DTM: Generale repetitie voor de seizoensstart op Hockenheim | Autosport.nl

DTM

DTM: Generale repetitie voor de seizoensstart op Hockenheim

180409 DTM Testdag
De 18 DTM-rijders voor het komende seizoen

Sinds vanmorgen en nog tot en met donderdag testen de drie merken in de DTM, Audi, BMW en Mercedes-AMG op de Hockenheimring Baden-Württemberg, waar op 5 en 6 mei aanstaande ook de eerste twee races van het nieuwe seizoen verreden worden. Nadat de test van vorige maand op het circuit van Vallelunga vanwege sneeuw, regen en lage temperaturen voor de meeste betrokkenen niet echt productief was, is dit nu de enige serieuze voorbereiding op het nieuwe DTM-seizoen, want privétests zijn in de toerwagenserie sinds jaar en dag verboden. De aerodynamica van de auto's is voor het komende seizoen vrij sterk veranderd om de 'downforce' met ongeveer een derde te verminderen. Hoe dat in de praktijk werkt, moet ook tijdens de test in Hockenheim blijken.

Tekst: René de Boer (vanuit Hockenheim, Twitter: @renedeboer)
Foto's: ITR e.V./Jürgen Tap, Audi Sport Twitter

Het is de bedoeling dat alle 18 rijders in de loop van de vier dagen deze week in actie komen, al staat er nog een vraagteken achter de deelname van Daniel Juncadella. De Spaanse Mercedes-AMG-rijder, die dit jaar na een seizoen afwezigheid zijn terugkeer in de DTM beleeft, brak vorige week bij het mountainbiken zijn linker sleutelbeen. Iets meer dan drie dagen na de operatie zat hij alweer in de simulator en hij is ervan overtuigd dat hij morgenmiddag op Hockenheim weer in de DTM-auto kan stappen. Door de blessure van de Spanjaard kreeg Pascal Wehrlein, die eveneens in de serie terugkeert, vanmorgen de gelegenheid om een halve dag extra te testen. Op Vallelunga was Wehrlein niet aan rijden toegekomen, omdat de Oostenrijker Lucas Auer op de door regen natte baan van het asfalt gegleden was en de auto te zwaar beschadigd had voor reparatie ter plekke.

180409 DTM Interview Frijns
Robin Frijns in gesprek met AUTOSPORT.NL

Ook Robin Frijns krijgt deze week de gelegenheid om wat uitgebreider ervaring met de DTM-Audi op te doen, voorafgaand aan zijn racedebuut in de serie. "Ik heb op Vallelunga tien ronden kunnen rijden, dat was tot nu toe alles", zei de Limburger in gesprek met AUTOSPORT.NL. Gepland is dat Frijns op Hockenheim morgen, woensdag en donderdag in de Audi R5 DTM rijdt. "Ik vind het moeilijk om een realistische prognose af te geven. Ik denk dat het doel voor het eerste raceweekeinde moet zijn om beide races uit te rijden en op die manier zoveel mogelijk kilometers te maken, zodat ik vertrouwd raak met alles wat nieuw is. Gelukkig is in de afgelopen jaren wel gebleken dat ik snel wen aan nieuwe omstandigheden, dus wat dat betreft ben ik wel optimistisch", aldus Frijns.

180409 DTM Test action

Tijdens de eerste testdag van de DTM, die tevens als persdag gold, werd bekend dat de Audi TT Cup dit jaar geen doorgang meer vindt en daarmee ook geen deel zal uitmaken van het bijprogramma van de DTM. Nadat Audi de officiële ondersteuning van fabriekszijde na drie jaar aan het eind van het afgelopen seizoen al had stopgezet, had de firma Abt Sportsline, die de preparatie en de inzet van de Audi TT Cup-auto's verzorgde, het plan om de cup op privébasis voort te zetten. Naar verluidt hadden ruim 400 mensen belangstelling getoond, maar concreet bleken er slechts negen in staat en bereid om de benodigde 95.000 Euro voor een seizoen van zes evenementen met elk twee races en enkele testsessies op tafel te leggen en een contract te tekenen. Dat was een te smalle basis om de cup voort te zetten. "Natuurlijk is dit ook voor ons teleurstellend nieuws", verklaarde Achim Kostron, directeur van de DTM-organisatie ITR. "We hebben bij een aantal races de R8 Cup in het bijprogramma, alsmede het FIA EK Formule 3 en de ADAC Formule 4. Voor de rest zijn we nog met andere series in onderhandeling."

Reacties

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 10 april 2018 00:01

    Jammer dat de TT-cup niet meer onderdeel van het DTM weekend uitmaakt. Was altijd goed voor spektakel en verrassende winnaars. Een mager programma blijft over voor de DTM en zal men naar alternatieven moeten zoeken om een breder aanbod te kunnen bieden. Wel zijn de prijzen voor de tickets dit jaar drastisch verhoogd. Was het tot nu toe mogelijk om een Gold ticket voor 52 € te kopen. Nu moet daarvoor al 85 € voor betaald worden. Met het aanstaande vertrek van Mercedes toch iets waar de organisatie zich zorgen om zal moeten maken.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet