Formule 3

F3: Veel onzekerheden bij seizoensstart FIA EK F3

180510 F3 Startveld
Een sterk veld in het FIA EK Formule 3 2018

Er zijn bepaald gemakkelijker circuits om een nieuw seizoen in de formulewagens te beginnen – zelfs Max Verstappen ondervond er bij zijn optreden in 2014 dat de vangrails en stoepranden er wel erg dichtbij staan – maar de kalender liet geen alternatief toe, en zo gaat het FIA EK Formule 3 dit weekeinde van start in het Zuid-Franse Pau. Het is natuurlijk wel gelijk een echte klassieker: de Grand Prix de Pau vindt dit jaar al voor de 77e keer plaats en is daarmee een van de oudste nog bestaande races in Europa. Het nieuwe seizoen in de Formule 3 is er een met veel onzekerheden, want niemand weet nog precies waar het met de klasse naartoe gaat. Jammer, want het EK zit sinds medio vorig jaar juist weer een beetje in de lift, al zorgen recente ontwikkelingen voor sommige van de deelnemende teams ook voor hoofdbrekens. Volop politiek naast de baan dus, maar op het asfalt mag een interessante strijd worden verwacht. AUTOSPORT.NL blikt vooruit.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: FIA EK F3/Thomas Suer

Laten we maar met het sportieve aspect beginnen, want dat ligt minder gecompliceerd dan alle politieke ontwikkelingen rondom de toekomst van de klasse. Al wordt bij een blik op de deelnemerslijst ook meteen een van de problemen zichtbaar, namelijk het feit dat de FIA het vorig jaar geldende maximum van vier auto's per team nu alweer heeft laten varen, waardoor sommige renstallen met vijf of zelfs zes rijders aantreden, terwijl anderen moeite hebben om drie auto's te vullen, hoewel daarop wel alle calculaties gebaseerd zijn. Zou het maximum van vier zijn gehandhaafd, dan zou de situatie voor alle teams makkelijker zijn geworden, en uiteindelijk zou het toch ook in het belang van de FIA moeten zijn om de levensvatbaarheid van teams te versterken, want die moeten tenslotte toch de startvelden vullen. Maar ja, de goeden niet te na gesproken, klantgericht denken lijkt soms wel eens wat lastig.

180510 F3 Ticktum
Red Bull-junior Daniel Ticktum reed vorig jaar maar één Formule 3-race, in Macau, maar won wel gelijk

Carlin
Het grootste team in het EK van dit jaar is het Britse team Carlin, dat vorig jaar met de getalenteerde Lando Norris in diens eerste volledige F3-jaar de rijders- en rookietitel won, al was dat laatste aspect voor Norris nauwelijks van enig belang. Het wekt weinig verwondering dat Trevor Carlin na de behaalde successen van het afgelopen seizoen voor dit jaar weinig moeite had om zijn auto's te vullen. Daarbij keren de Oostenrijker Ferdinand (Zvonimir Maria Balthus enz. enz.) Habsburg en de Indiër Jehan Daruvala terug voor opnieuw een jaar in de serie. Habsburg verwierf op slag faam met zijn geweldige optreden en getoonde moed tijdens de Formule 3-Grand Prix van Macau en moet dit jaar minstens in staat worden geacht om regelmatig podiumplaatsen te scoren. Daruvala werd vorig jaar zesde in de eindstand en is ook een kandidaat voor de top drie. Twee van de andere rijders bij Carlin proefden vorig jaar al incidenteel aan de Formule 3: de Fransman Sacha Fenestraz en de in Californië wonende Canadees met Italiaanse wortels Devlin DeFrancesco. Van het tweetal geldt Fenestraz, die in Pau de status van lokale held geniet omdat hij – hoewel afkomstig uit de Franse Alpen – met een licentie via de regionale autoclub Basco-Béarnais rijdt, nog als 'rookie' omdat hij vorig jaar minder dan neggen EK-F3-races reed. Grappig detail: Toyota-WEC-fabrieksrijder en drievoudig wereldkampioen toerwagens José María López is zijn zwager, Fenestraz' ouders Raoul en Stéphanie hebben naast luxe hotels in de Haute Savoie en aan de Mediterrannée en een resort in Brazilië ook een hotel in Argentinië. De twee andere rijders bij Carlin, de Rus Nikita Troickii en de Indiër Ameya Vaidyanathan, reden vorig jaar beide Euroformula Open, waarin ze respectievelijk tweede en vierde in de eindstand werden. Vaidyanathan kwam tevens als invaller uit in een paar EK-races, waarin hij geen potten kon breken.

180510 F3 Schumacher
Natuurlijk zal ook dit jaar weer veel aandacht uitgaan naar Mick Schumacher

Prema Theodore Racing
Het Italiaanse team Prema van vader en zoon Angelo en René Rosin, dat dit jaar onder de naam Prema Theodore Racing aan de start verschijnt – de term 'Powerteam' is verleden tijd – brengt vijf auto's aan de start. In ieder geval als het gaat om media-aandacht is de Duitser Mick Schumacher uiteraard onbetwist de nummer één, maar het zou kunnen dat dit jaar niet alleen zijn prominente achternaam, maar ook zijn prestaties die belangstelling rechtvaardigen. Bij de tests voorafgaand aan het seizoen behoorde hij in ieder geval regelmatig tot de snelsten. Ferrari-protege Guanyu Zhou uit China en de Est Ralf Aron beginnen elk aan hun derde seizoen in het EK, Aron is daarbij nieuw in het team. De Australiër Marcus Armstrong, afkomstig uit de Formule 4, waarin hij de Italiaanse titel won en tweede werd in de Duitse serie, en de Rus Robert Shvartzmann, gepromoveerd vanuit de Formule Renault, zijn dit jaar beide Formule 3-rookies.

180510 F3 Vips
De Est Jüri Vips komt als kampioen vanuit de Duitse ADAC Formule 4

Motopark
Ook het Motopark-team van Timo Rumpfkeil komt met zes auto's in actie. Opmerkelijk: van dit halve dozijn heeft alleen de Japanner Marino Sato een volledig seizoen Formule 3-ervaring. Red Bull-junior Daniel Ticktum reed vorig jaar Formule Renault en GP3, maar won – na de crash van Ferdinand Habsburg, zie boven, en Sergio Sette Câmara – wel de F3-Grand Prix van Macau. Dan kan je het echt wel. De Venezolaan Sebastian Fernandez (ex-Formule 4, vorig jaar vierde in het Italiaans kampioenschap), de Zwitser Fabio Scherer (vorig jaar vijfde in het Duits Formule 4), de Zuid-Afrikaan Jonathan Aberdein (vorig jaar negende in het Duits Formule 4) en de Est Jüri Vips (vorig jaar ADAC Formule 4-kampioen) zijn allemaal nieuwkomers. Van hen mogen Vips zonder meer de beste kansen worden toegedicht. En mocht de naam Aberdein een belletje doen rinkelen: vader Chris was medio jaren negentig rijder voor het importeursteam van Audi in het toen sterk bezette Zuid-Afrikaans Super Touring-kampioenschap.

180510 F3 Hingeley
De Brit Ben Hingeley is een van de rijders van het Hitech-team

Hitech en Macon
Veel insiders twijfelden in de winter of Hitech wel zou terugkeren, want het team van Oliver Oakes was eigenlijk opgezet rondom Nikita Mazepin, en die beproeft zijn geluk dit jaar elders. Nietemin bleef het Britse team, waar onze landgenoot John McGill technisch de scepter zwaait, behouden voor het EK Formule 3. Rijders zijn de Spanjaard Alex Palou, vorig jaar derde in de eindstand van het Japans Formule 3-kampioenschap en de Britten Enaam Ahmed en Ben Hingeley, die beide ervaring opdeden in de Euroformula Open en het Brits F3. Ahmed won vorig jaar in het Brits F3, dat eigenlijk een soort veredelde Formule 4 is, de titel. Een nieuwkomer, of beter gezegd een terugkeerder na lange afwezigheid, is het ma-con-team van Otto Schwadtke, dat een Dallara voor de Duitser Julian Hanses inzet. Hanses werd vorig jaar elfde in de Duitse Formule 4, zodat je je mag afvragen wat hij in de Formule 3 te zoeken heeft. Maar ja, hij wordt dit jaar 21 en dan ben je in de Formule 3 tegenwoordig al oud.

180510 F3 Soori
Duitser of Iraniër, Keyvan Andres of Keyvan Soori, in ieder geval rijdt hij voor Van Amersfoort Racing

Van Amersfoort Racing
En dan zijn we, last but not least, aanbeland bij Van Amersfoort Racing. Hier leek het er na het sterke optreden in Macau even op dat het team met Ralf Aron een goede ervaren rijder in huis zou krijgen, maar Aron koos uiteindelijk toch voor Prema. Vervolgens vulden Keyvan Soori Andres en Artem Petrov twee van de beschikbare auto's in. Soori Andres – vorig jaar heette hij aanvankelijk nog Andres Soori, en daarna alleen maar Andres, maar nu is de volgorde omgedraaid – is een Duitser met Iraanse wortels, of omgekeerd. In 2017 startte hij nog als Duitser, dit jaar is hij als Iraniër ingeschreven. Hij geniet de twijfelachtige eer om vorig jaar in het EK als enige rijder geen enkel kampioenschapspunt te hebben gescoord... Aan buitenlandse ervaring ontbreekt het de in Keulen geboren rijder overigens niet, want hij reed al in de Skip Barber Series, de USF2000 en het Atlantic Championship in de Verenigde Staten, de van origine Spaanse Euroformula Open en de Toyota Racing Series in Nieuw Zeeland. Teamgenoot Artem Petrov komt uit Rusland en reed vorig jaar Formule 4 met als resultaten de vijfde plaats in de eindstand van het Italiaans kampioenschap en de 15e plek in de Duitse ADAC Formule 4. Eigenlijk is de structuur bij Van Amersfoort Racing gebaseerd op minimaal drie auto's. Die waren er ook bij de voorseizoentests, waar de Duitse Sophia Flörsch de derde Dallara-Mercedes bestuurde. Ze doet momenteel eindexamen, waardoor van tevoren al vast stond dat ze Pau zou moeten missen, maar of ze vanaf het volgende raceweekeinde in Hongarije wel aan de start staat, is nog allerminst zeker, want naar verluidt heeft ze ondanks een heel team van management, begeleiding en PR om zich heen het benodigde budget nog niet bijeen.

180510 F3 Pau
Op het stratencircuit van Pau start dit weekeinde het nieuwe seizoen, naar alle waarschijnlijkheid het laatste van het EK in zijn huidige vorm

En dan zouden we nog even terugkomen op de politieke situatie rondom de Formule 3. De FIA kondigde na de laatste zitting van het World Council voor 2019 de komst van een 'International Formula 3' aan, in het voorprogramma van de Formule 1. Dat zou de vervanger worden van de huidige GP3 en het EK F3. Maar dat is dan ook alle informatie die tot nog toe bekend is. Wie de auto gaat bouwen (logisch geredeneerd Dallara), wat die gaat kosten (aanvankelijk werd 80.000 Euro geroepen, maar inmiddels horen we ook al 120.000), wie de promotor wordt (naar alle waarschijnlijkheid Bruno Michel, die nu al de Formule 2 en de GP3 runt, maar ook dat is nog niet officieel): het is allemaal nog onduidelijk. En het is inmiddels al medio mei. Maar nog zwaarder weegt de vraag wat de huidige F3-teams met hun auto's en onderdelen moeten doen, die nog tot en met 2019 gehomologeerd zijn. Een logische stap zou de creatie zijn van wat de FIA een regionaal F3-kampioenschap noemt, waarvoor eventueel de Euro Serie weer in het leven zou kunnen worden geroepen. Het is bekend dat de huidige promotor van het EK, die valt onder de DTM-organisatie ITR, dit graag zou zien. Een probleem is echter dat er op de huidige Formule 3-auto's geen 'halo' kan worden gemonteerd en de vraag is of de FIA dat accepteert. En zo is er nog veel onduidelijk, maar dat laat allemaal onverlet dat het FIA EK Formule 3 dit weekeinde gewoon begint aan een nieuw seizoen, waarvan we hopen dat het een mooi racejaar wordt.

Reacties

    • 0
    • 3
     
    Dirk 10 mei 2018 20:18

    Ook de F3 Americas is nu met de kalender 2018 gekomen. Zal dat kans van slagen hebben?

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 10 mei 2018 20:43

    Helder en goed verhaal René. Maar ja ben niets anders van je gewend. -:)

    • 3
    • 2
     
    ace1 10 mei 2018 23:56

    Geen idee maar Onroak Automotive bouwt de Ligier JS F3 ik vermoed dat deze gebasseerd is op de JS47? http://autosport.nl/klasse/nieuws/10334/f3-ligier--bouwt-formule-3-chassis-voor-2005

    • 2
    • 2
     
    ace1 11 mei 2018 00:00

    Geen idee Dirk maar ik zie dat Ligier JS F3 wordt gebouwd door Onroak Automotive en deze zullen vast de Ligier JS 43 als basis hebben gebruikt voor deze auto. http://autosport.nl/klasse/nieuws/10334/f3-ligier--bouwt-formule-3-chassis-voor-2005

    • 1
    • 4
     
    Dirk 11 mei 2018 20:23

    Ik denk eerder dat het een evolutie is op de F4...

    • 3
    • 2
     
    ace1 12 mei 2018 13:45

    @Dirk de Britse F3 is een evolutie van de F4.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet