Formule 1

Retro: Oud Lotus F1-coureur John Miles overleden

Gisteren overleed op 75-jarige leeftijd oud F1-coureur John Miles. De Brit reed midden zestiger jaren voor Lotus in de F3 en F2 om vervolgens promotie naar het F1 Team van Lotus te maken. De zoon van de bekende Britse toneelspeler Sir Bernard Miles was een begaafd technicus die begreep wat er allemaal in een auto omging. Na de dood van Jochen Rindt op Monza kwam Miles niet meer voor het F1 team van Lotus uit.

Tekst Willem J. Staat
Foto's PR

John Miles 2


Oud Lotus F1 coureur John Miles overleden
Begin zestiger jaren begon Miles in de sportscars met een DIVA GT aan zijn autosportcarrière. Daarna volgde een Lotus Elan 27 R waarmee talloze overwinningen volgden. Miles baande zich daarmee een weg naar het Lotus F3 team en vervolgens ging het snel. In de F1 geschiedenis is Miles één van de weinige coureurs die met een vierwiel aangedreven bolide geracet hebben. Nadat Jochen Rindt,Graham Hill en Mario Andretti in 1969 de Lotus 63 terzijde schoven mocht Miles enkele wedstrijden met de weinig populaire auto uitkomen.

Nadat Graham Hill op Watkins Glenn eind 1969 een zware beenbreuk opliep en voor 1970 niet fit genoeg was voor het Lotus fabrieksteam werd Miles als tweede rijder naast Jochen Rindt in het F1 team ingelijfd. Miles werd direct bij zijn debuut vijfde in Zuid Afrika.

In het dramatische 1970 seizoen maakte Miles de dood van Jochen Rindt van nabij mee. In 1969 had Jochen zonder vleugels op Monza gereden en wilde dit pertinent weer in 1970 omdat de Lotus gewoon 600/700 t.p.m. sneller was. Colin Chapman gaf daarna de opdracht om tijdens de trainingen ook de vleugel van Miles zijn auto af te halen. "De auto werd zo nerveus dat ik maar één ronde deed. Zonder vleugels was die auto gewoon onbestuurbaar. Hij gleed de Curva Grande uit. Voor de eerste keer in mijn carrière was ik echt bang in een raceauto." Ook kon John weinig waardering voor het feit opbrengen dat Chapman nog een derde auto voor Emerson Fittipaldi inzette terwijl de wereldtitel voor Rindt op het spel stond. Iets dat de druk binnen het team alleen maar vergrootte.

Op de dramatische 5e september van 1970 eiste Chapman dat Miles zonder vleugels zou rijden. Het eindigde met een flinke ruzie waarbij John aanvoelde dat zijn dagen bij Lotus geteld zouden zijn.

Jochen Rindt ging naar buiten met het bekende gevolg. Op dat moment stond Miles aan het einde van de pitlane bij het rode licht. Letterlijk zei Miles hierover: "I felt schocked but slightly high as if had played Russian roulette and survived." Kort voor de Canadese GP kreeg Miles een telefoontje van Chapman dat hij door Reine Wisell vervangen werd. Een teleurstelling maar ook een verademing.
Colin Chapman bood Miles daarna nog een programma met de F5000 Lotus 70 in de VS aan maar bedankte hiervoor. Met de eenzitter racerij had de Brit het helemaal gehad. In de daaropvolgende jaren reed Miles nog wel in de toerwagens en de sportscars en was in 1972 met de Australiër Brian Muir behoorlijk succesvol in het EK met een Ford Capri RS 2600 en zij wonnen samen de 6 Uursrace op Paul Ricard.

In 1972 zette Miles definitief een punt achter zijn actieve carrière en werkte nog ruim 18 jaar voor Lotus in de productie afdeling. Als een engineering goeroe was hij ook regelmatig in het populaire Britse programma "Top Gear" te gast. Ook werkte hij bij Aston Martin achter de schermen aan de DB 7 en DB9 projecten en was vervolgens nauw bij de firma Multimac betrokken.

Behalve een begaafd technicus was Miles ook goed Jazz musicus en op dit terrein bij een platenfirma betrokken. Een veelzijdig begaafd mens dat helaas tot zijn dood achtervolgd werd door de dramatische gebeurtenissen op Monza 1970.

John Miles 2 2
Unieke plaat John Miles met de weinige competitieve Lotus fwd. Maar was daarmee wel lid van de club van coureurs die met dit soort auto's in de F1 geracet hebben. En dat "voorrecht" was achteraf gezien weinigen beschoren.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet