Sportscars: Nederlanders in de meerderheid bij persconferentie Total 6 Hours of Spa-Francorchamps | Autosport.nl

Sportscars

Sportscars: Nederlanders in de meerderheid bij persconferentie Total 6 Hours of Spa-Francorchamps

IMG 1811
Voorpret voor de race van volgende week bij vlnr Maxime Martin, Gérard Neveu, Nicky Catsburg, José María López en Jan Lammers

"Het is onze race, maar jullie 'Ollanders zijn hier in de meerderheid", grapte een Belgische collega, gisteren bij de persconferentie in Brussel ter aankondiging van de 'Total 6 Hours of Spa-Francorchamps', de FIA WEC-race op 5 mei op het circuit in de Ardennen. Inderdaad waren er met Jan Lammers namens het LMP2-team Racing Team Nederland en Nicky Catsburg als vertegenwoordiger van nieuwkomer BMW in de GTE-Pro-klasse maar liefst twee van onze landgenoten bij de persconferentie aanwezig, terwijl Aston Martin-rijder Maxime Martin de enige Belg was. "Maar gelukkig mogen onze voetballers dit jaar wel naar het WK", aldus onze confrère. Ja, en bedankt... Hoe dan ook, de sfeer zat er goed in en de verwachtingen zijn hooggespannen voor de start van het zelfbenoemde 'Super Season' 2018-2019 van het FIA WEC, waarvoor in de Ardennen volgende week niet minder dan 37 auto's aan de start worden verwacht, een record. Met Total heeft het evenement bovendien een actieve en betrokken nieuwe titelsponsor. Het programma omvat drie dagen, van donderdag tot en met zaterdag, met de gecombineerde startvelden van de Porsche Carrera Cup France en de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux als supportklasse.

Tekst: René de Boer (vanuit Brussel, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar Automotive Productions

IMG 1794

Vakkundig ondervraagd door Thomas Bastin, een van de Franstalige speakers op het circuit van Spa-Francorchamps, blikte Gérard Neveu, CEO van de organisatie van het FIA WEC, vooruit op de Belgische ronde als start van het anderhalf racejaar omvattende 'Super Season', inclusief twee maal de 24 Uur van Le Mans. Ondanks het wegvallen van grote LMP1-fabrikanten als Audi en Porsche is de belangstelling groot. "Dat we in Spa het recordaantal van 37 auto's aan de start zouden hebben, had ik een half jaar geleden niet kunnen denken", aldus Neveu. Hij wees vooral op de kracht van de GTE-klasse, waarin met de komst van BMW nu vijf fabrikanten actief zijn, inclusief officiële wereldtitel. Neveu roemde de samenwerking met directrice Nathalie Maillet van het circuit van Spa-Francorchamps, de Belgische autosportfederatie RACB, die gisteren vertegenwoordigd werd door Yves Bacquelaine, en de organisatie International Concept Events (ICE) onder leiding van Renaud Jeanfils als promotor van de Belgische WEC-race. Ook was Neveu bijzonder verheugd met de komst van Total als titelsponsor van de race, inclusief de uitgebreide promotionele mogelijkheden via het netwerk van tankstations van het merk, dat nu samen met de Total 24 Hours of Spa in juli de beide grote lange-afstandsraces in de Ardennen ondersteunt.

IMG 1796

Toyota is de enige constructeur die nog met een eigen fabrieksteam in de LMP1-klasse actief is en is daarmee uiteraard bij uitstek favoriet voor de overwinning in het algemeen klassement. Namens het Japanse merk met het team in Keulen, waarvoor de race in Spa de thuiswedstrijd is, was José María ('Pechito') López bij de persconferentie in Brussel aanwezig. Voor de Argentijn wordt de race van volgende week zijn première met een LMP1-auto op het Circuit de Spa-Francorchamps, want vorig jaar moest hij noodgedwongen verstek laten gaan als gevolg van zijn opgelopen kwetsuren bij een crash in de voorgaande wedstrijd op Silverstone. "Ik verheug me er erg op. Met een LMP1 in Spa is iets bijzonders", aldus López. Aan het circuit in de Ardennen heeft López goede herinneringen: "Ik reed er in 2014 voor het laatst, met Citroën in het FIA WTCC, en toen won ik. Misschien een goed voorteken", lacht hij.

IMG 1800

"De Belgische circuits Zolder en Spa zijn voor Nederlanders altijd een beetje een thuiswedstrijd", zei Jan Lammers, die met de Dallara van het Racing Team Nederland uitkomt in de LMP2-klasse. "Ik hoop volgende week dan ook op veel Nederlandse bezoekers." Zoals het er nu uitziet, wordt de race op Spa-Francorchamps voor Lammers zijn voorlaatste wedstrijd in het FIA WEC, want na zijn 24e deelname aan de 24 Uur van Le Mans in juni laat hij zijn plaats in het Racing Team Nederland naast Frits van Eerd en Giedo van der Garde aan de jonge Nyck de Vries. "Die jonge jongens zijn 24/7 met racen bezig", aldus Lammers. "Als ze uit de auto stappen, gaan ze direct in de simulator en omgekeerd. Dat betekent dus dat je meteen vanaf de eerste training in racemodus bent."

IMG 1802

Maxime Martin maakte voor dit seizoen de overstap van BMW naar Aston Martin, waar hij in actie komt met de spectaculaire nieuwe Aston Martin Vantage AMR als strijdwapen in de GTE-Pro-klasse. "Al in de beginfase van mijn carrière heb ik veel lange-afstandsraces gereden en het was eigenlijk mijn doel om weer full-time met GT's te rijden", aldus de oud-DTM-coureur. "Het racen met GT's is meer een teamsport dan een individuele aangelegenheid, dat is waar ik van houd. Bovendien strijden we nu ook in de GTE-Pro-klasse van het FIA WEC om een echte wereldtitel, wat het prestige alleen maar groter maakt. En het zou natuurlijk prachtig zijn om na de 24-uursrace in Spa ook de zes-uursrace te kunnen winnen."

IMG 1806

Datzelfde doel heeft uiteraard BMW-rijder Nicky Catsburg, al zal dat, niet in de laatste plaats door het forse gewicht dat de debuterende BMW M8 op basis van de initiële 'BoP' in het FIA WEC meekreeg, geen eenvoudige opgave worden. "Le Mans is een race die ik al heel lang en heel graag van mijn lijstje wilde afstrepen, en nu rijden we dus gelijk twee keer in één seizoen in Le Mans. Maar eerst de race in Spa, waar ik me erg op verheug. Er zijn veel onbekende factoren, het is allemaal nieuw, dus het is lastig om te zeggen waar we staan, maar ik denk dat we uitstekend voorbereid zijn", aldus Catsburg, ook een voormalig winnaar van die andere lange-afstandsrace in Spa-Francorchamps.

IMG 1812

Het programma op het Circuit de Spa-Francorchamps begint op donderdag 3 mei met vrije trainingen van Porsche Carrera Cup France en Porsche GT3 Cup Challenge Benelux en FIA WEC vanaf 11.05 uur. Op vrijdag worden de vrije trainingen voortgezet en zijn er ok de kwalificaties van de Porsches en het FIA WEC, alsmede de eerste Porsche-race om 16.30 uur. Op zaterdag start de tweede Porsche-race om 11.45 uur, de zes-uursrace van het FIA WEC start om 13.30 uur. FIA-WEC-Pitwalks zijn er op vrijdag van 13.00 tot 14.15 uur en op zaterdag van 10.00 tot 11.30 uur. De toegangsprijzen beginnen bij 32 Euro (drie dagen), kaarten zijn te bestellen via deze link.




 

Reacties

    • 4
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 25 april 2018 10:09

    Heeft altijd een goed verhaal Jan Lammers.

    • 3
    • 0
     
    Dirk 25 april 2018 11:26

    Ook gewoon een aardige vent, als je het vergelijkt met andere ex-F1 coureurs (NL en internationaal) is het niet 'zo'n mannetje'

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet