Formule 1: Franz Tost - Blij met Honda | Autosport.nl

Formule 1

Formule 1: Franz Tost - Blij met Honda

Baas Franz Tost, de eeuwig bezige bij van het Toro Rosso F1 team, kent nauwelijks een privé-leven. Zijn werk is zijn hobby en slokt hem op. Streng maar evenzo sociaal bewogen managet hij zijn mensen. Dit jaar levert Honda de motoren na drie jaar vruchteloze samenwerking met het McLaren F1 team.

Door Anjès Verhey
Foto's: Rob Verhey

Anjès: Het seizoen begon verwachtingsvol voor Toro Rosso. Pierre Gasly finishte als 4e in Bahrein. Was dat een toevalstreffer?
Franz: Beslist niet! Gasly is snel en uit het goede hout gesneden. Zijn 5e startpositie en 4e eindplaats in Bahrein betekende een aanmoediging voor ons allemaal. We kenden tot nu toe trouwens wel meer positieve resultaten die Honda en Toro Rosso tot optimisme stemmen.

Anjes en Franz Tost
Anjès Verhey in gesprek met Franz Tost tijdens het Grand Prix weekend van Monaco.

Anjès: Gasly behaalde tot en met Monaco 18 pnt. en Hartley maar 1 in Azerbaijan. Hoezo stemt dat u tot optimisme?
Franz: Wij kijken naar meer effecten in de breedte. De wagen en motor zijn hoogst betrouwbaar en onze rijders zijn onvervalste echte runners. Dat stemt tot optimisme bij Honda en bij Toro Rosso in onze kersverse samenwerking. Wat punten betreft, we hadden er meer kunnen behalen als er bijvoorbeeld geen crashes waren voorgevallen.

Anjès: De wagen met het nieuwe kleurendesign springt er op de baan uit. Is hij om te rijden en technisch op het niveau dat u zich wenst?
Franz: Zonder ons op de borst te slaan... de nieuwe Toro Rosso is de mooiste wagen van het veld. Men is nooit helemaal tevreden. Ook wij niet. Onze aktuele wagen voldoet voor laten we zeggen 90% aan onze wensen om voldoende te kunnen meespelen in de voorste gelederen. Technisch werken we van race tot race aan verdere detail-verbetering. Elke verbetering betekent een stukje winst. Aerodynamisch en op andere fronten.

Anjès: De omschakeling van Renault motoren op die van Honda. Was er een nieuw chassis voor nodig?
Franz: Om die omschakeling te realiseren kwam er immens veel werk op ons af. We hielden daar vooraf rekening mee. We moesten op extreem veel punten het chassis aanpassen om de juiste zó optimaal mogelijke balans met de nieuwe motor te kunnen realiseren. Honda was daar steeds nauw bij betrokken en geen uurtje overwerken was hen teveel. Het was voor hen en voor ons van essentieel belang om van begin af aan een succesvolle samenwerking op te zetten. Dat is ons gelukt.

Hondaman Hartley Gasly
De mannen Brendon Hartley (28) en Pierre Gasly (10) vermaken zich prima op de scooters voor de foto


Anjès: De samenwerking met Honda is dus geheel naar uw zin?
Franz: Die kan niet beter. Uiterst plezierig. We respecteren elkaar en ons gezamenlijke doel treetje voor treetje opklimmen in de (top tien) scene verbindt ons. Honda is niets teveel. Elke race komen de Japanners met volgende up dates aan om onze wagens verder te optimaliseren.

Anjès: De verhouding met uw rijders en die van hen ten opzichte van elkaar?
Franz: Twee absolute topmannen waar ik ongelofelijk blij mee ben. De onderlinge sfeer tussen Gasly (22) en Brendon Hartley(28 jr.) is tijdens hun werk puur zakelijk. Ze wisselen elke ervaring met elkaar uit, zijn strijdlustig en geven elkaar, zoals je wel gezien zult hebben, op de baan geen millimeter toe. Zo moet het zijn. Het werkt en komt beider inzet ten goede. Buiten het circuit gaan ze vriendschappelijk met elkaar om.

Anjès: Bang om een van de twee snel te zien vertrekken? Bijvoorbeeld naar moederteam Red Bull Racing?
Franz: Bang niet zozeer. Maar toprijders..... ik hou er altijd rekening mee dat ze naar een in hun ogen betere kans uitkijken of een aanlokkelijk aanbod krijgen. In dat verband, denk maar terug aan de korte duur dat jullie Max Verstappen bij Toro Rosso reed. Onverwacht snel was hij een hot item voor Red Bull Racing en weg bij ons.

Brendon Hartley in actie
Brendon Hartley in actie met de Toro Rosso Honda STR13

Anjès: Hoe lukt het je na tegenslag je mensen weer te motiveren?
Franz: Ik hak al zo lang met dat bijltje. Succes, tegenslag ik ben eraan gewend om mijn eigen gevoelens van teleurstelling en soms diepe teleurstelling opzij te zetten. Prioriteiten te stellen. Mijn mensen, vooral de rijders of rijder in kwestie, nieuwe moed in te spreken. De tegenslag te vergeten en vooruit te kijken naar de volgende kans. Winnen en verliezen is inherent aan sport. Ook dus aan autosport op het hoogste niveau. Maar een mens blijft een mens en tegenslag is moeilijk verteerbaar.

Anjès: McLaren klaagde drie jaar steen en been over Honda en hun zwak presterende onbetrouwbare motoren. Toro Rosso is super blij met Honda.
Franz: McLaren en Toro Rosso dan heb je het over twee compleet verschillende teams. Wat er precies aan die samenwerking en op welk front haperde is niet aan mij om te beoordelen. Toro Rosso is inderdaad superblij met Honda als partner.

Anjès: In dit verband: geven jullie technische aspecten, ervaringen met de Honda motor opgedaan door aan Red Bull Racing? Zij nemen binnenkort (misschien in Canada) een besluit: doorgaan met Renault of in 2019 overstappen op Honda motoren.
Franz: Nee, we geven geen enkele technische ervaring aan hen door. Dat zou verwarrend kunnen uitwerken en een verkeerd beeld oproepen inzake hun besluitvorming. Red Bull Racing zal zonder enige informatie van ons zelfstandig besluiten aan welke motor men volgend jaar de voorkeur geeft.

Anjès: Verwachting rest van dit seizoen voor Toro Rosso?
Franz: Klimmen en ons op een gerespecteerde positie in de toptien zien te nestelen om in 2019 hogere ogen te gooien. Dat is waarvoor Honda en Toro Rosso staan.

 

Reacties

    • 2
    • 0
     
    ace1 05 juni 2018 18:59

    Positief om de bijdrages van mevr. Verhey hier op autosport.nl te mogen lezen, het brengt de kwaliteit van deze website omhoog. Nu lees ik ook met plezier de bijdrages van René de Boer, Willem J. Staat, Mattijs Diepraam ,Sandra Michiels en Gerrie Hoekstra.

    • 1
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 05 juni 2018 19:06

    Sandra wie...?

    • 3
    • 2
     
    ace1 05 juni 2018 19:43

    Daar heb je de azijnpisser weer.

    • 6
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 05 juni 2018 21:40

    Leuke bijdrage, en wens Honda veel succes toe. Denk ook dat ondertussen bewezen is dat niet alle schuld in de schoenen van Honda geduwd kan worden tijdens het Mc-Laren-Honda tijdperk. Denk dat Mc-laren nu met de Renault moter het amper beter doet dan vorig seizoen terwijl diezelfde moter het bij redbull wel doet.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet