IndyCar

Indycar: Technische problemen tergen Danica Patrick bij Speedway rookie/refresher orientatieprogramma

Zeven jaar geleden reed Danica Patrick voor het laatst op de Indianapolis Motor Speedway. Haar comeback gisteren op de Brickyard verliep niet bepaald gladjes. Pas tien minuten voor het einde van de drie uur durende sessie voldeed zij aan alle criteria die de Speedway vereist om aan de Indy 500 deel te mogen nemen. 

Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar

Danica Patrick
Met de hakken over de sloot de refresher test gehaald. Danica Patrick.



Technische problemen tergen Danica Patrick bij Speedway comeback
De No 13 Go Daddy Ed Carpenter Racing Dallara Chevrolet van Danica Patrick kende allerlei technische problemen. Problemen met de watertemperatuur en wegligging zorgden ervoor dat Patrick pas in de laatste tien minuten aan alle criteria voldeed die de Brickyard en Indycar stellen om aan het "Greatest Racing Spectacle in the World" te mogen deelnemen. In 2005 reed Patrick geruime tijd aan de leiding van de Indy 500 en in 2009 eindigde zij als derde.

Danica Patrick: " Het is alweer zeven jaar geleden dat ik hier gereden heb. Ik wilde mij gedurende de dag meer op mijn gemak voelen. Op deze dag werd er van mij nogal wat verwacht" Patrick erkende dat zij zich ondanks haar fitness routine met het ontbreken van de stuurbekrachtiging totaal niet op haar gemak voelde. Vandaag hoopt zij een aantal van die problemen op de testdag voor de fabrikanten(Honda en Chevrolet) op te kunnen lossen.

Wickens
Slechts kleine problemen voor oud DTM-coureur Robert Wickens.

Danica Patrick: "Mijn oude engineer Matt Barnes begeleidde mij vandaag. Hij maakte de auto wat gemakkelijker. Maar het was niet waar we wilden zijn. Ik denk dat ik wanneer pas volgas kan gaan, mij op mijn gemak voel. Als je de veranderingen voelt dan kun je er echt aan gaan werken."

Jay Howard reed met de No 5 Arrow Electronics Honda van teamgenoot James Hinchcliffe. Jay Howard: "Een fantastische dag De auto voelt nog beter aan dan vorig jaar. Heb er veel vertrouwen in. Eigenlijk geen klachten. Ik kijk naar een mooie Meimaand uit." Voor Howard wordt het zijn derde achtereenvolgende Indy 500 deelname. Hetzelfde gold van Sage Karam die met de No 24 Wix Filters DRR Dallara Chevrolet in actie kwam. Karam: "Direct vanaf het begin voelde ik mij op mijn gemak. Dit is de beste auto die ik ooit op "refresher's day" gehad heb. Zelfs toen ik sneller ging, voelde de auto nog beter aan." Hetzelfde gold voor rookie Kyle Kaiser in de No 32 NFP/Juncos Dallara Chevrolet. "Geen hiccups vandaag. Die wil je op zo'n dag als vandaag gewoon niet hebben."


Matt Leist Mattheus Leist, maar de Amerikanen noemen hem Matt, zou wel eens voor een verrassing kunnen gaan zorgen.

Oud DTM-coureur Robert Wickens switchte eveneens naar de auto van James Hinchcliffe nadat zijn eigen auto door versnellingsproblemen aan de kant gezet moest worden. Wel was Wickens met 220.111 de snelste man op de baan.

Robert Wickens: " Wij moesten wat aanrommelen want het was niet de bedoeling dat er met deze auto gereden zou worden. Het zitje paste niet echt. Maar behalve dit waren er met orientatieprogramma nauwelijks problemen. Alleen qua tijd stonden we iets onder druk."Matt Leist had minder dan een uur nodig om alle criteria van het rookie oriëntatie programma te doorlopen. Vorig jaar won hij immers al de Indy Lights op de Speedway.

Matt Leist: "Er is weinig verschil met de Indy Lights behalve dat zij minder downforce hebben en ruim 32 km langzamer zijn. Het gevoel blijft hetzelfde. De auto heeft zoveel downforce dat je je met de snelheid gewoon op je gemak voelt. Voor mij was het niet echt een "Big Deal".

Danica Speedway
Verlaat Danica Patrick eind mei de Speedway als voetganger of komt zij rijdend over de streep?

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet