Formula Renault 2.0

Div: NEC Formule Renault 2.0 "nog steeds een goede leerschool"

180517 NEC Mick Juren
AUTOSPORT.NL sprak in Pau met promotor Mick de Haas (l.) en seriemanager Jurgen Evers

Het FIA EK Formule 3 was het afgelopen weekeinde niet de enige monoposto-klasse tijdens de 77e editie van de Grand Prix de Pau. De F4 FIA by FFSA, oftewel het Frans Formule 4-kampioenschap, was er ook, alsmede de Northern European Cup Formule Renault 2.0, die er begon aan zijn nieuwe seizoen. Lange tijd was het onzeker hoeveel auto's er precies zouden komen, maar een aantal teams uit de Eurocup zorgden met behulp van 'wild cards' toch voor een aardig gevuld veld. Halen we die weg, dan komen we echter maar tot een aantal van vijf vaste deelnemers, en dat is toch wel erg mager. Reden dus voor een gesprek, dat AUTOSPORT.NL in Pau voerde met Mick de Haas, met zijn bureau MdH Communications al een decennium de promotor van de NEC, en met Jurgen Evers, de seriemanager.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: FR 2.0 NEC/Gregory Eyckmans

"We zijn best blij met wat er nu staat", zegt Mick de Haas vanuit de besprekingsruimte in de zwarte trailer, die in de 'Paddock Sernam' van Pau het hoofdkwartier van de organisatie van de Northern European Cup Formule Renault 2.0 vormt. "We hebben best een moeilijke tijd achter de rug. Tijdens de prijsuitreiking van Renault Sport, eind vorig jaar, gaven heel wat teams te kennen dat ze graag weer met twee of drie auto's bij ons wilden rijden. Als die er inderdaad waren gekomen, dan hadden we een regulier veld van zeker vijftien auto's gehad." De realiteit was echter anders, zo vertelt seriemanager Jurgen Evers: "We hadden voor ons geplande weekeinde van eind april op Zandvoort één inschrijving."

180517 NEC action

De Haas en Evers gingen dus het gesprek aan met Renault Sport, waar volop ondersteuning toegezegd werd. "Renault Sport heeft duidelijk aangegeven dat men ons niet wil laten vallen en belang hecht aan het voortbestaan van de cup. Er is besloten om Zandvoort te schrappen en het seizoen in Pau te laten beginnen, en drie van de zes evenementen te laten samenvallen met de Eurocup, waarbij de NEC dan een apart klassement binnen de Eurocup-wedstrijden krijgt", legt Mick de Haas uit.

180517 NEC Finish

Meer GP-circuits, niet alleen meer Noord-Europees
Kijkend naar de kalender dekt de vlag 'Northern European' de lading echter niet meer: Pau en Monza, waar zijn toch met de beste wil van de wereld niet Noord-Europees te noemen. "NEC is in de afgelopen jaren minder Noord-Europees geworden om dat we er naar streefden om veel op Grand Prix-circuits te rijden om onze deelnemers die ervaring te geven in hun weg naar de top. 'Centraal Europees' zou misschien inderdaad beter zijn, maar dat is een detail. Het gaat erom dat er nog een serie naast de Eurocup bestaat, en dat die, met de plannen van Renault Sport voor de toekomst, ook blijft bestaan", benadrukt De Haas. Over die plannen is verder nog niets bekend, maar het zou ons niet verbazen als daarover tijdens het Grand Prix-weekeinde in Monaco, waar de Eurocup ook in actie komt, nadere mededelingen worden gedaan. En vanwaar de keuze voor Pau? NEC-seriemanager Evers: "Renault wilde het 'slot' in het programma van Pau graag vasthouden, maar vond met Monaco twee evenementen op stratencircuits voor de Eurocup teveel. Vandaar dat wij de vraag hebben gekregen om dat in te vullen."

180517 NEC Action2

"Redelijk betaalbaar"
Welke argumenten spreken er voor de Formule Renault-competitie onder het niveau van de Eurocup? Evers zegt: "In verhouding met andere formulewagenklassen is Formule Renault nog steeds redelijk betaalbaar. Bij een topteam in Duits Formule 4 betaal je voor een seizoen 250.000 Euro, terwijl dat bij ons voor 150.000 tot 180.000 kan, en dan rijd je meer internationaal. Bovendien is de Formule Renault als auto nog steeds bijzonder goed om te leren, wat de historie van de Formule Renault in de loop der jaren wel bewezen heeft. En dan heb je de mogelijkheid om door te groeien naar de Eurocup, of beide te doen. Ook blijkt dat er bij ons nieuwe teams komen, zoals Anders Motorsport en ScoRace, met de mogelijkheid om in de toekomst ook verder door te groeien."

180517 NEC close

Toch blijft het de laatste jaren lastig om deelnemers aan te trekken. "Dat heeft vooral te maken gehad met het feit dat Renault de Eurocup vorig jaar heeft uitgebreid van acht naar tien evenementen. Vaak hadden rijders nog wel het geld om acht Eurocup-weekeinden te doen en dan nog zes bij ons, maar alles boven de vijftien weekeinden blijkt moeilijk", constateert Evers. Promotor Mick de Haas constateert nog een ander fenomeen: "Het is geen automatisch gegeven meer dat jonge rijders vanuit de karting doorstromen naar de formulewagens. Sommigen gaan ook al in een vroeg stadium toerwagens, GT's of LMP3 rijden, al dan niet samen met hun vader. Dat had je vroeger ook niet."

180517 NEC techniek

De Formule Renault-races in Pau waren zeker niet onaardig, maar het lag voor de hand dat de Eurocup-teams er de dienst zouden uitmaken, en zo gebeurde het dan ook, aangevoerd door MP Motorsport. En of het nou echt zinvol is om rijders te hebben die 13 seconden op de kop tekort komen, mag uiteraard ook worden betwijfeld. Niettemin hopen we dat de NEC Formule Renault 2.0 overleeft, want enige diversiteit in het al maar uniformer wordende landschap van de eenzitterracerij is iets wat we van harte toejuichen.

Reacties

    • 1
    • 4
     
    Anonieme gebruiker 17 mei 2018 10:43

    Tja, natuurlijk complete onzin om zo'n cup in leven te houden. Mick heeft kennelijk niets anders te doen.

    • 0
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 17 mei 2018 12:38

    Mee eens

    • 0
    • 1
     
    hansfohr 17 mei 2018 16:09

    Vorig jaar was het startveld ook minimaal, van enig bestaansrecht kan echt geen sprake meer zijn.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet