Racing Shows

Retro: “The Belgians at Le Mans”

Monaco en Indianapolis zijn alweer achter de rug en dan wordt het tijd voor de volgende autosporttraditie "Le Mans" In het Brusselse Autoworld loopt van 5 mei jl. en 1 juli a.s. de mini-expositie "The Belgians at Le Mans" met een interessant aantal auto's die door de ACO ter beschikking werd gesteld. Autosport.nl ging vorige week even een kijkje nemen.


2018 Le Mans 2
Een GT40 waarmee de zege van Lucien Bianchi exact 50 jaar geleden onder de aandacht wordt gebracht.

Tekst en Foto's Willem J. Staat

2018 Winnaars
Vier Belgische Le Mans helden goed voor 11 overwinningen.

"The Belgians at Le Mans"
De tentoonstelling is niet door Autoworld zelf georganiseerd maar door ACO en de schrijver Lucien Beckers die een fraai boek over zijn deelnemende landgenoten heeft geschreven. Endurance is een tak van autosport die bij onze zuiderburen en de Franstalige landen iets meer leeft dan de single-seater cultuur. In totaal reden er sinds 1923 101 Belgen op Le Mans die goed waren voor 11 algemene overwinningen.

2018 Penning Bianchi Uit de prijzenkast van Lucien Bianchi.

Hommage aan Lucien Bianchi
Een bekend gegeven zijn de zes Le Mans-overwinningen van Jacky Ickx. Omdat het dit jaar vijftig jaar geleden is dat Lucien Bianchi zijn allereerste Le Mans-overwinning behaalde werd hier extra aandacht aan besteed. Een GT40 replica met daaromheen de prijzenkast van Bianchi vormt toch enigszins het speerpunt van deze expositie. Vanwege de studentenrellen in het voorjaar van 1968 werd de 24U pas naar het laatste september weekend verschoven. In een speciaal ingerichte vitrinekast bevinden zich vele rekwisieten en foto's van Bianchi uit de race- en rallysport. Bianchi wint samen met de Mexicaan Pedro Rodriguez met een Ford GT40 de 24U van Le Mans. In principe zou het hem weinig geluk brengen.


2018 Overall Bianchi
De originele wedstrijdoverall van de Belgische allrounder.

Zijn broer Mauro crasht zwaar in het 22e uur met een Alpine Renault en loopt zware brandwonden op. Die crash betekende het einde van Mauro's carrière. Bianchi rijdt de wedstrijd met een voorsprong van meer dan vijf ronden uit en wordt bij de finish meer door verdriet dan vreugde overmand. Voor Ford betekende het de derde overwinning op Le Mans. Ruim 2.5 maand later schreef Bianchi met een Citroën DS19 bijna de fameuze Londen Sydney Marathon op zijn naam maar wordt in het zicht van de finish door een verkeersongeluk uitgeschakeld. Amper zes maanden verongelukt Bianchi op zijn geliefde Le Mans met een Alfa Spyder 33/3. In de bocht van Mulsanne verliest Bianchi de controle over zijn auto en overleeft de botsing met een telegraafpaal niet. Lucien Bianchi werd slechts 35 jaar.

2018 Bianci Fotos
Pedro Rodriguez en Lucien Bianchi. Beiden allang niet meer onder ons maar hele grote coureurs.

Ook vinden we de prijzenkast van de legendarische Paul Frere die in 1960 samen met Olivier Gendebien met een Ferrari de 24U van Le Mans won. Frere maakte daarna vooral carrière als autosportjournalist en was tevens één van de geestelijke vaders van het succesvolle Groep C reglement. Paul overleed in 2008 op 91-jarige leeftijd.

2018 Renault 4CV
Het begin van de naoorlogse Renault sportactiviteiten op Le Mans.

Renault
Nadat Renault na WWII tot staatsbedrijf werd getransformeerd begon het merk weer in de autosport actief te worden. Met de opvallend kleine 4CV 1063 werd men in de rallysport en op Le Mans actief. In 1951 behaalde het merk in de 750cc klasse met de combinatie François Landon/André Briat een klasse-overwinning. Landon was de man die Renault weer terug op de autosportkaart bracht en overleed in 1997. Uniek is ook de Inaltera van Christine Beckers en Lella Lombardi te noemen. Deze door Jean Rondeau gebouwde bolide eindigde in 1977 als elfde op Le Mans en was met een 3.0L Ford Cosworth motor uitgerust. De Inaltera(een behangfirma) was de voorloper van de Rondeau's die later in het WEC voor furore zouden zorgen.


Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet