Sportscars: Alonso met Toyota het snelst, Nederlanders tevreden na testdag Le Mans
Fernando Alonso reed in de nummer 8-Toyota de snelste tijd
Niet erg verrassend reed Fernando Alonso in de nummer 8-Toyota de snelste tijd op de officiële testdag ter voorbereiding op de 24 Uur van Le Mans. In de ochtendsessie eindigde de Spaanse Formule 1-coureur al bovenaan, in de middagsessie bracht hij zijn tijd nog verder omlaag en sloot met 3:19,066 minuten de dag als snelste af. Mathias Beche reed met een achterstand van iets meer dan zes tienden van een seconde de derde tijd in de nummer 3-Rebellion-Gibson, gevolgd door Kamui Kobayashi in de nummer 7-Toyota en André Lotterer in de nummer 1-Rebellion. De snelste LMP2-tijd van de dag was voor de Dragonspeed-Oreca in handen van Nathaniël Berthon. In de GTE-Pro-klasse voerde Patrick Pilet in de nummer 93-Porsche de ranglijst aan, voor Gianmaria Bruni in de Porsche met het nummer 91. In GTE-Am was de nummer 77-Dempsey-Proton-Porsche het snelst. Tevreden reacties waren er door de bank genomen ook van de Nederlandse deelnemers aan de testdag.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR
Nadat de meeste teams de ochtendsessie gebruikten om te werken aan de afstelling en deels ook rijders hun eerste ronden in Le Mans te laten rijden, gingen de tijden in de middagsessiee aanzienlijk omlaag en zo lieten alle LMP1-teams hun beste tijden in de middagsessie noteren. Dat Toyota daarbij het tempo bepaalde, was daarbij niet echt verwonderlijk. Meer opzien baarde daarentegen de tweede tijd van Mathias Beche in de Rebellion, al is het verschil tussen de hybride-Toyota en de niet-hybride-Rebellion met 0,614 seconden natuurlijk nog wel aanzienlijk. Hoe de ware krachtenverhoudingen liggen, zien we toch pas over twee weken tijdens de kwalificatie.
Jeroen Bleekemolen (l.) en Renger van der Zande reisden rechtstreeks vanuit de IMSA-race in Detroit naar Le Mans
Voor het Dragonspeed-team met Renger van der Zande, een van de vele coureurs die rechtstreeks vanuit Detroit kwamen na de IMSA-race van gisteren, was het de eerste serieuze test met de LMP1-auto die nieuw opgebouwd was na de zware crash van Pietro Fittipaldi in de kwalificatie voor de WEC-seizoensstart, begin vorige maand op het circuit van Spa-Francorchamps. Het Dragonspeed-team sloot de testdag als achtste in de klasse af met een tijd van 3:26,951 minuten, gereden door Van der Zande. "Het was een mooie trip in het vliegtuig vanuit Detroit, Jeroen en ik zitten nu achterin de auto bij Martin van der Hulst met een hoop tassen in onze nek. Het was wel weer een bijzondere week", meldde Van der Zande op de terugweg na de testdag. "De testdag was voor ons dus een shakedown van de nieuwe monocoque. De auto rijdt, maar we hadden wel veel problemen. De tweede missie was om een paar ronden achter elkaar te kunnen rijden, maar het kan nog een stuk sneller, al was de auto daarvoor nog veel te fragiel. Dinsdag gaat het team nog een keer testen op het Bugatti-circuit om de auto helemaal op orde te krijgen. Het wordt een zware slag, maar we gaan ons best doen!"
Het Dragonspeed-team bepaalde met de LMP2-Oreca in die klasse het tempo, ondanks een crash van Pastor Maldonado in de slotfase. Het verschil met de tijd van Paul-Loup Chatin in de IDEC-Sport-Oreca bedroeg slechts 24 honderdste. Best geklasseerde Nederlander in LMP2 was Ho Ping Tung mer de nummer 38-Jackie Chan DC Racing-Oreca op de tiende plaats in de klasse. "Het was een rommelige testdag: veel gele vlaggen, code 60's, safety-cars, maar al met al hebben we wel ons geplande programma heel redelijk kunnen afwerken", zei Ho Pin Tung vanuit Le Mans. "Nu gaan de ingenieurs zich een paar dagen met alle data opsluiten in het hoofdkwartier van ons team in Engeland, alles analyseren en dan hopen we in de raceweek nog beter voor de dag te komen, maar al met al ben ik heel tevrteden."
De nodige aanloopproblemen, met name in de ochtend, voor Racing Team Nederland
Het Racing Team Nederland sloot de testdag als 16e in de klasse af. Rijders Jan Lammers, gisteren jarig, Frits van Eerd en Giedo van der Garde werkten allemaal een aantal ronden af. Toch liep het niet helemaal naar behoren. "Dallara had een aantal aanpassingen aan onze auto, ondermeer de splitter, die we pas hier tot onze beschikking hadden. We zijn de hele ochtend bezig geweest om de auto daaraan aan te passen", meldde teammanager Mark Koense. "Toen hadden we ook nog een keer ergens kortsluiting, waardor we nog eens 45 minuten verloren. Dat was niet optimaal, ik denk dat we uiteindelijk pas in het laatste uur de auto op een niveau hadden waarmee we de dag eigenlijk hadden willen beginnen. Giedo heeft nog een paar pogingen voor snelle ronden gedaan, maar kreeg constant te maken met rode vlaggen, 'slow zones' en safety-cars, dus dat schoot ook niet echt op, maar qua 'race pace' zouden we net in de top tien moeten zitten."
Patrick Pilet reed in de Porsche de snelste tijd in GTE-Pro
In GTE-Pro eindigden twee Porsches, een van het Amerikaanse CORE-team en een van het Duitse fabrieksteam Manthey Racing, op de eerste en tweede plaats, gevolgd door maar liefst vier Ford GT's. Daarachter reed de tweede 'Europese' Porsche, terwijl de snelste van de beide MTEK-BMW's met Martin Tomczyk en Nicky Catsburg als achtste eindigde. De Nederlandse MTEK-teambaas Ernest Knoors verklaarde: "Het is een goed gevoel dat we de eerste kilometers in Le Mans achter de rug hebben. Afgezien van wat kleinigheden, die we voor de raceweek kunnen oplossen, liepen de auto's zonder problemen. We hebben in totaal 1.200 kilometer gereden en belangrijke ervaring opgedaan." Nicky Catsburg, die de snelste tijd met de auto reed, berichtte: "Het was een bijzonder gevoel om vanmorgen de pitbox uit te rijden en de eerste ronden met de BMW M8 GTE in Le Mans te rijden. Dat voelde aan als een historisch moment."
De Dempsey-Proton-Porsche was het snelst in GTE-Am
In de GTE-Am-klasse was Porsche-fabrieksjunior Julian Andlauer, twee weken geleden nog succesvol tijdens de Franse Carrera Cup op Zandvoort, in de nummer 77-Dempsey-Proton-Porsche het snelst. Jeroen Bleekemolen, die samen met Renger van der Zande uit Detroit was gekomen, reed de snelste tijd in de Keating Motorsports-Ferrari, die hij deelt met Ben Keating en Luca Stolz. De Ferrari werd als zesde in de divisie geklasseerd. "We hebben een heel goede dag gehad, de auto ging erg goed", aldus Bleekemolen. "We zijn begonnen met de afstelling van het Risi-team van vorig jaar en dat was eigenlijk direct goed. We hebben een paar kleine wijzigingen doorgevoerd, maar belangrijk was vooral dat we allemaal snel waren. Ben (Keating, red.) reed de snelste tijd van de bronzen rijders. Luca (Stolz, red.) was ook heel snel, dus bij de zilveren rijders zitten we ook wel goed. Daar zijn we best tevreden mee. We kijken uit naar de race, het is voor het eerst sinds lange tijd dat we weer mee kunnen doen om de klassezege. Dat heb ik eigenlijk maar één keer gehad in Le Mans, met Van Merksteijn in 2008, en nu dus weer. Ik heb er echt heel veel zin in!"
180603_Le_Mans_uitslag_testdag.pdf