Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Toto Wolff - Met hart en ziel

toto-wolf-autosport-nl

Toto Wolff, manager van het Formule 1 kampioensteam Mercedes AMG, is de stuwende kracht achter zijn ploeg. Goed is niet goed genoeg. Het kan altijd beter vindt de lange Oostenrijker die oud wereldkampioen Niki Lauda als raadgever naast zich heeft.

Door Anjès Verhey

Anjès: Na een evenals vorig jaar teleurstellend begin keerde het succes in Spanje terug....
Toto: Inderdaad. Deels was de reden dat er vrij weinig mag worden getest, deels omdat Pirelli met een nieuw rubber assortiment kwam waarvan wij de werking niet meteen onder de knie kregen. Zelfs in Spanje was Lewis de eerste dagen nog niet happy met zijn wagen. Het team heeft echter in het weekend de juiste balans gevonden zoals we tijdens de race bij Lewis en Valtteri hebben gezien.

Anjès: Er wordt wel gemompeld dat Mercedes AMG omwille van de sport én om de spanning erin te houden 'eventjes' voorrang gaf aan Ferrari.
Toto: Ik heb dat ook opgevangen. Maar niets is minder waar! We gaan elke race voor optimaal succes. Risico's nemen, welke dan ook, gaan we uit de weg.

Anjès: Twee uitstekende coureurs. Lewis geboren winnaar. Valtteri een minder flamboyante man lijkt nog niet op topniveau aangekomen. Is Valtteri misschien niet hard of egoïstisch genoeg?
Toto: Naast iemand als Lewis is het een zware opgave om uit diens schaduw te komen. We zien hier twee volkomen verschillende karakters maar allebei presteren ze op topniveau. Mercedes AMG geeft hen de vrije teugel, we kennen geen stalorders.

Anjès: De emoties zijn meestal dik van je gezicht af te lezen. Je barst uit in vreugde of zakt verbijsterd in elkaar. Grijpen de resultaten je zo erg aan?
Toto: Ik ben een man die met hart en ziel voor het team gaat. Elke winst is een persoonlijke winst en elk verlies trek ik me persoonlijk aan. Dat kan ik moeilijk verbergen omdat er een camera op me is gericht. Het is een momentopname van vreugde en soms van diepe teleurstelling. Waarbij het belang van mijn rijders op de eerste plaats komt en ik intens met hun succes of verdriet meevoel en meeleef.

Anjès: Dr. Zetsche, de hoogste baas van Mercedes-Benz, was in Spanje aanwezig. Zijn bezoek hing samen met de contractverlenging Mercedes AMG F1 en Lewis Hamilton?
Toto: Dr. Zetsche is zeer betrokken bij de autosport en wil ons geregeld persoonlijk komen motiveren. Natuurlijk kwam in dat weekend ook de contractverlenging met onze Formule 1 kampioen Lewis Hamilton aan de orde. Wij willen Lewis graag voor ons merk behouden. Tenslotte is hij een winnaar in de stijl van Senna en Schumacher om er maar een paar te noemen. De beste ambassadeur die Mercedes-Benz zich kan denken.

M45731

Anjès:
In het verleden maakten we bij Tyrrell en Ligier mee dat men nét iets te ver doorontwikkelde. De draad van het winnende pakket kwijtraakte en niet meer kon terugvinden. Kan zoiets nu nog gebeuren?
Toto: Toen betekende dat een ernstig probleem. Nu kunnen we via de computer alle data eenvoudig oproepen en terughalen. Daarmee is het gevaar van te ver door ontwikkelen geweken. Je kunt, simpel gesteld, je winnende pakket zó weer actueel gebruiken.

Anjès: Het huidige reglement is zo strikt en nauw omschreven dat de ingenieurs geen ruimte meer hebben voor briljante vondsten en oplossingen. Eens?
Toto: Grote doorbraken en gewaagde ontwikkelingen zijn binnen dit reglement inderdaad vrijwel onmogelijk. De vooruitgang wordt op dit moment op de millimeter geboekt en zit 'm vooral in strategie en aerodynamica. Daarmee moeten we het doen!

Anjès:
Chase Carey, Liberty Media, eigenaar van de Formule 1 stelt voor de budgetten van de topteams te beperken. Doel: meer gelijkheid tussen de teams bewerkstelligen. U bent daarop tegen evenals o.a. Ferrari.
Toto: Een direct gevolg van zo'n maatregel is ontslag van een belangrijk aantal werknemers. Ook bij de toeleveranciers zullen ontslagen moeten vallen. We dienen de Formule 1 te beschouwen als een grote belangrijke internationale werkgever. Als je de budgetten gaat beperken zal dat ongetwijfeld in onze branche ingrijpende gevolgen voor de werkgelegenheid krijgen. Bovendien beperk je het doorontwikkelings-potentieel van de grotere teams. Hetgeen niet de bedoeling kan zijn. Denk ook aan teams als Force India en Haas die stapje voor stapje op weg zijn naar een toppositie. Spanning en meer gelijkheid tussen de deelnemende teams moet via technische en sportieve regels worden gerealiseerd. Overigens ons team Mercedes AMG heeft in aanvang drie jaar moeten opboksen tegen de overmacht van Red Bull Racing, toen met Sebastian Vettel. Met weinig succes.

Anjès: Laatste vraag, ziet u Red Bull Racing als grote of de grootste uitdager van uw team?
Toto: Red Bull Racing is zeer sterk met twee sterke rijders. Wij moeten doorlopend alert blijven om onze voorsprong te kunnen behouden. Zowel Ferrari als Red Bull zit ons dicht, eigenlijk te dicht, op de hielen.

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet