Sportscars: Swiss Spirit-team met Lola en Audi-motor
Het Swiss Spirit-team komt dit jaar met een Lola B07/10 met een Audi-motor aan de start tijdens de 24 Uur van Le Mans en de Le Mans Serie. Als rijders staan Marcel Fässler en Jean-Dénis Deletraz vast. Het team, dat onder leiding staat van de ervaren Franse teambaas Fred Stalder, krijgt de beschikking over dezelfde Audi V8-biturbomotor, die de succesvolle Audi R8-racewagen aandreef.
Tekst: René de Boer
Vorig jaar werkte het Swiss Sprit-team, toen nog met Harold Primat in plaats van Deletraz, een volledig Europees programma af met een Courage-prototype. Voor het komende seizoen werd besloten over te stappen naar de Lola B07/10, waarvan betere resultaten verwacht worden. De Lola heeft gedurende de winter een aantal belangrijke verbeteringen ondergaan op het gebied van de aërodynamica, hetgeen vooral de prestaties op circuits met minder downforce ten goede moet komen. Ook aan de wielophanging en de transmissie werden wijzigingen doorgevoerd om de betrouwbaarheid in 12- en 24-uursraces te verbeteren.
Teambaas Fred Stalder, die dit jaar het Swiss Spirit-programma leidt, is in Audi-kringen geen onbekende: in de jaren 80 en 90 runde hij diverse toerwagens voor het merk uit Ingolstadt en won onder andere in 1993 het Franse Supertourisme-kampioenschap met Frank Biela in een Audi 80.
Coureur Jean-Dénis Deletraz, die het oorspronkelijke idee voor het Swiss Spirit-team had, heeft al heel wat race-ervaring. In 1994 reed hij zelfs een blauwe maandag in de Formule 1 met Larousse. De laatste jaren is hij vooral actief in de sportwagens, waaronder vorig jaar met een Aston Martin van Phoenix Racing in het FIA GT-kampioenschap. Mogelijkerwijs gaat hij ook dit seizoen door met Phoenix in de FIA GT. Marcel Fässler maakte in 2000 na successen in de Formule 3 zijn debuut in de DTM voor Mercedes-Benz. Van 2000 tot en met 2003 scoorde hij in totaal drie overwinningen. In 2004 en 2005 kwam hij uit voor Opel.
Tekst: René de Boer
Vorig jaar werkte het Swiss Sprit-team, toen nog met Harold Primat in plaats van Deletraz, een volledig Europees programma af met een Courage-prototype. Voor het komende seizoen werd besloten over te stappen naar de Lola B07/10, waarvan betere resultaten verwacht worden. De Lola heeft gedurende de winter een aantal belangrijke verbeteringen ondergaan op het gebied van de aërodynamica, hetgeen vooral de prestaties op circuits met minder downforce ten goede moet komen. Ook aan de wielophanging en de transmissie werden wijzigingen doorgevoerd om de betrouwbaarheid in 12- en 24-uursraces te verbeteren.
Teambaas Fred Stalder, die dit jaar het Swiss Spirit-programma leidt, is in Audi-kringen geen onbekende: in de jaren 80 en 90 runde hij diverse toerwagens voor het merk uit Ingolstadt en won onder andere in 1993 het Franse Supertourisme-kampioenschap met Frank Biela in een Audi 80.
Coureur Jean-Dénis Deletraz, die het oorspronkelijke idee voor het Swiss Spirit-team had, heeft al heel wat race-ervaring. In 1994 reed hij zelfs een blauwe maandag in de Formule 1 met Larousse. De laatste jaren is hij vooral actief in de sportwagens, waaronder vorig jaar met een Aston Martin van Phoenix Racing in het FIA GT-kampioenschap. Mogelijkerwijs gaat hij ook dit seizoen door met Phoenix in de FIA GT. Marcel Fässler maakte in 2000 na successen in de Formule 3 zijn debuut in de DTM voor Mercedes-Benz. Van 2000 tot en met 2003 scoorde hij in totaal drie overwinningen. In 2004 en 2005 kwam hij uit voor Opel.