Retro

Retro: Na 120 jaar loopt Gennep opnieuw uit voor Parijs-Amsterdam

IMG 4172
Vooroorlogse auto's en veel publiek, vanmorgen in het Noord-Limburgse Gennep

Het is dit jaar 120 jaar geleden dat de wegrace Parijs-Amsterdam-Parijs als eerste grensoverschrijdende autorace in Europa gehouden werd. Dit jaar lieten de KNAC, die eveneens het 120-jarig bestaan viert, en 'Classic Events' van Timo Rietbergen en Jan-Peter Nijmeijers die historie herleven door opnieuw een rit van Parijs naar Amsterdam te organiseren. De route terug naar Parijs maakte, anders dan in 1898, dit jaar geen deel uit van het programma. Deelname stond open voor mensen met auto's van voor 1945, ingedeeld in de klassen Pionier (tot en met 1904), Veteran (1905-1918), Vintage (1919-1929) en Post-Vintage (1930-1945). Afgelopen donderdag werd er gestart in Chantilly bij Parijs en gereden tot in het Belgische Dinant. Gisteren voerde de route van Dinant naar Chateau St. Gerlach bij Maastricht en vandaag leidde de slotetappe van Chateau St. Gerlach tot Kasteel Haarzuilens, weliswaar dichterbij Utrecht dan bij Amsterdam, maar een kniesoor die daarop let. Net als in 1898 was er in het Noord-Limburgse Gennep een korte tussenstop georganiseerd, mede in verband met het 120-jarig jubileum van Autobedrijf Jetten van de bekende gelijknamige autosportfamilie. Naar verluidt kwamen er 120 jaar geleden heel wat mensen kijken, want nooit eerder waren er in Gennep auto's te zien. Dat is vandaag de dag wel anders, maar ook nu kwamen er enkele duizenden belangstellenden. Omdat Gennep voor uw redacteur op een steenworp afstand van zijn huis ligt, kon hij dit natuurlijk niet missen, en hoewel we in onze Retro-rubriek normaal niet aan klassiekerrally's doen, was er toch meer dan voldoende materiaal voor een impressie.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar Automotive Productions

IMG 4148

Bij de ingang van de Zandstraat in Gennep, normaliter voetgangersgebied, werden de deelnemers met muziek verwelkomd.

IMG 4152

IMG 4159

Op de Markt voor het historisch gemeentehuis werden alle auto's opgesteld.

Creventic 340

Daarbij passeerden de deelnemers het kantoor van het bureau CREVENTIC, dat vanuit Gennep (of all places) over de hele wereld races organiseert in het kader van de 24H GT SERIES, de 24H TCE SERIES en de 24H PROTO SERIES powered by Hankook, van Dubai via heel Europa tot in Texas aan toe.

IMG 4163

Olav Glasius kwam met zijn prachtige Alfa Romeo 8C Monza uit 1932.

IMG 4180

Zoals vaak bij dergelijke evenementen was Alvis goed vertegenwoordigd.

IMG 4183

Niet bij de Tour de France Auto, die ook dezer dagen plaatsvindt, maar wel bij Parijs-Amsterdam: Hans Hugenholtz (met rijdersoverall links), die met een Bentley 4,5 Litre Le Mans uit 1928 reed. Op de rug gezien schrijvend collega Perry Snijders, die de route eerder dit jaar al een keer aflegde samen met Kevin Abbring in een fraaie Peugeot 404, wat leidde tot een prachtige reportage in 'Carros'. Ook van de rit nu zal hij samen met zijn foto-compaan Luuk van Kaathoven wel weer een mooi verslag produceren.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet