Sportscars

Sportscars: Porsche levert safety cars voor FIA WEC en 24 Uur Le Mans

180406 WEC Safetycars ACO
Officiële overhandiging met Porsche-sportdirecteur Dr. Frank-Steffen Walliser (midden), geflankeerd door ACO-voorzitter Pierre Fillon (l.) en CEO Gérard Neuveu van het FIA WEC, plus fabrieksrijders Kévin Estre (l.) en Gianmaria Bruni

Oud-Formule 1-coureur Yannick Dalmas, ondermeer winnaar van de 24 Uur van Le Mans in 1994 met de Dauer-Porsche 962 en in de jaren 1996 en 1997 deelnemer in Le Mans met een van de fabrieks-911 GT1's, is de officiële bestuurder van de safety car in het FIA WEC. "Ook hij heeft vanuit zijn ervaringen in de afgelopen jaren de nodige input gegeven bij de voorbereidingen van de auto's, bijvoorbeeld waar hij bepaalde schakelaars en functies in het interieur wilde hebben", legt Stehlig uit. "We hadden een rolkooi kunnen inbouwen, maar dat werd niet noodzakelijk geacht, want je mag ervan uitgaan dat de safety car niet op zijn dak belandt... Het zijn tenslotte professionals die ermee rijden."

180406 WEC Safetycar pitbx

In de traditie van Herbert Linge

Porsches als officiële auto's bij races zijn geen nieuw fenomeen, want al in de jaren zestig was het coureur en Porsche-testrijder Herbert Linge die in 1973 het initiatief nam tot de oprichting van de 'ONS Sicherheitsstaffel' namens de toenmalige Duitse autosportfederatie. Het veiligheidsteam voor autosportwedstrijden werd dankzij de bemiddeling van Linge voorzien van Porsches als interventievoertuigen, voorzien van het nodige materiaal om bij calamiteiten snel te kunnen ingrijpen.

180406 WEC Safetycar Linge
Oud-coureur Herbert Linge, hier bij de 1000km-race op de Nürburgring in 1983

Al een jaar eerder, in 1972, liet Linge als reactie op de vele ongevallen met brand een afgeschreven 914/6 uit de testafdeling van Porsche ombouwen om met behulp van een 120-liter blusinstallatie en een acht meter lange slang, alsmede de nodige kniptangen en scharen snel assistentie te kunnen verlenen. Samen met de destijds bekende autosportarts Dr. Eddie Rothenfelder uit Heidelberg organiseerde Linge voor de races op Hockenheim ook de zogeheten 'R-Wagen', een auto waarmee hij na de start gedurende de eerste ronde van de race achter het veld aan reed om zo bij ongevallen in de openingsronde direct ter plekke te kunnen zijn.

Voor 1973 wordt de veiligheidsdienst, aanvankelijk een vrijwillig instituut, door de Duitse autosportfederatie van een officiële status voorzien. Porsche ondersteunt het initiatief en stelt een 911 beschikbaar als vervanger van de licht bedaagde 914/6. Andere fabrikanten volgen het voorbeeld en stellen ook auto's beschikbaar, maar de snelle 'R-Wagen' voor het volgen van het veld tijdens de openingsronde van de race blijft een Porsche, jarenlang met Linge als kundig chauffeur.

IMG 0933
Ook nu nog zijn de Porsches van de ONS-Streckensicherung publiekstrekkers, zoals vorige maand nog deze 928 tijdens de beurs Retro Classics in Stuttgart

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet