Formule 1

Retro: Oud Lotus F1-coureur John Miles overleden

Gisteren overleed op 75-jarige leeftijd oud F1-coureur John Miles. De Brit reed midden zestiger jaren voor Lotus in de F3 en F2 om vervolgens promotie naar het F1 Team van Lotus te maken. De zoon van de bekende Britse toneelspeler Sir Bernard Miles was een begaafd technicus die begreep wat er allemaal in een auto omging. Na de dood van Jochen Rindt op Monza kwam Miles niet meer voor het F1 team van Lotus uit.

Tekst Willem J. Staat
Foto's PR

John Miles 2


Oud Lotus F1 coureur John Miles overleden
Begin zestiger jaren begon Miles in de sportscars met een DIVA GT aan zijn autosportcarrière. Daarna volgde een Lotus Elan 27 R waarmee talloze overwinningen volgden. Miles baande zich daarmee een weg naar het Lotus F3 team en vervolgens ging het snel. In de F1 geschiedenis is Miles één van de weinige coureurs die met een vierwiel aangedreven bolide geracet hebben. Nadat Jochen Rindt,Graham Hill en Mario Andretti in 1969 de Lotus 63 terzijde schoven mocht Miles enkele wedstrijden met de weinig populaire auto uitkomen.

Nadat Graham Hill op Watkins Glenn eind 1969 een zware beenbreuk opliep en voor 1970 niet fit genoeg was voor het Lotus fabrieksteam werd Miles als tweede rijder naast Jochen Rindt in het F1 team ingelijfd. Miles werd direct bij zijn debuut vijfde in Zuid Afrika.

In het dramatische 1970 seizoen maakte Miles de dood van Jochen Rindt van nabij mee. In 1969 had Jochen zonder vleugels op Monza gereden en wilde dit pertinent weer in 1970 omdat de Lotus gewoon 600/700 t.p.m. sneller was. Colin Chapman gaf daarna de opdracht om tijdens de trainingen ook de vleugel van Miles zijn auto af te halen. "De auto werd zo nerveus dat ik maar één ronde deed. Zonder vleugels was die auto gewoon onbestuurbaar. Hij gleed de Curva Grande uit. Voor de eerste keer in mijn carrière was ik echt bang in een raceauto." Ook kon John weinig waardering voor het feit opbrengen dat Chapman nog een derde auto voor Emerson Fittipaldi inzette terwijl de wereldtitel voor Rindt op het spel stond. Iets dat de druk binnen het team alleen maar vergrootte.

Op de dramatische 5e september van 1970 eiste Chapman dat Miles zonder vleugels zou rijden. Het eindigde met een flinke ruzie waarbij John aanvoelde dat zijn dagen bij Lotus geteld zouden zijn.

Jochen Rindt ging naar buiten met het bekende gevolg. Op dat moment stond Miles aan het einde van de pitlane bij het rode licht. Letterlijk zei Miles hierover: "I felt schocked but slightly high as if had played Russian roulette and survived." Kort voor de Canadese GP kreeg Miles een telefoontje van Chapman dat hij door Reine Wisell vervangen werd. Een teleurstelling maar ook een verademing.
Colin Chapman bood Miles daarna nog een programma met de F5000 Lotus 70 in de VS aan maar bedankte hiervoor. Met de eenzitter racerij had de Brit het helemaal gehad. In de daaropvolgende jaren reed Miles nog wel in de toerwagens en de sportscars en was in 1972 met de Australiër Brian Muir behoorlijk succesvol in het EK met een Ford Capri RS 2600 en zij wonnen samen de 6 Uursrace op Paul Ricard.

In 1972 zette Miles definitief een punt achter zijn actieve carrière en werkte nog ruim 18 jaar voor Lotus in de productie afdeling. Als een engineering goeroe was hij ook regelmatig in het populaire Britse programma "Top Gear" te gast. Ook werkte hij bij Aston Martin achter de schermen aan de DB 7 en DB9 projecten en was vervolgens nauw bij de firma Multimac betrokken.

Behalve een begaafd technicus was Miles ook goed Jazz musicus en op dit terrein bij een platenfirma betrokken. Een veelzijdig begaafd mens dat helaas tot zijn dood achtervolgd werd door de dramatische gebeurtenissen op Monza 1970.

John Miles 2 2
Unieke plaat John Miles met de weinige competitieve Lotus fwd. Maar was daarmee wel lid van de club van coureurs die met dit soort auto's in de F1 geracet hebben. En dat "voorrecht" was achteraf gezien weinigen beschoren.

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 10 april 2018 02:32

    Asrdig verhaal met helaas wat slordigheden. Het verhaal suggereert m.i. dat Jochen is verongelukt omdat hij zonder vleugels reed. Dat is niet het geval, een gebroken remas was de oorzaak. John Miles is overigens niet door Chapman maar door Peter Warr gebeld dat hij door Wisell werd vervangen. Chapman heeft hij nooit meer gesproken. Miles was niet gelijk klaar met singleseaters, hij reed in 1971 nog twee races met een BRM P153.

    • 0
    • 0
     
    Willem J. Staat 10 april 2018 07:59

    @anonieme gebruiker. Slordigheden? Chapman nooit meer gesproken? Hij werkte nog 18 jaar met Colin samen voor de productie-afdeling bij Lotus.. Overigens schrijft Miles dit zelf in een Lotus publicatie.......Een geëxplodeerde remschijf klopt.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 10 april 2018 09:25

    Volgens mij werkte John Miles van 1982 tot 2000 bij Lotus. Ik weet nog goed dat hij betrokken was bij de ontwikkeling van de eerste frontwheeldrive Elan. Dat was in 1989, 7 jaar na de dood van Colin!

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 10 april 2018 10:08

    Dacht zelfs dat John Miles pas in 1983 bij Lotus Engineering kwam te werken, masr dat weet ik niet helemaal zeker. Als Chapman en Miles hebben samengewerkt (en dat is maar de vraag) dan moet dat heel kort zijn geweest. Chapman overleed n.l. in december 1982.

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 10 april 2018 12:49

    De meeste verhalen van Willem bevatten wel wat slordigheden is mij inmiddels ook duidelijk.

    • 0
    • 0
     
    hansfohr 10 april 2018 16:25

    Dat John Miles van 1982 tot 2000 bij Lotus Engineering werkte klopt wel zo ongeveer. Wat 'Anonieme gebruiker' al meldde: Chapman overleed in 1982. Het is goed mogelijk dat John Miles pas werd aangetrokken nadat Mister Lotus was overleden.

    • 1
    • 0
     
    hansfohr 10 april 2018 18:45

    Miles heeft na zijn actieve autosportcarrière zo'n 10 jaar als zeer gerespecteerd journalist bij Autocar gewerkt voor hij bij Lotus terugkeerde. Zijn column 'Miles behind wheels' werd door de lezers zeer hoog gewaardeerd.

    • 1
    • 1
     
    Willem J. Staat 11 april 2018 00:12

    @Anonieme gebruiker. Sorry. Sloridgheden? Ik heb de opmerkingen van Miles uit een gerespecteerd medium gequot. Dan heeft hij die slordigheden toch zelf verteld.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 11 april 2018 09:05

    Er staan ook slordigheden in die niets met quotes van Miles te maken hebben. Kan iedereen gebeuren, misschien handig on feiten te checken??

    • 1
    • 0
     
    Rush 11 april 2018 10:23

    Ik zie bij de eerste reactie reeds na 2 letters een slordigheidje :P

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 april 2018 00:54

    Laat ik het zou formuleren: als je een artikel voor een niet onbelangrijk deel op quotes baseert dan moet je wél de feiten checken. Lijkt me.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet