14:08

    Formule E is en blijft slechte kopie van de echte autosport en een gekunstelde vorm van marketing. Voor een echte autosportfan is hierin niets te zoeken.

    • 5
    • 4
     
    Anonieme gebruiker 06 juni 2018 15:50

    Start-stop optochten zijn altijd toegestaan geweest. Dit is dan ook niet echt nieuws.

    • 6
    • 1
     
    Willem J. Staat 06 juni 2018 20:37

    Toen ik een aantal jaren geleden voor deze website een kritisch stukje schreef over het elektrisch karten tijdens het Autosalon in Brussel stond ik inderdaad niet te trappelen. De autosport heeft geen probleem, maar deze planeet heeft een groot probleem en daar zal van iedereen verwacht worden dat er offers gebracht moeten worden. Woorden die mij meermaals in Keulen tijdens verschillende workshops verteld zijn. Het automotive platform gaat de komende veertig jaar totaal veranderen en bij die veranderingen zullen wij ons allemaal neer moeten leggen of er wordt helemaal niet meer geracet. Een boodschap die vele mensen mij de laatste jaren uit de race-industrie hebben bijgebracht. Hoe die toekomst eruit gaat zien, kan niemand voorspellen, wel dat de traditionele autosport langzaam zal veranderen. Of je legt je erbij neer of je zoekt een andere bezigheid. Wij zijn allemaal fans, maar daar hebben Audi, BMW, Mercedes, Citroën, Renault(straks Nissan) weinig aan, want ze racen om auto’s te verkopen. Bovendien heeft de FE er wel voor gezorgd dat er een totaal nieuwe doelgroep is ontstaan. En daar kun je alleen maar blij meer zijn. Bovendien rijdt FE alleen maar in de steden om het CO2 probleem te benadrukken. We staan aan het begin van een nieuw tijdperk dat door de politiek en de fabrikanten bepaald wordt en de fan inbreng is de fanboost, maar fans zullen op maatschappelijke veranderingen binnen de sport nooit invloed kunnen uitoefenen. De LMP Audi’s maakten ook weinig geluid. Nooit iemand horen klagen. Audi engineer Ulrich Baretzky was destijds duidelijk in zijn commentaar hierover. “We racen niet voor de fans maar om auto’s te verkopen”. En nog meer "slecht" nieuws, de V8 Supercars gaan waarschijnlijk met het Gen III reglement over naar hybride motoren.....

    • 0
    • 0
     
    Quintin03 07 juni 2018 08:11

    Nog geen 30 jaar geleden werd in Zwitserland gewoon geracet op een klein circuitje in Lignières. Tot 1992 werd daar met auto's tot op Formule Ford geracet en tot 1994 werd nog met motoren geracet. De Grand Prix van 1954 was niet eens de laatse race in Zwitserland voor de ramp in Le Mans van 1955. In juni van 1955, maar een week voor de ramp, werd in Regensdorf, vlak buiten Zürich, nog gewoon geracet. Het duurde tot de opening van Lignières in 1961 voor dat racen weer ergens toegestaan werd maar om te zeggen dat sinds de Zwitserse Grand Prix van 1954 niet meer geracet is in Zwitserland is toch wel het verst van de waarheid.

    • 0
    • 0
     
    Willem J. Staat 07 juni 2018 09:47

    @Quintin. Die discussie is aan de hand van een bijdrage die ik jaren geleden leverde al eerder gevoerd. Officieel geldt er voor Zwitserland een verbod. Wat Ligniëres betreft. Het was kennelijk niet verboden om een je voor/achtertuin iets aan te leggen, maar zonder toeschouwers. De regelgeving was wat dat betreft nogal strict.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 juni 2018 09:56

    @ Quintin03: volledig eens ! Weliswaar was Lignières een slechts 1400 meter lang circuit wat ook werd gebruikt voor tests, maar geraced werd er zeker!

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 juni 2018 10:05

    Verslag van historische races in 2015. http://sport-auto.ch/22282/lignieres-historique-avec-marcel-fassler-et-3000-spectateurs.html

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 juni 2018 10:20

    Watch this space. Races op Lignières in 1963. https://m.youtube.com/watch?v=Tmo5WdkJLjU

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 juni 2018 10:37

    Lignieres was nou niet bepaald een circuit in iemands voor- of achtertuin. http://www.road-and-motor.ch/de/auto/news-aktuell/detail/die-geschichte-circuit-lignieres-lebt

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 juni 2018 10:48

    Mijn laatste bijdrage m.b,t. Lignieres http://www.imcdb.org/movie_1004517385-Sur-le-circuit-de-Lignieres.html

    • 2
    • 0
     
    René de Boer 07 juni 2018 18:56

    Ik ben jurist noch historicus, maar waarschijnlijk zit hem inderdaad de crux in het woordje "openbaar", in de originele Duitse wettekst "öffentlich" (voor de liefhebbers: onder de link https://www.admin.ch/opc/de/classified-compilation/19580266/index.html is de wettekst te vinden, zoek naar artikel 52). Blijkbaar zijn inderdaad in afzonderlijke gevallen evenementen zonder publiek toegestaan, alsmede het historisch evenement op Lignières. Interessant is in dit geval wel dat de Formule E, de FIA en tal van deelnemende teams en fabrikanten in al hun communicatie over de aanstaande Formule E-race in Zürich praten over "de eerste race in Zwitserland sinds 1955". Daar ben ik dus ook in getrapt. Waarvoor mijn excuses.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 juni 2018 21:42

    Dat valt je als uitmuntend journalist nauwelijks te verwijten René!

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet