IndyCar

Indycar: Tony Kanaan snelste tijdens Carburation Day

Carburation Day is de laatste warm-up voor de Indy 500 a.s. zondag. Met een tijd van 227.791 mph was de Braziliaan(winnaar in 2013) de snelste man op de baan. Ganassi-coureur Scott Dixon liet met 225.648 mph de tweede tijd noteren.

Tony Kanaan
Tony Kanaan favoriet voor een tweede overwinnig?

Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar

Tony Kanaan snelste tijdens Carburation Day
In de laatste vier uur durende sessie was het bloedheet op de Brickyard en twee voormalige winnaars gaven alvast een waarschuwingsschot af voor komende zondag. Tony Kanaan: " Het gaat warm en en oncomfortabel in de auto worden. Een beetje zorgelijk, maar ik hou daar wel van." Carburation verliep zonder problemen. Niet één rijder raakte de muur. Danica Patrick was eigenlijk de enige die problemen had. Voor het grootste deel van de sessie stond zij in de garagebox en kwam pas kort voor het einde weer de baan op.

Danica Patrick: "Toen ik naar buiten ging voelde het al gelijk niet goed aan. Elektrische problemen. Goed dat dit vandaag gebeurt en niet zondag". Met een tijd van 223.653 mph liet Patrick alsnog de achtste tijd noteren. Graham Rahal legde het meeste aantal ronden af.(51) en was eigenlijk de enige rijder die zich na de kwalificaties opmerkelijk verbeterd had.

Na zijn crash afgelopen maandag liet Robert Wickens de 28e tijd noteren. Bij Alexander Rossi was er geen verbetering maar hij hoopt in de wedstrijd snel naar voren te komen.

Scott Dixon Carb Day 50.000 U$ voor de crew van Scott Dixon.

In totaal werden er vandaag 1273 ronden afgelegd. Ruim 300 meer dan op Carburation Day 2017. Tony Kanaan is inmiddels 21 jaar in de Indycars actief en dit wordt zijn 17e Indy 500. Tony Kanaan: "Vroeger moest je de motor sparen en deed je niet meer dan 10 rondjes. Nu zijn de motoren zo goed dat je gewoon vol gas kunt blijven gaan. Chevrolet heeft fantastisch werk verricht. Voor 50 ronden hebben we drie setjes banden uitgeprobeerd."

Scott Dixon: "De auto voelde goed aan. Maar je weet nooit wat je kunt verwachten totdat je aan de race begint. Ruim 15 coureurs reden vandaag meer dan 40 ronden.

Danica Patrick: "Wij hadden een klein elektrisch probleem maar het team kreeg me terug op de baan en dan ben je verheugd dat dit nu gebeurt en niet a.s zondag. Wij brachten wat kleine veranderingen aan toen ik voor de tweede keer naar buiten ging en dit voelde goed aan. Zeker omdat ik a.s zondag als zevende start. "

Polesitter Ed Carpenter: " Wij hebben nog een paar dingen uitgeprobeerd aan de hand van de data van afgelopen maandag. De auto was niet datgene wat we exact wilden hebben. Maar voor de wedstrijd ben ik vol vetrouwen en denk dat we ons probleem wel op kunnen lossen. De condities zijn ongeveer gelijk. Het was zeker niet onze beste dag vandaag maar we kunnen voortborduren op het werk dat we de laatste anderhalve week verricht hebben. Ben de gehele week kalm gebleven en voel mij goed voor de wedstrijd. We zullen de data van vandaag en de rest van de week nogmaals checken en het beste eruit halen."

Freedom 100
Weinig auto's maar wel een spectaculaire wedstrijd.


Colton Herta wint Freedom 100
De Indy Lights Freedom 100 was ondanks acht auto's een thriller en leverde een overwinning op voor Colton Herta, de zoon van Bryan Herta, tevens team-mede-eigenaar van Andretti Herta autosport. Polesitter Dalton Kellett reed 17 ronden aan de leiding en Herta Jr. 10 maar die greep in de 39e van de 40 ronden tellende wedstrijd definitief de leiding.

Pitstop competitie voor Ganassi Racing
In de pitstop competitie kreeg James Hinchcliffe nog een kleine kans om zich te rehabiliteren. Maar het team van Schmidt Peterson Motorsports moest de eer aan Ganassi Racing laten. Scott Dixon verdiende voor zijn crew U$ 50.000. Het team van Penske kwam niet door de voorrondes heen..

Colton Herta
Colton Herta op weg naar een Indycar-carriere.

Top 12 Carburation Day
1 14 Tony Kanaan BRA A.J. Foyt Enterprises 39.5099 227.791
2 9 Scott Dixon NZL Chip Ganassi Racing 39.8787 225.684
3 98 Marco Andretti USA Andretti Herta 39.9610 225.220
4 18 Sebastien Bourdais FRA Dale Coyne Racing with Vasser Sullivan 40.0329 224.815
5 23 Charlie Kimball USA Carlin 40.0512 224.712
6 30 Takuma Sato JAP Rahal Letterman Lanigan Racing 40.1637 224.083
7 12 Will Power AUS Team Penske 40.1889 223.942
8 13 Danica Patrick USA Ed Carpenter Racing 40.2409 223.653
9 21 Spencer Pigot USA Ed Carpenter Racing 40.2534 223.584
10 10 Ed Jones UAE Chip Ganassi Racing 40.2583 223.556
11 64 Oriol Servia ESP Scuderia Corsa 40.2618 223.537
12 24 Sage Karam USA Dreyer & Reinbold Racing 40.3085 223.278

...

Reacties

    • 1
    • 1
     
    hansfohr 25 mei 2018 23:36

    Hoe is het te verklaren dat het startveld van de Indy Lights zo sterk is uitgedund?

    • 0
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 26 mei 2018 09:37

    Dus een single seater carriere in de VS kan ook op weinig tegenstand rekenen. Rinus Veekay (om te kotsen zo'n racenaam) kan volgend jaar makkelijk de IndyLights winnen....zonder tegenstand.

    • 0
    • 0
     
    hansfohr 26 mei 2018 10:59

    Of hij innde Indy Lights makkelijk de titel kan grijpen is maar de vraag. Gisteren finishte Veekay in de Mazda Pro Series als 4e, winnaar Thompson bouwde zijn voorsprong in het kampioenschap verder uit. Ook hier geen groot startveld: er stonden 12 auto's op de grid. Wat is er aan de hand in de Amerikaanse singleseater racerij?

    • 0
    • 1
     
    hansfohr 26 mei 2018 11:09

    We moeten onze talenten ook niet te snel de hemel in prijzen. Sommigen denken in hem de 'tweede Arie Luyendyk' te zien. Dat lijkt me wat voorbarig.

    • 1
    • 0
     
    Willem J. Staat 26 mei 2018 17:12

    @Hans Fohr. Er is niet zoveel aan de hand in de Amerikaanse single seater racerij. Alleen de marktwerking is veranderd. Op het moment dat een serie onvoldoende steun van een fabrikant heeft ebt de belangstelling weg. Noch Chevrolet noch Honda investeren in de Indy Lights en dat kost deelnemers. Overigens is het m.i. voor Europese rijders gemakkelijker om vanuit de F2 naar Indycar over te stappen dan via de Indy Lights. Een klasse die overigens op de Amerikaanse rijders gefocust heeft. In mijn jaarlijkse kampioenslijst zie je heel wat regionale kampioenschappen die vaak nog over meer inschrijvingen beschikken dan de Lights en Mazda, alleen voor velen ontbreekt het geld om verder te komen. Bovendien mannen als de overleden Bryan Clauson hadden via hun USAC activiteiten nog niet eens de Lights nodig. Die kwamen er zo ook wel. Een gedachte die nog bij velen leeft. Velen kiezen voor een NASCAR carrière, ook al komen ze uit de karting of zelfs eenzitters, omdat ze beter ondersteund worden en er meer geld te verdienen valt. NASCAR doet heel veel voor aanstormende talenten met haar Diversity programma’s etc. Weinig auto’s betekent nog niet dat de onderlinge competitie niet sterk genoeg is. In 2002 zag ik ooit eens een wedstrijd van het Britse F2 kampioenschap op Silverstone tussen Yvan Muller, Peter Kox en Craig Baird. Die zijn allemaal heel ver gekomen ondanks dat er maar negen auto’s waren.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet