Sportscars

Sportscars: Neel Jani rijdt met Porsche 919 Evo snelste ronde ooit op Spa-Francorchamps

180409 919 Evo 1
Nieuw ronderecord voor Neel Jani.

Afgelopen vrijdag meldden we al in onze berichtgeving van de FIA WEC-test op Paul Ricard dat Rebellion-LMP1-rijder Neel Jani eerder weg moest om, zoals hij zei, te testen met de 919 Hybrid in Spa. Toen wisten we al dat dat iets met de door Porsche geplande afscheidstoernee van de LMP1-auto met hybrdetechnologie te maken had, maar exacte details ontbraken nog. De reden dat Jani in Spa was, werd vandaag duidelijk: vanmorgen reed hij met de 919 Hybrid in een speciale evolutieversie een nieuw absoluut ronderecord op het circuit in de Ardennen. Met 1:41,770 minuten was hij duidelijk sneller van de tijd van 1:42,553 minuten van Lewis Hamilton in de F1-kwalificatie van vorig jaar, tot dusver de snelste ooit gereden rondetijd in Francorchamps. Jani bereikte een topsnelheid van 359 km/u en reed gemiddeld 245,61 km/u. En het mooie is: Porsche heeft nog meer in petto. Volgende maand wordt in het kader van de '919 Tribute Tour' een demonstratie gereden op de Nordschleife van de Nürburgring in het voorprogramma van de 24-uursrace aldaar. In juni volgt een optreden bij het Festival of Speed in Goodwood. In september rijdt de 919 Hybrid bij het Festival of Porsche op Brands Hatch en tijdens de Porsche Rennsport Reunion op Laguna Seca.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's, video: Porsche AG

De 'Equivalence of Technology' (EoT) die in de LMP1-klasse van het FIA WEC wordt toegepast, brengt natuurlijk allerlei restricties met zich mee. Zonder al die beperkingen kon Porsche eens laten zien waartoe de 919 allemaal in staat is. De Evo-versie is gebaseerd op de auto van vorig jaar. De complete aandrijflijn met tweeliter V4-turbo-benzinemotor en twee hybridesystemen bleef gehandhaafd. Met de vorig jaar gebruikte 'fuel flow meter', die in Spa per ronde 1,784 kilogram of 2,464 liter benzine per ronde doorliet, kwam de verbrandingsmotor tot een vermogen van zo'n 500 pk. Zonder deze restrictie en met de nodige aanpassingen aan de software, maar wel met de ook vorig jaar al gebruikte racebrandstof, kwam de Evo-versie tot een vermogen van 720 pk.



Tijdens de WEC-race in Spa in mei vorig jaar mochten de Porsche-rijders 6,37 Megajoule energie per ronde gebruiken. Nu kon Neel Jani het volledige potentieel van het hybridesysteem benutten en kwam tot een boost van 8,49 Megajoule. Daarmee nam het vermogen van de elektromotor toe van 400 naar 440 pk. Ook aerodynamisch werden de nodige veranderingen aangebracht, ondereer een grotere diffusor aan de voorkant en een grotere achtervleugel, beide met actieve DRS. Ook aan de onderkant werden de nodige aerodynamische hulpmiddelen aangebracht. In vergelijking met de WEC-kwalificatie van vorig jaar in Spa resulteerden de aanpassingen in 53 procent meer neerwaartse druk en een 66 procent gunstiger luchtweerstand.

180409 919 Evo 2

Porsche LMP1-directeur Fritz Enzinger zei: "Dat was een fantastische ronde, een geweldige prestatie van Neel en het resultaat van perfect werk van de ingenieurs. Het vandaag gereden baanrecord bewijst op een indrukwekkende manier de ultieme performance van de meest innovatieve raceauto van zijn tijd." Teambaas Andreas Seidl vulde aan: "We wilden laten zien wat de Porsche 919 Hybrid kan, wanneer we de restricties op basis van het reglement van het WEC opheffen." Rijder Neel Jani zei: "De 919 Evo is waanzinnig indrukwekkend. Het is definitief de snelste auto waarmee ik ooit gereden heb. Het gripniveau was voor mij een volledig nieuwe dimensie, dat kon ik me van tevoren niet voorstellen. We zijn niet alleen sneller dan de F1-pole-position van 2017, de ronde was twaalf seconden sneller dan onze WEC-pole-tijd van vorig jaar! Het waren drie zeer intensieve dagen in Spa. Vandaag wist ik op mijn eerste ronde in de ochtend al dat de auto super ligt. De ingenieurs hebben bij de afstelling uitstekend werk geleverd en de banden van Michelin zijn sensationeel. Dank aan Porsche voor deze ervaring!"

180409 919 Evo 3

Reacties

    • 7
    • 12
     
    Anonieme gebruiker 09 april 2018 22:01

    Wat een totale onzin dit. Iedere gek kan een auto maken die illegaal is en hard gaat voor een paar rondjes. Zijn ze bij Porsche nu aan het uithuilen omdat ze niet meer mee doen dit jaar. Denk je nu echt dat Hamilton niet meer kan slapen ofzo. Volgens mij kun je alleen een ronde record tijdens een race rijden. Wat een Telegraaf bericht...

    • 5
    • 7
     
    Willem J. Staat 09 april 2018 22:10

    @Anonieme gebruiker. Elke fabrikant mag met zijn producten/auto's records vestigen als ze daar behoefte aan hebben. Een baanrecord kan ten alle tijde gevestigd worden. Er is een verschil tussen een baanrecord en een ronderecord. Nordschleife records kunnen bijv. door officiële instanties zoals de FIA geratificeerd worden.

    • 6
    • 8
     
    Anonieme gebruiker 09 april 2018 22:14

    Prima Willem dan weet jij het weer beter.

    • 8
    • 2
     
    Willem J. Staat 09 april 2018 22:25

    @anonieme gebruiker. Ik zeg niet dat ik het beter weet. Maar het gaat om records die niet in wedstrijdverband gevestigd worden. Denk daarbij aan de Nordschleife of de zoutvlaktes van Bonneville. En die records worden vaak voor marketingdoeleinden van wat een product allemaal wel kan gebruikt. Zo werkt dat nu eenmaal.

    • 5
    • 0
     
    René de Boer 09 april 2018 23:17

    LMP1-auto's zoals we die de afgelopen jaren van Audi, Porsche en Toyota in actie hebben kunnen zien behoren tot de technisch meest geavanceerde auto's uit de historie van de autosport. Natuurlijk is het voor ingenieurs een interessante optie om eens te kijken waartoe zo'n auto zonder de door het reglement opgelegde restricties in staat is. Dan hebben we het dus niet over "een auto die illegaal is en hard gaat voor een paar rondjes", want Porsche koos er juist voor om de aandrijflijn volledig te laten zoals die vorig jaar het hele WK lang reed. De aanpassingen hadden alleen te maken met de brandstoftoevoer, de software, de aërodynamica en het gewicht. En de nu behaalde prestatie laat dus zien wat een indrukwekkende auto de technici bij Porsche met de 919 Hybrid gebouwd hebben. Dat was het doel, niks meer en niks minder. Oh ja, en voor de goede orde, ik lever al bijna 25 jaar ook af en toe bijdragen aan De Telegraaf.

    • 3
    • 6
     
    Anonieme gebruiker 10 april 2018 00:02

    De keuze is gemakkelijk: of meedoen in races, of thuisblijven. Dit is wel een erg gemakkelijke en doorzichtige manier om in de picture te blijven voor Porsche. Blijkbaar hebben ze het nodig. Eigenlijk is dit nog erger dan een Telegraaf bericht..

    • 9
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 10 april 2018 01:00

    @anonieme gebruiker: je mag het niet eens zijn met de heren Staat en De Boer, maar iets meer respect is wel op zijn plaats. Bij elkaar 75 jaar autosport ervaring geeft ons liefhebbers vrijwel elk weekend vakkundig en gedegen verslag van waar ook ter wereld. Hulde aan beiden. Mvgr. Marcel IJsseling

    • 4
    • 0
     
    Gerrie Hoekstra 10 april 2018 09:39

    Dank je Marcel (Oud collega Auto&Sport 1988/1989) Mooie tijd...

    • 6
    • 1
     
    Caseykvt 10 april 2018 11:33

    Leuke PR stunt toch van Porsche? Mooie reclame voor het WEC, met kleine aanpassingen zijn de LMP1 sneller dan een F1. Zullen we die anonieme zuurpruim (ik neem aan dat het steeds dezelfde is) voortaan maar links laten liggen?

    • 4
    • 1
     
    Dirk 10 april 2018 11:53

    Dit zou Toyota eens moeten doen met een LMP1 Evo, en dan een 48 uurs test, misschien dat ze dan heel blijven tijdens de 24u van Le Mans ;-)

    • 3
    • 1
     
    hansfohr 10 april 2018 17:37

    Een dergelijke stunt haalde Porsche uit met een speciaal geprepareerde Porsche 917/30 waarmee Mark Donohue in 1975 op Talladega een ronde reed van ruim 221 mph. Leuk voor de statistiek, maar wel een enorme aandacht in de media. Slimme marketing.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 10 april 2018 23:46

    @ Anonieme gebruiker: Respect heb ik, kritiek leveren als dat op zijn plaats is mag m.i. ook. De Porsche 917/30 werd uit het kampioenschap verdreven, Porsche verdreef zichzelf, dus waarom op deze manier het WEC respectloos beconcurreren na een kampioenschap middels stalregie behaald te hebben? Ze hebben er zelf voor gekozen niet meer mee te doen. Dit heeft niets met gebrek aan respect voor beide heren te maken, verre van dat!

    • 1
    • 6
     
    Anonieme gebruiker 11 april 2018 07:25

    En dan met z'n alle op de foto voor de pitbox. Jezus wat een kleuterschool...

    • 0
    • 1
     
    Rush 11 april 2018 10:20

    Wat een, aantal, negatieve, reacties, persoonlijk vind ik het mooi dat ze dit doen, misschien komt Toyota ook een keer met een poging en wie weet haalt Audi zijn auto's voor een dagje uit het museum :P

    • 1
    • 0
     
    hansfohr 11 april 2018 10:34

    Had liever gezien dat Porsche nog een jaar de strijd was aangegaan met Toyota dat met meer dan speels gemak het WEC en (als ze niet weer worden achtervolgd door betrouwbaarheidsproblemen) eindelijk Le Mans wint. De afgelopen tests in Paul Ricard toonden aan dat Toyota niets te vrezen heeft van de 'concurrentie'.

    • 0
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 11 april 2018 15:08

    Voor een dagje uit het museum gast waar heb je het over. Omg

    • 2
    • 0
     
    hansfohr 11 april 2018 16:28

    Het enige ronderecord wat voor mij telt is die magische ronde van Henri Pescarolo met een Matra MS670 tijdens de 1000 km van 1973. Weliswaar op het oude Spa, maar dat doet er niet toe. Hij reed een onwaarschijnlijk gemiddelde van 262,461 km/h.

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 11 april 2018 17:29

    Misschien kun jij die stukjes in het vervolg schrijven Hans Fohr.?

    • 0
    • 0
     
    hansfohr 11 april 2018 17:41

    Ben nog niet gevraagd. LOL

    • 1
    • 0
     
    René de Boer 12 april 2018 05:48

    We hebben op AUTOSPORT.NL een mooie Retro-rubriek waar bijdragen van Hans Fohr, met zijn werkelijk encyclopedische kennis, van harte welkom zouden zijn...

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 13 april 2018 07:29

    Tot slot hier het echte verhaal... https://nl.motorsport.com/wec/news/analyse-porsche-lmp1-record-spa-1025107/

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet