Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Ricciardo wint dankzij prachtige acties en fouten Verstappen

Ricciardo

Daniel Ricciardo heeft dankzij een uitgekiende pitstopstrategie en een aantal geweldige inhaalacties de Grand Prix van China op zijn naam geschreven. Die overwinning had echter zomaar voor Verstappen kunnen zijn, als die iets meer geduld had opgebracht. Beide Red Bulls stopten tijdens een safetycar, terwijl de voor hen liggende Mercedessen en Ferrari's dat niet deden. Op veel nieuwere banden begon Verstappen als Red Bull-koploper aan de aanval. Maar bij de eerste de beste actie bij Hamilton was Verstappen al veel te ongeduldig: hij probeerde het op een punt waar geen grip was, ging van de baan en zag zijn teamgenoot voorbijkomen. Even later maakte de Nederlander er nog een groter potje van door te laat in een gat bij Vettel te duiken. De twee spinden allebei, het leverde Verstappen een tijdstraf van tien seconden op, een deuk in zijn imago, boze blikken van vooral Ferrari en hoogstwaarschijnlijk veel kritiek van collega's en pers. Teamgenoot Ricciardo liet zien hoe het wel moet: met drie prachtige acties ging hij Hamilton, Vettel en Bottas voorbij – zonder enige vorm van contact. De overwinning is verdiende beloning op een geweldige race van de Australiër. Voor het kampioenschap is het wel spannend dat Vettel, halverwege de race nog op koers voor de derde overwinning op rij, als achtste eindigt, vier plekken achter Hamilton.

Tekst: Daan Jeuken. Foto's: Teams

Extra grip
Verstappen en Ricciardo starten de race op de ultrazachte band, terwijl de Mercedessen en Ferrari's op de zachte band staan. Dit levert Red Bull bij de start een voordeel van 2 tot 3 meter. Met 4 meter verschil tussen de startplaatsen, kan dat veel verschil maken.

Heerlijke start Verstappen
In de eerste meters is van dit voordeel niets te zien. De Ferrari's gaan goed weg en Vettel dekt zijn teamgenoot af. Die moet, in teambelang, afhaken en geeft daarmee een kans aan Bottas. In tegenstelling tot in Bahrein, grijpt de Fin die kans nu wel en pakt hij de tweede plek. In die lange eerste bocht heeft Verstappen de perfecte positie. Hij gaat binnendoor Hamilton voorbij, haakt daarna aan bij Räikkönen en pakt in de volgende hairpin de Ferrari. P3 voor Verstappen – eindelijk eens een voortvarende start. Met Räikkönen, Hamilton en Ricciardo op p4 tot 6, is de even startrij precies achter de oneven terechtgekomen.

Twee stops?
Na die cleane start, dijt de kopgroep langzaam uit. Vettel heeft de touwtjes stevig in handen en bouwt gestaag een de voorsprong op Bottas, Verstappen kan diens tempo ook niet volgen. Räikkönen laat ook een gaatje vallen, al zou het ook zomaar kunnen dat hij de opdracht heeft Hamilton in slaap te dommelen en op achterstand te zetten. Over de radio laat de wereldkampioen weten onmogelijk dichter bij de Ferrari te komen. In deze rustige modus kan Hamilton echter wel zijn materiaal sparen en mogelijk overstappen van een twee- naar een eenstopper. Ricciardo volgt niet ver achter Hamilton.

De Red Bulls zullen op de ultrazachte band sowieso als eerste moeten stoppen. De twee komen tegelijk, na ronde 17. Dat verhoogt de druk bij het team, maar allebei de pitstops verlopen perfect. Beide Red Bulls gaan naar de medium band. Gaan zij ook voor één stop?

Mercedes reageert en haalt Hamilton de volgende ronde binnen. Dat moest het team wel doen, wilde het Hamilton niet achter Ricciardo terecht laten komen. Kan Hamilton met de undercut wel voor Räikkönen komen?

Vettel

Ferrari laat zich foppen
Bottas komt de ronde na Hamilton, een ronde later was Verstappen er met de undercut voorbij geweest. Zit Ferrari te slapen? De ronde erna komt Vettel pas binnen, maar zijn voorsprong op Bottas was helemaal niet zo groot. De stop bij Ferrari is prima, maar het is te laat. Vettel komt de pits uit en ziet Bottas voor zijn neus de doordraaier insturen.

Räikkönen als blokkade
En Räikkönen dan? Die heeft de strijd al verloren op zowel Hamilton als Ricciardo. En dus moet hij maar langer door, waarschijnlijk overschakelend op een eenstopper. Het tempo van de Fin is twee teller langzamer dan Bottas, die met rasse schreden nadert. Gaat Räikkönen hem ophouden om Vettel te helpen? Die volgt op een seconde op Bottas.

Bottas moet een goed moment kiezen, want Vettel zit vol op zijn staart. Hij probeert het half aan het eind van het rechte stuk achterop, maar die poging wordt gemakkelijk geblokt. Daardoor kan Vettel nog beter aanhaken. Bottas probeert het opnieuw in bocht 1. Buitenom heeft de Mercedes veel meer grip en pakt hij de plek, maar Räikkönen maakt het hem niet gemakkelijk. Bovendien geeft die zijn teamgenoot wel de ultieme run om Bottas aan te vallen. Vettel heeft de drive bij het uitkomen van de doordraaier, maar Bottas maakt zijn Mercedes goed breed en houdt het gat dicht.

Gasly geen driver of the day
Pierre Gasly was in Bahrein de man van de wedstrijd, maar dat zal hem in China niet weer gebeuren. De Toro Rosso is hier sowieso niet zo snel, maar als hij in de hairpin zijn teamgenoot ook nog eens in de rondte tikt, is het krediet snel afgebrokkeld. "Hij gooit de deur dicht!", roept Gasly nog, maar dat argument is totaal niet valide als de deur niet eens open was.

Safetycar
De Toro Rosso-aanrijding laat behoorlijk wat rotzooi op de baan, in de hairpin. Die kan niet zomaar opgeruimd worden en dus wordt de safetycar de baan ingestuurd. Bij Red Bull zijn ze goed wakker en ze halen direct beide coureurs binnen voor zachte banden.

Mercedes en Ferrari hebben iets meer te verliezen en verkiezen baanpositie boven nieuwe banden. Bottas en Vettel blijven aan kop, Hamilton wint de plek van Verstappen. Räikkönen had vrij nieuwe banden en split de Red Bulls. De grote vragen zijn nu of de drie koplopers nog moeten stoppen, hoe hun banden het houden en hoe snel Verstappen is.

Hamilton

Verstappen vs. Hamilton
De herstart is Verstappens eerste mogelijkheid om opnieuw te strijden met Lewis Hamilton. In Bahrein eindigde dat in tranen bij de Nederlander, maar het zal hem nergens van weerhouden. Ook voor Vettel is de herstart een buitenkansje om die leiding terug te pakken. Bottas gaat echter al heel snel op het gas en heeft niets te vrezen. Ook Vettel en Hamilton worden niet aangevallen; Verstappen moet nog een beetje verdedigen naar Räikkönen maar blijft ook in positie.

In het middenveld is de actie wel volop. Haas, Renault, Force India en McLaren hebben een heerlijke onderlinge strijd om de plekken 7 tot 14.

Räikkönen lijkt na de herstart te gaan aanvallen bij Verstappen, maar hij moet van aanvalsmodus overschakelen naar de verdediging. Ricciardo zit op de staart van de Ferrari en daar blijft de Australiër doorgaans niet lang zitten. DRS is nog niet in gebruik, maar de slipstream op het rechte stuk achterop is genoeg, laat remmen aan de binnenkant maakt het af en zo pakt Ricciardo p5.

Verstappen te eager
Nu is het woord aan Max Verstappen. Hij zit vlak achter Hamilton, maar die maakt zich breed. Verstappen probeert het in een buitenbocht waar geen ruimte is en daar is Verstappen te eager. Hij haalt de bocht niet, gaat wijd en moet de vierde plek aan zijn teamgenoot laten. Bovendien moet Verstappen nog hard verdedigen om Räikkönen achter zich te houden.

Het woord is nu aan Daniel Ricciardo. En die laat aan Verstappen zien hoe het wel moet. Achter op het rechte stuk remt hij extreem laat aan de binnenbocht en daar is voor Hamilton geen verdedigen aan. Zonder enige vorm van contact gaat Ricciardo naar p3. Prachtige actie.

Herkansing Verstappen
Verstappen heeft een herkansing bij Hamilton. Kiest hij nu een beter moment? Ja, Verstappen doet het gewoon met een uitremactie in de binnenbocht. Had hier maar even op gewacht ...

Ricciardo naar de leiding
Daniel Ricciardo zet zijn opmars gewoon door. Sebastian Vettel is het volgende slachtoffer en ook hij maakt totaal geen kans tegen de Australiër. Op dezelfde plek hoeft Ricciardo nu niet eens zo extreem laat te remmen om die tweede plek te pakken.

Verstappen

Verstappen maakt er een potje van
Na Ricciardo opent ook Verstappen de aanval bij Vettel. Maar alsof hij er bij Hamilton nog niets van geleerd had, gaat Verstappen wéér in de fout. Hij ziet een half gat bij Vettel, heeft weer geen geduld en zet zijn Red Bull in een binnenbocht waar geen gat is. Verstappen tikt Vettel aan en de twee gaan allebei in de rondte. Wéér is de Nederlander te ongeduldig, wéér eindigt het in tranen – al kan hij wel door. Dit keer krijgt Verstappen er ook een tijdstraf van tien seconden voor. Ook Vettel kan wel door, maar de Ferrari wordt ook nog ingehaald door Hülkenberg.

Ricciardo geniaal naar de leiding
Waar Verstappens acties wat onbezonnen zijn, lijken die van Ricciardo dat soms ook. Maar de grote kracht van de Australiër is dat bij hem die acties wel steeds lukken. Hij verraste Hamilton met een extreem late actie en doet hetzelfde bij leider Bottas in bocht 6. Een briljante actie van Ricciardo, terwijl Bottas waarschijnlijk al dacht de bocht afgedicht te hebben. Het zijn deze acties die Ricciardo terecht de overwinning opleveren. Verstappen moet de volwassen acties van zijn teamgenoot nog maar eens rustig terugkijken.

Raikkonen

Kan Räikkönen nog iets?
Räikkönen heeft beduidend nieuwere banden dan Bottas – kan de Fin nog aanvallen voor p2? Hij zit er lang dichtbij, maar komt maar steeds niet dichtbij genoeg voor een aanval. Bottas lijkt de volledige controle te hebben. Verstappen rijdt daar niet ver achter, maar komt ook niet meer aan een inhaalactie. De Nederlander komt als vierde over de streep, maar verliest door zijn tijdstraf nog een plek aan Hamilton.

Alonso nog voorbij Vettel
Sebastian Vettel heeft bij zijn spin zijn banden helemaal vergald en dat is koren op de molen voor Fernando Alonso. Die grijpt doorgaans elke kans om te shinen, zeker als dat ten koste gaat van een Ferrari. Hij wacht en wacht en duikt dan in de voorlaatste bocht 1 in de binnenbocht van de Ferrari. Alonso gooit het gat vrij hard dicht, maar pakt wel die zevende plek. Vettel dacht een uur geleden nog aan zijn derde overwinning op rij, maar moet in de laatste ronde nog zijn best doen om Sainz achter zich te houden.

Uitersten voor Ricciardo
Daniel Ricciardo haalde gisteren maar ternauwernood de kwalificatie, nu staat hij als winnaar op het podium. "24 uur geleden dacht ik nog achteraan te moeten starten. Deze overwinning is dan ook de beloning voor het geweldige werk van het team. Ook vandaag, met die twee dubbele pitstops, hebben ze perfect werk geleverd. Ik hoorde in bocht 14 dat er een dubbele stop kwam, dus ik kwam binnen en de stops waren perfect. Dat bleek uiteindelijk de allesbeslissende move. Op zachtere banden kon ik overal later remmen dan de mannen voor me. Je krijgt vaak één kans en ik greep elke kans. Bij Bottas was het ook hard en fair. Ik zag hem verdedigen, maar wist dat er nog net genoeg ruimte was. Het was een geweldige race – eigenlijk win ik nooit saaie races."

Bottas

Bottas ongelukkig
Valtteri Bottas leek op koers voor de zege, maar de race ontvouwde zich in zijn nadeel. "De race ging eigenlijk erg goed en we waren sterk. Het voelde alsof de overwinning verdiend was, ik had alles onder controle. Maar door de safetycar kwamen we in de problemen. Maar dit is racen, zulke dingen gebeuren."

Räikkönen machteloos
Kimi Räikkönen was grotendeels figurant in de wedstrijd van Ferrari, maar eindigt wel als derde. "Ik werd bij de start geblokt en toen ingehaald. Ik had zelf wel de snelheid, maar het is moeilijk om te volgen. Toen bleef ik erg lang buiten en had ik op zich wel geluk met de safetycar. Maar om in te halen had ik eigenlijk zachte banden nodig. Om aan te vallen moeten je banden namelijk veel beter zijn, anders heb je te weinig grip om dichtbij te komen."

Vettel opvallend mild
Sebastian Vettel was grootste slachtoffer van de actie van Max Verstappen. Maar nadat Verstappen zelf Vettel opzocht na de race om zijn excuses te maken, is hij mild. "Ik had hem eigenlijk al eerder verwacht en had sowieso niet de intentie om te verdedigen, want de Red Bulls waren gewoon te snel. Ik wilde mijn race niet opofferen, maar hij maakte een fout en blokkeerde. Dat gebeurt wel eens – het was een inschattingsfout van hem die ook hem een podium kostte. Hij was misschien te ongeduldig, maar zo'n foutje kan ook gebeuren als je 300 races hebt gereden. Maar je moet wel zorgen dat je niet crasht."

Verstappen steekt hand in eigen boezem
Max Verstappen kan natuurlijk niet anders, maar hij was na de race de eerste om zijn fout te erkennen. "Ik heb deze race zelf verprutst. Het is achteraf natuurlijk makkelijk praten, maar ik had uit deze situatie natuurlijk wel iets meer kunnen halen. Ik wilde bij Lewis buitenom, maar daar lagen te veel marbles en daardoor verloor ik de grip. Daarna wilde ik snel weer naar voren – misschien iets te snel. Ik zag daarna dat Vettel problemen had met zijn banden en wilde laat remmen, maar ik blokkeerde de achterwielen een beetje en raakte hem. Het was mijn fout, maar helaas gebeurt zoiets. Het gaat nu niet hoe het moet. Dat betekent niet dat ik moet afkoelen, ik moet dit gewoon goed analyseren en sterker terugkomen. Ik heb het met Vettel besproken, maar wat daar besproken is, blijft tussen ons."

Uitslag Grand Prix China
1. Daniel Ricciardo, 56 ronden
2. Kimi Räikkönen, op 8.894
3. Kimi Räikkönen, op 9.637
4. Lewis Hamilton, op 16.985
5. Max Verstappen, op 20.436*
6. Nico Hülkenberg, op 21.052
7. Fernando Alonso, op 30.639
8. Sebastian Vettel, op 35.286
9. Carlos Sainz, op 35.763
10. Kevin Magnussen, op 39.594

11. Esteban Ocon, op 44.050
12. Sergio Perez, op 44.725
13. Stoffel Vandoorne, op 49.373
14. Lance Stroll, op 55.490
15. Pierre Gasly, op 56.330
16. Sergey Sirotkin, op 58.241
17. Marcus Ericsson, op 1:02.604
18. Romain Grosjean, op 1:05.296
19. Charles Leclerc, op 1:22.575

Brendon Hartley

* 10 seconden straf
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet