A1GP

A1GP: China grijpt podiumplek ten koste van Nederland

De hoofdrace gaat spectaculair van start. Nieuw-Zeeland komt prima uit de startblokken en pakt de leiding. Nog beter gaat Jeroen Bleekemolen van start door de derde plek te pakken, voor de als negende gestarte Enge. In de eerste bocht schieten er al aardig wat achterhoederijders – waaronder Robbie Kerr – van de baan, in de tweede bocht lanceert Murchinson van Singapore de Canadees Hinchcliffe, die over de kop vliegt en ondersteboven eindigt. De rijder mankeert gelukkig niets, de safetycar komt de baan op om de wrakstukken op te ruimen.

crash_canada3


crash_canada2


Na enkele rondes maakt het veld zich op voor de herstart, maar terwijl aan kop het tempo wordt teruggebracht zit Alan van der Merwe niet op te letten en rijdt vol achterop de verbaasde Nur Ali. De Zuid-Afrikaan verliest het voorste deel van zijn auto en eindigt in de grindbak, de Pakistaan haalt met een beschadigde achterkant nog wel de pits.

De tweede poging tot herstarten slaagt wel en aan kop behoudt iedereen de positie. Thuisrijder Australië haalt te vroeg in en wordt bestraft met een drivethroughpenalty. De eerste de beste mogelijkheid voor een pitstop wordt door verschillende teams gebruikt. Onder andere Duitsland en Nederland draaien de pits in. Helaas lukt het de Nederlandse equipe niet een plaats te winnen met de stop, want Hülkenberg wisselt geen banden en heeft daardoor een snellere stop. Een ronde later zijn het Nieuw-Zeeland, Frankrijk en Tsjechië die stoppen. Duitsland pakt de leiding terug van Reid. Bleekemolen behoudt de derde plaats, voor Tsjechië, Maleisië en Ierland. Aan kop ligt nu niemand minder dan Ho-Pin Tung.

Na de pitstop kampt Frankrijk met problemen. Loic Duval verliest eerst een plek aan de Amerikaan Phil Giebler, daarna komt ook de al flink opgerukte Robbie Kerr aan hem voorbij. De Brit doet dit echter niet op geheel nette wijze, een tikje op het achterwiel van Frankrijk maakt ruimte voor Kerr.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet