Sportscars

Sportscars: Toyota het snelst op eerste testdag, Porsche bovenaan in beide GT-klassen

180406 WEC Testdag1 Toyota
Mike Conway zette in de nummer 8-Toyota de snelste tijd van de dag

De beide fabrieks-Toyota's eindigden volgens verwachting bovenaan de tijdenlijst aan het eind van de eerste sessie van de FIA WEC-test op het Circuit Paul Ricard. Mike Conway reed in de acht-uursttest een tijd van 1:32,662 minuten in de nummer 8-Toyota, terwijl Anthony Davidson met een tijd van 1:35,655 minuten in de nummer 9 de klassering van de Toyota's completeerde. Snelste niet-hybride-auto was de SMP-BR1 met Vitaly Petrov. In de beide GT-klassen eindigden Porsches bovenaan: Richard Lietz in de nummer 91-Porsche in GTE-Pro en Christian Ried in de nummer 77-Dempsey-Proton-Porsche in GTE-Am.

Tekst: René de Boer (vanuit Le Castellet, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

De tijdenlijst na acht uur testen op het circuit van Paul Ricard, die opmerkelijk genoeg geheel zonder rode vlaggen en incidenten verliepen, gaf het beeld dat we vermoedelijk gedurende het hele 'Super Season' van de FIA WEC te zien zullen krijgen: de beide Toyota's bovenaan, dan een hele tijd niks en dan de niet-hybride privé-LMP1's op ruime afstand daarachter. Het SMP-team leek de zaken met de nieuwe, door Dallara gebouwde BR Engineering BR1-AER het beste voor elkaar te hebben en eindigde op de plaatsen drie en vier. Daarachter volgde de auto van het Rebellion-team, waar André Lotterer en Neel Jani beide slechts een halve dag reden. Lotterer vertrok vanavond naar de Nürburgring, waar hij morgen in de tweede VLN-race van het seizoen rijdt, terwijl Jani in Spa test met een Porsche 919 Hybrid in het kader van de geplande afscheidstournee van Porsches succesvolle LMP1-auto.

Renger van der Zande kwam in actie met de Dragon Speed-BR, die in tegenstelling tot de beide SMP-BR's met een 'high downforce'-aerodynamicapakket reed. "Een interessante dag. We hebben de avondsessie erbij moeten boeken, wat niet de bedoeling was, omdat we overdag weinig konden rijden, want het was echt een shakedown. We hadden allemaal kleine probleempjes, maar hebben ook goed de tijd genomen om die allemaal op te lossen. Ik heb in de schemering de eerste keer gereden, dat ging goed. Het is moeilijk om de tijden te vergelijken, want sommigen rijden met low-downforce-kits en anderen met medium-downforce. De auto is ontzettend snel. Het is eigenlijk wel raar: je stapt voor het eerst in zo'n gloednieuwe auto en het eerste wat je doet als je terugkomt is zeggen wat er niet goed aan is, maar goed, dat is ook wat de technici willen horen. Er zit nog veel vooruitgang in de set-up, ook het begrijpen van de banden, de traction control: allemaal facetten van de auto die we nog aan het leren zijn", zo stelde hij.

De snelste tijd in de LMP2-klasse kwam op naam van Pastor Maldonado in de DragonSpeed-Oreca. De Venezolaanse oud-Formule 1-rijder kwam tot een tijd van 1:40,771 minuten en was daarmee bijna een halve seconde sneller dan Matthieu Vaxivière in de TDS Racing-Oreca. Het Racing Team Nederland sloot de testdag als vierde in de LMP2-klasse af. "We hebben lekker veel kunnen rijden", gaf Frits van Eerd na afloop van de dag als commentaar. Daarachter volgden de bede Jackie Chan DC-Racing-Oreca's, met de auto van Ho Pin Tung op de zesde plaats in de klasse. "Dit is eigenlijk pas onze eerste echte test, want we kregen de auto's pas heel laat terug vanuit Daytona en hadden behoorlijk wat schade", vertelde Tung. "Ik ben wel tevreden met hoe het gegaan is. Ik heb een paar dingen kunnen valideren die we op de simulator uitgeprobeerd hebben en we hebben aardig wat kilometers kunnen maken."

180406 WEC Test1 Porsche
Richard Lietz reed de snelste GTE-Pro-tijd in de nummer 91-Porsche

In de GTE-Pro-klasse reed Richard Lietz in de nummer 91-Porsche de snelste tijd, gevolgd door de beide Fords en de andere Porsche. "De Fords en wij zijn de enige die voluit rijden", zei Porsche-sportdirecteur Dr. Frank-Steffen Walliser in gesprek met AUTOSPORT.NL. "De anderen hebben naar verluidt niet voldoende banden ter beschikking om constant vol te rijden en anderen willen niet alles laten zien, wat in feite onzin is, omdat de BOP toch al vast staat." Voor nieuwkomer BMW pakte die BOP wel heel ongunstig uit: als minimumgewicht werd 1255 kilogram vastgesteld, 35 meer dan in de meest recente IMSA-race op Sebring. Ook de turbodruk van de BMW werd verlaagd. De beide BMW's van het MTEK-fabrieksteam, met ondermeer Nicky Catsburg, eindigden op de achtste en tiende plaats in de tien auto's tellende klasse. In GTE-Am was de snelste tijd voor Christian Ried in de nummer 77-Dempsey-Proton-Porsche. "Ik rijd al 20 jaar met Porsches, maar nu voor het eerst een middenmotor te hebben is wel een heel bijzondere ervaring", zei de Duitser. Met de Gulf Racing UK-Porsche, de andere Dempsey-Proton-911 en de Porsche van nieuwkomer Team Project 1 op de plaatsen twee tot en met vier bezetten Porsche-teams de volledige top vier in de tijdenlijst, voor twee Aston Martins en drie Ferrari's. Teams die zich hebben aangemeld voor de 30-uurstest rijden de hele nacht door, andere teams mogen morgen van 9.00 tot 16.00 uur weer testen.

180406 FIA WEC Test Paul Ricard dag 1

180406 WEC Test1 Dempsey
Christian Ried eindigde met de Dempsey-Proton-Porsche bovenaan in GTE-Am

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet