NK Historische Toerwagens & GT's

Retro 1998: Spannende Historische Toerwagen en GT races tijdens Historische Zandvoort Trophy

harc-9

Eén-uursrace voor Historische Toerwagens: Alles of niets-poging kost podiumplaats.

De één-uursrace voor Historische Toerwagens, verreden tijdens de Historische Zandvoort Trophy, is niet onverdeeld gunstig verlopen voor onze landgenoten.Hans Bronsgeest en Eric Leerdam  vielen vanuit een goede positie uit, de equipe Freek Staal-Ron Verzijlbergen liep een podiumplaats mis door een alles of niets-poging van Verzijlbergen.

Tekst: Roy van der Laan
Foto's: Jo de Ruijter en Gerrie Hoekstra

Voor de start van de, voor het EK meetellende, één-uursrace was de Nederlandse brigade goed gestemd. Hans Bronsgeest en Eric Leerdam reden met hun Ford Lotus Cortina de tweede tijd in hun klasse en de vijfde tijd totaal, Freek Staal en Ron Verzijlbergen lieten de derde tijd algemeen noteren met de bekende APEX-Ford Mustang van Staal.

harc-4

In de beginfase van de race kon Hans Bronsgeest zich goed in de top van het veld handhaven, tot hij na ruim een kwartier binnenkwam. Helaas had een reactiestang van de achterwielophanging het begeven.

dwars

harc-8

harc-10

Mooie zege Brorsson-Larsson
De Zweedse equipe Brorsson-Larsson leidde de race van start tot finish met hun Ford Lotus Cortina, maar de overige prijzen werden pas in de eindfase verdeeld. In de laatste ronden liep Ron Verzijlbergen rap in op de Ford Falcon van de Zweedse equipe Winqvist-Trozelli, die op dat moment de tweede plaats algemeen innam.

harc-6
Freek Staal moedigde Ron Verzijlbergen aan, die even later in de bandenstapels van de Tarzanbocht belandde.

Met nog een ronde te gaan zat de Mustang van Verzijlbergen zo dicht achter de Falcon, dat Verzijlbergen een uitremactie voor de Tarzanbocht waagde. Verzijlbergen leek echter even te vergeten dat hij met de zware Ford Mustang eerder moet remmen dan met de Fiat Abarth 1000 TC waarmee hij normaal uitkomt. De Mustang vloog uit de bocht en belandde in de bandenstapel. Einde oefening!

harc-5

Champagne
De totaalzege ging zoals gezegd naar Brorsson en Larsson, gevolgd door Winqvist-Trozelli. Bo Warmenius en Bo Palmquist maakten er met hun derde plaats een compleet Zweeds feestje van. Feest was het ook bij de Nederlandse equipe Cees van Haver en Cees van der Wurf. 'Ik ben heel blij dat wij als beste Nederlanders zijn geëindigd', aldus Cees van Haver. De Alfa Romeo Giulia Sprint van de Hoofddorpse garagehouder kwam bovendien als vierde in de klasse TC13 over de streep. De champagne vloeide daarom rijkelijk in de pitbox van het team. Als tweede en laatste Nederlandse equipe eindigden vader en zoon Izaks en hun Fiat Abarth 1000 TC.

harc-7
Fraai driftwerk

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet