Formula E

Formule E: Formule E schrijft geschiedenis met eerste autorace in Zwitserland in 64 jaar

Reacties

    • 7
    • 8
     
    Anonieme gebruiker 06 juni 2018 14:08

    Formule E is en blijft slechte kopie van de echte autosport en een gekunstelde vorm van marketing. Voor een echte autosportfan is hierin niets te zoeken.

    • 5
    • 4
     
    Anonieme gebruiker 06 juni 2018 15:50

    Start-stop optochten zijn altijd toegestaan geweest. Dit is dan ook niet echt nieuws.

    • 6
    • 1
     
    Willem J. Staat 06 juni 2018 20:37

    Toen ik een aantal jaren geleden voor deze website een kritisch stukje schreef over het elektrisch karten tijdens het Autosalon in Brussel stond ik inderdaad niet te trappelen. De autosport heeft geen probleem, maar deze planeet heeft een groot probleem en daar zal van iedereen verwacht worden dat er offers gebracht moeten worden. Woorden die mij meermaals in Keulen tijdens verschillende workshops verteld zijn. Het automotive platform gaat de komende veertig jaar totaal veranderen en bij die veranderingen zullen wij ons allemaal neer moeten leggen of er wordt helemaal niet meer geracet. Een boodschap die vele mensen mij de laatste jaren uit de race-industrie hebben bijgebracht. Hoe die toekomst eruit gaat zien, kan niemand voorspellen, wel dat de traditionele autosport langzaam zal veranderen. Of je legt je erbij neer of je zoekt een andere bezigheid. Wij zijn allemaal fans, maar daar hebben Audi, BMW, Mercedes, Citroën, Renault(straks Nissan) weinig aan, want ze racen om auto’s te verkopen. Bovendien heeft de FE er wel voor gezorgd dat er een totaal nieuwe doelgroep is ontstaan. En daar kun je alleen maar blij meer zijn. Bovendien rijdt FE alleen maar in de steden om het CO2 probleem te benadrukken. We staan aan het begin van een nieuw tijdperk dat door de politiek en de fabrikanten bepaald wordt en de fan inbreng is de fanboost, maar fans zullen op maatschappelijke veranderingen binnen de sport nooit invloed kunnen uitoefenen. De LMP Audi’s maakten ook weinig geluid. Nooit iemand horen klagen. Audi engineer Ulrich Baretzky was destijds duidelijk in zijn commentaar hierover. “We racen niet voor de fans maar om auto’s te verkopen”. En nog meer "slecht" nieuws, de V8 Supercars gaan waarschijnlijk met het Gen III reglement over naar hybride motoren.....

    • 0
    • 0
     
    Quintin03 07 juni 2018 08:11

    Nog geen 30 jaar geleden werd in Zwitserland gewoon geracet op een klein circuitje in Lignières. Tot 1992 werd daar met auto's tot op Formule Ford geracet en tot 1994 werd nog met motoren geracet. De Grand Prix van 1954 was niet eens de laatse race in Zwitserland voor de ramp in Le Mans van 1955. In juni van 1955, maar een week voor de ramp, werd in Regensdorf, vlak buiten Zürich, nog gewoon geracet. Het duurde tot de opening van Lignières in 1961 voor dat racen weer ergens toegestaan werd maar om te zeggen dat sinds de Zwitserse Grand Prix van 1954 niet meer geracet is in Zwitserland is toch wel het verst van de waarheid.

    • 0
    • 0
     
    Willem J. Staat 07 juni 2018 09:47

    @Quintin. Die discussie is aan de hand van een bijdrage die ik jaren geleden leverde al eerder gevoerd. Officieel geldt er voor Zwitserland een verbod. Wat Ligniëres betreft. Het was kennelijk niet verboden om een je voor/achtertuin iets aan te leggen, maar zonder toeschouwers. De regelgeving was wat dat betreft nogal strict.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 juni 2018 09:56

    @ Quintin03: volledig eens ! Weliswaar was Lignières een slechts 1400 meter lang circuit wat ook werd gebruikt voor tests, maar geraced werd er zeker!

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 juni 2018 10:05

    Verslag van historische races in 2015. http://sport-auto.ch/22282/lignieres-historique-avec-marcel-fassler-et-3000-spectateurs.html

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 juni 2018 10:20

    Watch this space. Races op Lignières in 1963. https://m.youtube.com/watch?v=Tmo5WdkJLjU

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 juni 2018 10:37

    Lignieres was nou niet bepaald een circuit in iemands voor- of achtertuin. http://www.road-and-motor.ch/de/auto/news-aktuell/detail/die-geschichte-circuit-lignieres-lebt

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 juni 2018 10:48

    Mijn laatste bijdrage m.b,t. Lignieres http://www.imcdb.org/movie_1004517385-Sur-le-circuit-de-Lignieres.html

    • 2
    • 0
     
    René de Boer 07 juni 2018 18:56

    Ik ben jurist noch historicus, maar waarschijnlijk zit hem inderdaad de crux in het woordje "openbaar", in de originele Duitse wettekst "öffentlich" (voor de liefhebbers: onder de link https://www.admin.ch/opc/de/classified-compilation/19580266/index.html is de wettekst te vinden, zoek naar artikel 52). Blijkbaar zijn inderdaad in afzonderlijke gevallen evenementen zonder publiek toegestaan, alsmede het historisch evenement op Lignières. Interessant is in dit geval wel dat de Formule E, de FIA en tal van deelnemende teams en fabrikanten in al hun communicatie over de aanstaande Formule E-race in Zürich praten over "de eerste race in Zwitserland sinds 1955". Daar ben ik dus ook in getrapt. Waarvoor mijn excuses.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 juni 2018 21:42

    Dat valt je als uitmuntend journalist nauwelijks te verwijten René!

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 08 augustus 2018 01:02

    Wel apart! Zoek eens op Gurnigel Bergrennen. Die wordt al gehouden sinds 1910. Op de Gurnigel pas met massas publiek op de openbare weg. Ook andere rally evenementen worden al jaren gehouden in Zwitserland zoals ook Chablais - Les Mosses Rally. Het zijn geen circuits zoals Lignieres maar wel op afgezette wegen die normaal voor openbaar gebruik zijn.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet