WEC: Voorbeschouwing FIA WEC 'Super Season' 2018-2019 met Nederlands team, Noorse en… | Autosport.nl

Sportscars

WEC: Voorbeschouwing FIA WEC 'Super Season' 2018-2019 met Nederlands team, Noorse en Chinese Nederlanders en een Nederlandse teambaas

180503 WEC Preview Groupshot
Class of 2018-2019: de rijders voor het FIA WEC 'Super Season'

Naast de DTM begint ook het FIA World Endurance Championship (FIA WEC) dit weekeinde aan het nieuwe seizoen. De Total 6 Hours of Spa-Francorchamps, die zaterdag van 13.30 tot 19.30 uur verreden wordt, is de openingswedstrijd van het zelfbenoemde 'Super Season', dat met acht races weliswaar net zo lang is als de voorgaande jaren, maar nu twee kalenderjaren omspant en twee keer de 24 Uur van Le Mans omvat. Na de leegloop van fabrieksteams in de LMP1-klasse in de afgelopen twee jaar is Toyota nu het enige merk in de hybridecategorie, maar het aantal LMP1-privéteams nam toe. De meest interessante strijd mag echter worden verwacht in de LMGTE-Pro-klasse, waarin BMW als nieuwkomer actief is en het opneemt tegen de fabrieksteams van Aston Martin, Ferrari, Ford en Porsche, op Le Mans aangevuld door Corvette. Ook in de LMGTE-Am-klasse ziet het veld er goed uit.

Tekst: René de Boer (vanuit Francorchamps, Twitter: @renedeboer)
Foto's: FIA WEC/Adrenal Media, PR

Soms kan het snel gaan, en zeker in de autosport. Het is nog maar drie jaar geleden dat de bomen voor het FIA WEC, en dan met name de LMP1-klasse met hybride-technologie, tot in de hemel leken te groeien. Audi en Toyota waren er vanaf het begin van het kampioenschap in 2012 bij, vervolgens kwam Porsche in 2014 en Nissan in 2015. Sommigen droomden er al van dat het WEC de Formule 1 naar de kroon zou kunnen steken, net zoals dat bij het wereldkampioenschap voor sportwagens eind jaren zestig, begin jaren zeventig het geval was. Hoe anders was echter de realiteit. Nissan leverde een wanprestatie, die zelfs niet eens in de buurt kwam van met allerlei dikke verhalen opgeklopte pretenties. Na het meer dan blamabele optreden tijdens de eerste races van het seizoen 2015 verdween het merk met stille trom uit het kampioenschap. Later dat jaar bleek het Volkswagenconcern een meer dan serieus probleem te hebben met de dieselmotoren. Het schandaal ontspon zich in volle hevigheid tijdens het FIA WEC-weekeinde in Austin, waar toen-nog-Porsche-topman Matthias Müller op zaterdagavond nog heel gezellig mee aan het diner zat, en op zondag opeens bleek te zijn gepromoveerd tot hoofd van het concern. Dat schandaal leidde uiteindelijk tot het vertrek van Audi aan het eind van het seizoen 2016, dat in 18 seizoenen alles gewonnen had wat er te winnen viel. Eind vorig jaar vertrok ook Porsche, na drie opeenvolgende Le Mans-zeges en wereldtitels, want ook daar moest geld bespaard worden, ondanks dat alle contracten voor 2018 nog doorliepen.

180504 WEC Preview Toyota
Het zou een verrassing zijn als Toyota niet alle races wint

Alles rondom Alonso
Dat betekent dat alleen Toyota dit jaar nog fabrieksmatig in de LMP1-klasse aanwezig is, en dienovereenkomstig hoog is de druk in het Japans-Duitse team, met name als het gaat om het eindelijk winnen van de 24 Uur van Le Mans. Met onderbrekingen probeert Toyota het daar al immers al zo'n 30 jaar lang. Voor dit jaar pakte men de voorbereidingen wel heel grondig aan, inclusief het opzettelijk veroorzaken van technische defecten om het team op de meest onverwachte situaties voor te bereiden. Met Fernando Alonso heeft Toyota een wereldster in huis, al zou de constante aandacht op de tweevoudig Formule 1-wereldkampioen ook wel eens als een verstorende factor kunnen werken, zeker in Le Mans. Alons deelt de auto met Sébastien Buemi en Kazuki Nakajima. De andere Toyota wordt bestuurd door Mike Conway, Kamui Kobayashi en José María López. En met Toyota hebben we dan ook meteen de absolute favorieten vor het komende seizoen genoemd. Al doet men er bij het team alles aan om de druk een beetje te verschuiven, en al zegt de organisatie steeds dat het voordeel van de hybrides grotendeels wordt geneutraliseerd door een grotere brandstoftank voor de privé-LMP1-teams en andere maatregelen in het kader van de 'Equivalence of Technology', het zou een verrassing – en voor het merk zelf een blamage – zijn als Toyota niet alle wedstrijden wint.

180504 WEC preview Alonso
Uiteraard trekt tweevoudig F1-wereldkampioen Fernando Alonso heel veel aandacht

Renger van der Zande bij Dragonspeed, maar niet in Spa
Ronduit verrassend is de komst van zoveel privéteams in de LMP1-klasse, die nu allemaal eindelijk hun kans ruiken om bij gebrek aan fabrieksteams goed te scoren. "De kans om Le Mans te winnen is dit jaar en komend jaar groter dan ooit", aldus een zegsman van Dallara, dat het chassis bouwde dat als 'BR Engineering BR1' aan de start komt, met twee exemplaren van het Russische SMP Racing en één auto bij Dragonspeed, ondermeer met onze landgenoot Renger van der Zande. Die ontbreekt echter dit weekeinde bij de seizoensstart in Spa vanwege verplichtingen in de Amerikaanse IMSA-serie op Mid-Ohio. Het team ByKolles, dat met de ENSO CLM P1/01 in actie komt, beschikt over de meeste ervaring als privéteam in de LMP1-klasse. Achter het team met de onbegrijpelijke aanduiding CEFC TRSM Racing (de auto heet CEFC TRSM Ginetta G50-LT-P1, hoe verzin je het!) gaat het Britse Manor Racing schuil. Officieel staan er hier twee Ginetta's op de inschrijflijst, al zijn er vanwege meer en meer vraagtekens rondom de deelname van dit team. Het helpt natuurlijk niet echt als een van de voornaamste financiers in de gevangenis zit. Rebellion Racing is met twee auto's van de partij, met een sterke rijdersbezetting inclusief de door Porsche vrijgestelde ex-LMP1-fabrieksrijders André Lotterer en Neel Jani.

180504 WEC preview RTN
De Dallara van Racing Team Nederland is een van de weinige niet-Oreca's in de LMP2-klasse

Racing Team Nederland en Ho Pin Tung
In de LMP2-klasse staan er in Spa acht auto's aan de start, inclusief de Dallara P217-Gibson van het Racing Team Nederland, het eerste Nederlandse team in de historie van het FIA WEC. Het team, met in Spa en Le Mans de aangekondigde rijdersbezetting met Jan Lammers, Frits van Eerd en Giedo van der Garde, en dan Nyck de Vries in plaats van Jan Lammers na Le Mans. De Ligier LSP217-Gibson van het Franse Larbre Compétition is de enige andere niet-Oreca in het LMP2-veld. Bij het Signatech-Alpine Matmut-team rijdt de Oreca zoals gebruikelijk als Alpine A470, de overige Oreca's zijn de twee auto's van Jackie Chan DC Racing inclusief Ho Pin Tung en de enkelvoudige inschrijvingen van TDS Racing en Dragonspeed. Bij TDS Racing heeft Loïc Duval een druk weekeinde want naast zijn deelname in Spa rijdt hij ook voor Audi in de DTM op Hockenheim. G-Drive is er alleen in Spa en Le Mans bij en richt zich verder volledig op de European Le Mans Series.

180504 WEC Preview Ernest
Ernest Knoors (r., hier met coureur Martin Tomczyk) leidt het BMW Team MTEK

Volop Nederlandse inbreng met Nicky Catsburg en Ernest Knoors bij BMW
Zoals al gemeld is de interessantste strijd zonder meer te verwachten in de GTE-Pro-klasse, waar vijf fabrikanten met elk twee auto's zijn ingeschreven voor het volledige seizoen. Aston Martin komt daarbij met een volledig nieuwe auto, de spectaculair uitziende Vantage AMR, waarmee in de aanloop naar het debuutseizoen niet minder dan 35.000 testkilometers werden afgelegd. De V8-biturbomotor is afkomstig van Mercedes, al houdt men dat bij Aston Martin liever een beetje onder de pet. Nieuw in de gelederen is Maxime Martin, die de overstap maakte vanuit de DTM, waar hij met BMW actief was. Datzelfde BMW is eveneens nieuw in het WEC met de GTE-versie van de M8, nog voordat het seriemodel op de markt is. Het team MTEK van onze landgenoot Ernest Knoors zorgt voor de preparatie en de inzet van de twee auto's, waarbij Nicky Catsbrg samen met de Duitser Martin Tomczyk rijdt. Ford is er opnieuw met twee GT's en een ongewijzigde bezetting van reguliere rijders, in Spa en Le Mans aangevuld met Billy Johnson en Tony Kanaan. In Spa kwam Kanaan gisteren rechtstreeks van de tests op Indianapolis. "De laatste keer dat ik hier reed was Formule Opel in 1994, toen liep de chicane nog andersom", lachte de Braziliaan. Ford brengt in Le Mans versterking mee met de beide auto's uit het Amerikaanse IMSA-kampioenschap. Datzelfde geldt voor Porsche, dat met twee 911 RSR's het reguliere WEC-seizoen rijdt. Ferrari tenslotte s als vanouds vertegenwoordigd door AF Corse met twee 488 GTE's in Evo-versie.

180504 WEC Preview Project1
Het Project 1-team debuteert in het FIA WEC, ondermeer met de in Amsterdam wonende Egidio Perfetti

"Noorse Nederlander" in GTE-Am
Interessant is ook de situatie in de GTE-Am-klasse. Hier mogen alleen auto's volgens de specificatie van het voorgaande seizoen rijden, maar vanaf dit jaar zijn wel actuele banden toegestaan. Dat gegeven, in combinatie met het feit dat GTE-Am-teams per weekeinde 26 in plaats van 18 banden ter beschikking hebben, kan ervoor zorgen dat de GTE-Am-auto's met de platina of gouden rijders aan het stuur het tempo van de GTE-Pro's goed kunnen bijhouden. Na het debuutseizoen van vorig jaar is de Porsche 911 RSR met middenmotor nu dus ook voor de GTE-Am-teams beschikbaar en er staan er maat liefst vier aan de start: twee van Dempsey-Proton Racing, één van Gulf Racing en één van het in deze klasse debuterende Team Project 1. Met een in Nederland wonende rijder, Egidio Perfetti, hoewel die onder Noorse vlag start. De concurrentie in de klasse komt van twee Aston Martins, één van TF Sport en één van Aston Martin Racing, en drie Ferrari's, elk één van Spirit of Race, Clearwater Racing en MR Racing.

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Dirk 04 mei 2018 15:44

    Dallara heeft het gat met Oreca helaas nog niet dicht

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet